Jag har sett att detta ämne har tagits upp flera ganger, jag vet att det är mycket möjligt att löda, använda skruvkopplingar osv. I mitt fall är dagvattenledningarna bristfälliga , det är blandat järn och kopparrör I hela huset, så jag leker med tanken att hyra en pressmaskin och dra om dessa. Troligen drar jag rör I rör mellan våningsplanen, men I källare och badrum vill jag gärna ha koppar. Några rör är redan bytta och då har M-press använts, min grundidé var därför att fortsätta med dessa. Men när jag tittar runt på nätet känns det som om M-presskopplingarna har mindre utbud, eller riktar de sig mer mot företag?
Finns det andra aspekter som talar för v-press? Vad jag kan se är de ungefär lika dyra/billiga.
Finns det andra aspekter som talar för v-press? Vad jag kan se är de ungefär lika dyra/billiga.
Tycker både Sigro och Rinkaby har bra utbud av M-press kompatibla delar, sen om det är just Mapress/Geberit som tillverkare av M-pressdelar du är ute efter så har jag sämre koll på vilka som säljer just det fabrikatet.
Fördelen med V press är att den har en stump hylsa innan O-ringen som blir lite av en styrning för röret som skall in i kopplingen vilket i teorin bör minska risken för att man skadar O-ringen.
Fördelen med V press är att den har en stump hylsa innan O-ringen som blir lite av en styrning för röret som skall in i kopplingen vilket i teorin bör minska risken för att man skadar O-ringen.
Tack för svar. Jag har tänkt mig kromade presskopplingar, men såg att t ex rinkaby rör bara hade kromade kopplingar till V-press. Tanken är om det alltså är enklare att få tag på den ena sorten eller den andra. Eller om det finns något annat argument som väger tungt? V-press pressar väl på två ställen, hur är det med M-press?
Sorry, färskvattenledningar ska det kanske vara, eller vad heter det?
Tapp för det
V-kopplingar får det bli, det verkar ju vara likvärdigt vad gäller funktion, dock har Bauhaus sådana och det är väl bra att ha någon lokal återförsäljare om det skiter sig, skulle jag tro.
Klicka här för att svara