L
Är det standard för dig att få vattnet upp till brunnen , så ska sparka på kommunen om detta till att börja med eller har du gjort det , och vad svarade dom
 
L Liteavvarje skrev:
Är det standard för dig att få vattnet upp till brunnen , så ska sparka på kommunen om detta till att börja med eller har du gjort det , och vad svarade dom
De svarade med att sätta in en backventil i gatan på mitt stick.
 
  • Ritning med markerad installation av backventil på en vattenledning i anslutning till en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Andreas Ziegenfeldt skrev:
De svarade med att sätta in en backventil i gatan på mitt stick.
Det är den röda brunnen med det blå och svarta röret som blir full och då tvingas vattnet genom det blå till min pool.
 
L
Då är dom klart medvetna om problemet , hur är det med grannarna har dom samma problem med överfyllnad , vet du något om det
 
L Liteavvarje skrev:
Då är dom klart medvetna om problemet , hur är det med grannarna har dom samma problem med överfyllnad , vet du något om det
Vår tomt ligger ju lägst i byn och den dräneringen fans när vi köpte tomten av kommunen.
 
L
Det verkar så med tanke på + punkterna som finns på din ritning , hur mycket stiger vattnet i brunnen vid gatan , är det mycket , fyller det upp hela den den vid gatan eller rinner det undan l
i den
 
L Liteavvarje skrev:
Det verkar så med tanke på + punkterna som finns på din ritning , hur mycket stiger vattnet i brunnen vid gatan , är det mycket , fyller det upp hela den den vid gatan eller rinner det undan l
i den
Har aldrig kollat i brunnen i gatan när det är som värst men brunnen inne på min tomt lyfter locket och det rinner ur runt locket
 
L
Hoppsan det var häftigt , troligtvis är botten på den i gatan djupare än den du har och utfart från din måste då vara detsamma som är normalt , hur är det med locket på gatan , är det nästan samma nivå som din , då måste vattnet i gatan stå strax under locket där .
Vet inte vad dom sagt om baktrycket till dig , att det är dina bekymmer och att du ska bekosta
det hela med backventil , när det är kommunens system som inte sväljer dag vattnet .
En fråga ; har kommunen beviljat en massa bygglov högre upp , så det har tillkommit en massa fastigheter som leder ut dagvattnet till gatan
 
A Andreas Ziegenfeldt skrev:
Det vet jag men vad ska man annars göra liksom.
Man får lösa det. Har du kommunalt avlopp?
 
L
Då är kommunen medveten om det med dagvattnet , eftersom det är byggstopp som du säger Om nivåskillnaden mellan dig och de övre fastigheterna är stor och röret inte är grovt , så kommer det uppifrån att fylla hela röret och en kapilärkraft drar häftigt i nedförsbacken , varav den brunn som du har i gatan fylls upp , för att det rör som ska fortsätta bort inte räcker till
underdimmtionerat
Ett klart kommunalt problem p-g-a- bygglov högre upp
Kan du få fram uppgifter som visar i tid hur dagvattnet varit , när ni flyttade dit och framåt i åren
till dags dato ( ni kom dit allt OK , husen högre upp ett efter ett byggdes , hände något då )
Jag är medveten om att det kan vara svårt med tid , men om du tänker dom 2 till 3 sista som byggdes , kom problemet då
Kommunen har gjort en stor miss när dom gett bygglov för fler i området och det är dom som är ansvariga för alla rör i gatan
Det finns ritningar för rören och där står dim på dom , får du tag i dom så har du ett bättre läge
 
Kommunens lösning var att sätta en backventil vid tomtgränsen så inte andras vatten kommer in i min servis, dock kommer ju inte mitt ut då i heller när deras tryck stänger ventilen.
 
L
Klart det blir stopp för dig
Har kommunen nu planer på att sätta en backventil så har du kommit halva vägen
Kommer det mycket grundvatten in under din pool , så den simmar för jämnan
 
L Liteavvarje skrev:
Klart det blir stopp för dig
Har kommunen nu planer på att sätta en backventil så har du kommit halva vägen
Kommer det mycket grundvatten in under din pool , så den simmar för jämnan
De har redan satt in ventilen, nopp ska montera poolen snart.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.