8 387 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Backventil för dränering
De svarade med att sätta in en backventil i gatan på mitt stick.L Liteavvarje skrev:
Har aldrig kollat i brunnen i gatan när det är som värst men brunnen inne på min tomt lyfter locket och det rinner ur runt locketL Liteavvarje skrev:
Hoppsan det var häftigt , troligtvis är botten på den i gatan djupare än den du har och utfart från din måste då vara detsamma som är normalt , hur är det med locket på gatan , är det nästan samma nivå som din , då måste vattnet i gatan stå strax under locket där .
Vet inte vad dom sagt om baktrycket till dig , att det är dina bekymmer och att du ska bekosta
det hela med backventil , när det är kommunens system som inte sväljer dag vattnet .
En fråga ; har kommunen beviljat en massa bygglov högre upp , så det har tillkommit en massa fastigheter som leder ut dagvattnet till gatan
Vet inte vad dom sagt om baktrycket till dig , att det är dina bekymmer och att du ska bekosta
det hela med backventil , när det är kommunens system som inte sväljer dag vattnet .
En fråga ; har kommunen beviljat en massa bygglov högre upp , så det har tillkommit en massa fastigheter som leder ut dagvattnet till gatan
Yes jag har kommunalt, ja nu har jag hört att de har byggstopp i byn.
Då är kommunen medveten om det med dagvattnet , eftersom det är byggstopp som du säger Om nivåskillnaden mellan dig och de övre fastigheterna är stor och röret inte är grovt , så kommer det uppifrån att fylla hela röret och en kapilärkraft drar häftigt i nedförsbacken , varav den brunn som du har i gatan fylls upp , för att det rör som ska fortsätta bort inte räcker till
underdimmtionerat
Ett klart kommunalt problem p-g-a- bygglov högre upp
Kan du få fram uppgifter som visar i tid hur dagvattnet varit , när ni flyttade dit och framåt i åren
till dags dato ( ni kom dit allt OK , husen högre upp ett efter ett byggdes , hände något då )
Jag är medveten om att det kan vara svårt med tid , men om du tänker dom 2 till 3 sista som byggdes , kom problemet då
Kommunen har gjort en stor miss när dom gett bygglov för fler i området och det är dom som är ansvariga för alla rör i gatan
Det finns ritningar för rören och där står dim på dom , får du tag i dom så har du ett bättre läge
underdimmtionerat
Ett klart kommunalt problem p-g-a- bygglov högre upp
Kan du få fram uppgifter som visar i tid hur dagvattnet varit , när ni flyttade dit och framåt i åren
till dags dato ( ni kom dit allt OK , husen högre upp ett efter ett byggdes , hände något då )
Jag är medveten om att det kan vara svårt med tid , men om du tänker dom 2 till 3 sista som byggdes , kom problemet då
Kommunen har gjort en stor miss när dom gett bygglov för fler i området och det är dom som är ansvariga för alla rör i gatan
Det finns ritningar för rören och där står dim på dom , får du tag i dom så har du ett bättre läge
Kommunens lösning var att sätta en backventil vid tomtgränsen så inte andras vatten kommer in i min servis, dock kommer ju inte mitt ut då i heller när deras tryck stänger ventilen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
