Vatten & Avlopp
FlyHigh: Jag kommer efter lite slarv med skruvar behöva ersätta 2st rör a 12 meter. Det är Roths 22*3mm pexslang som jag behöver byta ut men jag hittar bara stora rullar. Är det någon som känner till ett ställe man kan köpa Roths multipex 22*3 som metervara (helst utan skyddslang men med skulle också funka) Jag är inte säker på att det är hål i slangarna, den ena kan jag inte så och den
Stefan1972: måste det vara så grovt i väggen då? Nog har jag sett klenrör typ vita rör sitta direkt i väggen utan övergångar som är synliga så nog lär det väl finnas produkter för att få det smäckrare än det där?
Gimner: Jag har en 16 pex (LK) som kommer ut ur vägen som jag ska ansluta till en WC stol. jag skulle gärna vilja använda en sån här om det är ok? http://www.evbutiken.se/vvs/6-golvvarme-tappvatten-pem/lk-tappvatten/monteringsdetaljer/trio-perfekta-vaggbricka-enkel-1-hal-16 hur gör man för att få det rätt och snyggt? går det att ta den man sätter i röret här och bort med konan.
KnockOnWood: [citat] Numera finns det fjärravlästa vattenmätare. Vi har två sådana där vår samfällighet ansluter till kommunens vattenledning. Så nu slipper vi gå ner på en stege med cyklopöga för att läsa av vattenmätare en halvmeter under vattenytan :)
yhzs8: ska bara dubbelkolla med Svedbergs, eftersom blandaren kommer också därifrån, vill gärna har enhetligt i samma guld/mässing-nyans. Är gummi-packning lösningen (vi kommer att sätta den under handfatet/tvättställsskålen) inte säkert annars? har inte provat men teoretisk så borde den funka eller? [bild]
Thomas_Blekinge: Du har helt rätt. Jag funderar att ersätta denna del med en prisol-sväng om inte hantverkaren hinner före med tätskikt!
Jörgen Ö: Om det är samma mängd vatten efter några timmar så vet du ju iaf att det inte läcker....
Demmpa: Som sagt en "avkalkare" som ska ändra kalkjonerna så att kalken inte fastnar i rör/beredare/mm, men det fungerar inte http://www.vof.se/folkvett/ar-2013/nr-1/avkalkaren-aqua-2000-bluff-eller-billig-problemlosare/
DejvidK: Har själv sommarhus i Norrtälje och i dagsläget en förbränningstoa. Vi ska göra om bdt-avloppet och har övervägt att i samma veva installera vakuumtoalett. Men är lite tveksam få det trots allt verkar strula en del. Verkar lätt kunna bli stopp om man använder för mycket papper har jag förstått då det är rätt smala rör. Förbränningstoan funkar bra, men det låter rätt mycket
lordi: Jag hade dragit in ett PEM-rör i vilket fall. Det kostar ju inte många kronor. Om man stänger i huset, och låter det stå öppet i garaget, så bör det klara ev frysning på vintern. Om ni funderar på värme i garaget i framtiden, så kanske ni ska lägga ner en värmekulvert också
Demmpa: Om (kv)backventilerna i termostatblandarna är hela (och fungerande) samt att ingen blandare har både kv- & vv-kranarna öppna så ska det inte komma in något varmvatten i kallvattenledningen.
quick: Jag hade samma problem i mitt badrum. Det kom lite till och från. Det visade sig att det läckte lite vid avloppsanslutningen på toaletten. Höll man handen runt röret kunde man känna hur det drog/blåste lite runt tätningen/muffen vid röret. Antagligen läckte det väl in mer avloppsluft när trycket i huset var lägre än i avloppstammen. Så kolla alla anslutningar noga.
senmathal: Håller på att renovera lilltoan på övervåningen där det även finns en dusch. Det först jag fick klart för mig med hjälp av er här på forumet var att avloppsrören måste byta då dom är av en typ med dålig kvalitet. Dom gamla rören är snart borta och det börjar vara dags för att installera nya. Har förstått att det är bättre att ha rören till avlopp och vatten en bit upp
Krilleman: Ja det ser ut som en LK 514 utan det svarta vredet. [bild] [bild]
Fjojtmehmet: Det var väl mitten av 70 som man släppte äggskalet helt dina orangea är säkert prima om håller en livstid! /Glad innehavare av äggskalsrör i topptrim från -71
Staffans2000: Jag har själv min backventil under översta tappstället, och det funkar bra. Sätt den under källartaket som du själv föreslog. Skulle det mot förmodan inte fungera så har du inte förlorat något iallafall.
mexitegel: Anslutningsavgiften är ofta delad i tre delar, men taxorna varierar så ta inte detta för att det är din sanning. En del är en fast avgift, en del är beroende på tomtstorlek och därutöver betalar man för antalet lägenheter på fastigheten(för enbostadshus är det alltså en lägenhet). Den löpande avgiften är delad i två delar, en fast del och en rörlig. Använder man eget vatten
senmathal: Där ser man. Läckan hade ju lika väl kunnat gå upp igen om vi börjat använda duschen. Då hade man väl brutit ihop när det börjat droppa efter ett år eller så. Nu undrar jag lite inför de nya rören jag ska sätta dit. Det går ett långt 110 rör från toan tärs genom halvgolvet. På det röret kommer det sedan instick från tvättstället och duschen. Min undran är om det är ok
Schäfer: När jag har bilatupp golvet så ser jag att gjutjärnsröret är ingjutet i ett fundament. Jag kommer ansluta gjutjärnsröret till nya stammen under golvet. Men kommer gå med ett nytt rör upp genomgolvet brevid gjutjärnsröret så att det finns en ny anslutning redo när stammen uppifrån skall bytas.
hul: de ska mynna ut i badrum eller liknande som sudden_82 säger, inget annat tex. badrum, wc, tvättstuga etc
MagHam: OK. Synd att vi ledde dig på fel väg, men å andra sidan smidigt och billigt att lösa :) Antagligen tog vatten en väg genom blandaren från varmt till kallt eller tvärtom - även om den inte användes.
Claes Sörmland: Du har ingen laglig rätt till någon särskild tidsfrist utan det är din skyldighet att inte släppa ut orenat avloppsvatten till skada för människors hälsa och miljö. D v s i lagens mening så skulle du ha tagit tag i detta långt innan kommunen knackade på dörren. Kommunen har också gjort rätt som har meddelat dig ett förbud från ett visst datum och inte ett föreläggande. Nu
pozz2: Sant, men man får tänka på flödena. De räcker säkert med 15,men ja hade tagit minst 18 iaf
PAPA_JOP: Jag har för mig att jag fick ge strax under 10000:- sommaren 2015. De hade iofs en bit att köra, ca 14 mil enkel resa. Jag vill minnas att firman hette Malmbergs, och höll till nere i Skåne. /J
Ivan Löfgren: Jag har ganska nyligen flyttat in i det nybyggda huset och har nyss upptäckt hur vattnet till handfatskranen i badrummet är dragen. Ingen plåt över väggen där vinkeln borde fästa alltså. Jobbet är gjort av LB-hus anlitad röris. Är plåten bara estetisk eller skall den finnas där av funktionella skäl? [bild]
corre: En kralligare länspumpp får man för en tusenlapp, den bör orka att lyfta 6-7m och pumpa lite volym till en pool. Men du måste ha en slang som är formstabilare än de blåa flata. En trädgårdsslang 3/4" brukar fungera bra. 1/2" modellen brukar inte flöda något vidare. Tex: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Drankbar-vattenpump-DP-1001-2000035452/ Nästa alternativ är en
Krilleman: Har du endå bilat upp brunnen så varför inte byta till en ny? Då kan du ju även montera ett luftfritt vattenlås. Hammarlack skulle nog bli rätt bra om du ska behålla brunnen. Ingen fara alls. Dom nya gjutjärnsrören är epoxy-behandlade invändigt idag som parallell till kemikalier,
starmanin: Termostatsinsatsen går fanken inte att skruva ut. Har gjort rent det man ser av filter genom hålet i 1anoch får köra på det medan hjälp i form av rörmokare anländer. Hade velat fixa detta själv...