L
Gör en lite skiss på hur du vill ha det , försök att få kranen som du har nu , kan du stänga hela huset men ändå ha tillgång till vatten
Lämna skissen eller säg att du vill ha lika som nu , till röris så fixar det

L Leif i Skåne skrev:
Den där extrakranen är guld värd den dagen du får ett problem eller måste stänga vattnet för byt av någon rörinstallation i huset.
Då kan man stänga nästa kran och ändå tillgång till vatten.
Detta förutsätter alltså att kranen sitter före vattenmätaren.
Jag tror inte att kommunens vattenverk är så glada över den lösningen.
Det blir ju som "otillåten kraftavledning" före elmätaren i elsystemet.

L Leif i Skåne skrev:
Jag har kopplat ett utvändigt vattenuttag på denna punkten.
Detta gör mig lite orolig. Har du en riktig utkastare avsedd för utomhusbruk då?
Annars kan det frysa in till vattenmätaren, och det är nog inte så trevligt...

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta förutsätter alltså att kranen sitter före vattenmätaren.
Jag tror inte att kommunens vattenverk är så glada över den lösningen.
Det blir ju som "otillåten kraftavledning" före elmätaren i elsystemet.

Detta gör mig lite orolig. Har du en riktig utkastare avsedd för utomhusbruk då?
Annars kan det frysa in till vattenmätaren, och det är nog inte så trevligt...
Självklart sitter t-röret efter vattenmätaren men före avstängningen vidare till huset.
Och jag har en riktig vattenutkast som är självdränerande utan frysrisk.
Vad trodde du? :lying:

L Leif i Skåne skrev:
Självklart sitter t-röret efter vattenmätaren men före avstängningen vidare till huset.
Och jag har en riktig vattenutkast som är självdränerande utan frysrisk.
Vad trodde du? :lying:
OK, jag trodde inget, försökte bara tolka bilderna.
Och när du får dit en konsol till vattenmätaren blir det nog inte plats att sätta en kran innan den inre avstängningskranen.
Vattenmätarinstallation med gammaldags kik-kranar och plats för konsol utan synlig plats för kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men passa på att be VVS-montörerna att byta kik-kranarna till nya kulventiler när de byter/monterar om vattenmätaren.
De där kranarna ser ut att ha sett sina bästa dagar.

OK, jag trodde inget, försökte bara tolka bilderna
Jag är inte TS så det är inte min bild.
Som vattenmätaren är vänd kommer vattnet in till vänster.

Förstora bilden så ser du pilen!

Jag beskriver bara hur jag gjorde hos mig och flera tycker det var en bra lösning.

Läs och begrunda inlägg först.

Vi ska anlita en VVS-firma eftersom det involverar avstängning i gatan. Orkar inte arrangera det med kommunen. Allt ska bytas och tappkranen, EFTER mätaren, ska vara kvar.
Inkommande är från vänster och kopparrör.

Enligt ritningen ska det vara kopparrör hela vägen till anslutning utanför kåken men så är det inte. När järnröret rostade av (egentligen gängorna som rostade sönder med läckage som föjd, ute på tomten för några år sedan var dels dragningen inte enligt ritning, dels järnrör in under kåken = kan ge problem i framtiden..

F folkeorg skrev:
..måste man tydligen ha enligt Kommunen.

Vad behöver jag för att montera en godkänd konsol här:

[bild]
Är vattenbolaget verkligen ute och pekar för att man måste ha konsoll i bef anläggningar?

Fotografen Fotografen skrev:
Är vattenbolaget verkligen ute och pekar för att man måste ha konsoll i bef anläggningar?
Absolut! Nu senast sa de att om vi inte monterade konsol snarast, så de kan byta vattenmätaren, så kommer de stänga av vattnet.

VVS-bolagen jublar väl över att Kommunen ordnar jobb till dem..

Krilleman
Visst är det så. VA-avdelningen kräver konsol för att inte kundens rör ska gå sönder när dom byter mätare var tionde år. Det inträffar faktiskt. Varpå kundens naturliga svar blir "jag tänker inte betala detta"...

Men korrekt konsol inträffar inte det. Win-Win för alla i slutändan trots att det kostar en slant för kunden.

Beträffande tappventilen som @folkeorg vill ha för extra vattenuttag när allt vatten i huset är avstängt är absolut ingen dum idé.

Men jag tror det blir både bättre och snyggare om du monterar en extra kulventil på utgående vatten och mellan denna ventilen och vattenmätarkonsolens andra avstängningsventil som du monterar ett T-rör och drar en snutt rör till en extra väggmonterad tappventil.

Det blir en mer korrekt installation sett ur en rörkrökares ögon! (y)

Edit bild:

• Schematisk bild på rörinstallation med vattenmätare, konsoler och tappventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Vi har aldrig använd tappkranen så, misstänker att den är där för att kunna tappa systemet vid just byte av vattenmätaren dvs stänga inkommande, öppna övriga kranar på toa m.m. och sedan tömma det sista med kranen vid mätaren..

F folkeorg skrev:
Vi har aldrig använd tappkranen så, misstänker att den är där för att kunna tappa systemet vid just byte av vattenmätaren
Nja, förklaringen håller nog inte.
Stänger du ventilerna på båda sidor om vattenmätaren så kommer bara ett par deciliter ut när mätaren demonteras.
Och de dropparna kan lätt fångas upp i en hink eller en balja.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Krilleman
Vattenverkets gubbar som byter mätaren bryr sig inte om vattnet som är i mätaren, det rinner ut och torkar på ett par timmar.

Oftast ligger mätarbytet ute på entreprenad. (Vanligt nuförtiden) Alltså är det montörer som byter mätare på ackord. Ett visst antal bytta mätare för varje dag ger "X":- i timförtjänst. Så är det i min kommun vet jag. Därav att man oftast kan få sin mätare bytt på kvällstid, vilket många välkomnar. Både entreprenören och kunden...

Krilleman krilleman_215 skrev:
Oftast ligger mätarbytet ute på entreprenad. (Vanligt nuförtiden) Alltså är det montörer som byter mätare på ackord.
Det förklarar ju saken.
Gamla rör och ventiler kräver försiktighet och lämpor vid handhavandet och "entreprenad" och "ackord" är raka motsatsen. Lägg till att det ofta är de sämsta och lataste gökarna som får åka runt och byta mätare...

• Gilla
Peter_xx och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Fotografen Fotografen skrev:
Lägg till att det ofta är de sämsta och lataste gökarna som får åka runt och byta mätare...
Exakt.

Jag kunde inte sagt det bättre själv...

Jag har personligen jobbat med några av dessa och dom är inte dom skarpaste knivarna i lådan, om man säger så.

• Gilla
Peter_xx och 1 till
  • Laddar…
Nja, förklaringen håller nog inte.
Stänger du ventilerna på båda sidor om vattenmätaren så kommer bara ett par deciliter ut när mätaren demonteras.
Och de dropparna kan lätt fångas upp i en hink eller en balja.
Haha - en lokal tankevurpa av mig där..

Men tydligen är det inte så vanligt med en sådan kran.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.