33 416 läst ·
19 svar
33k läst
19 svar
Inkoppling av diskmaskin - hur gör man?
Tyvärr har ditt bolag inte 100 koll då dom ger råd som strider mot Säker vatten. Anslutning skall ha lätt åtkomlig avstängning OVAN diskbänk.HansGreger skrev:Jag kanske skrämde folk med onödigt mycket text![]()
Jag har i alla fall ringt min hemförsäkring nu (Länsförsäkringar) och dom sa att man rekommenderar att ha blandare med avstängningsfunktion för diskmaskinsvattnet eftersom detta vatten "ska" vara avstängt alltid när diskmaskinen inte används, och då förstår jag verkligen vitsen med att ha en sådan ventil på blandaren. Men han sa också att man inte ska behöva byta blandare bara för detta, utan det räcker med att sätta en ballofix-ventil för diskmaskinsvattnet direkt under diskbänken istället. Skönt att få det förtydligat i alla fall.
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Att hans bolag inte har koll på vad andra bolag håller på med är spelar väl ingen roll? Dom får väl försäkra vad dom vill.Stefan N skrev:
Annars kan man ju låtsas att det är en ismaskin eller kaffeautomat som ansluts, då är det ju godkänt med avstängning under diskbänk enligt säker vatten.
Eller ännu hellre sätta dit en elektrisk ventil, fast det är bara godkänt om du själv trycker på knappen, om diskmaskinen gör det är det inte "godkänt".
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Herregud! Behöver man verkligen göra på det sättet i sverige? I tyskland finns det färdiga ventil att köpa för detta: billigare och snyggare. T.ex.:H HansGreger skrev:

(Källa: http://armaturen-profishop.de/zubeh...ssventil-ventil-3/8-zoll-x-10-mm-an-eckventil)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden