9 745 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Vattenlåset ”sväljer inte” längre?
Har ett knepigt problem. När tvättmaskinen tömmer, så hinner inte vattenlåset ta emot allt vatten utan det svämmar över på golvet. Själva avloppet verkar inte vara något problem med, om jag tar bort vattenlåset så rinner det undan bra.
Detta uppträdde nyligen, har fungerat fint innan.
Läste nån tråd om att det kan ha med nån ”luftning” att göra? Men var hittar jag den isåfall? Har komunalt avlopp.
Detta uppträdde nyligen, har fungerat fint innan.
Läste nån tråd om att det kan ha med nån ”luftning” att göra? Men var hittar jag den isåfall? Har komunalt avlopp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du har troligen lite halvstopp längre ner i avloppet, luften kommer inte ut med vattenlåset på plats men tar du bort låset så ryms det en hel del vatten i avloppsröret fram till proppen.
Protte
Protte
Det låter logiskt! Ringde röris men han förstår inte vad jag säger. Han föreslog tom att jag skulle göra rent vattenlåset (duh)... Hursomhelst kunde de inte skicka någon idag.
Bättre att ta tag i det själv då - vad rekommendrar du: Köpa ett rensband eller ett spolmunstycke till högtryckstvätten?
Bättre att ta tag i det själv då - vad rekommendrar du: Köpa ett rensband eller ett spolmunstycke till högtryckstvätten?
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad har du? Spolmunstycke är alltid effektivt.
Vanlig vattenslang är heller inte att föringa. Kallt vatten gör slangen styv men varmt löser upp bättre.
Protte
Vanlig vattenslang är heller inte att föringa. Kallt vatten gör slangen styv men varmt löser upp bättre.
Protte
Hittade ett spolmunstycke, som antagligen följde med när jag köpte högtryckstvätten
Har dock ringt Renova som ska komma och spola/suga. Om jag ser hur dom går till väga så kan jag kanske rensa själv nästa gång (om det blir nån)
Har dock ringt Renova som ska komma och spola/suga. Om jag ser hur dom går till väga så kan jag kanske rensa själv nästa gång (om det blir nån)
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
En bra spolslang till högtryckstvätten är väldigt effektiv, borde alla ha hemma. Jag har löst tre stopp med en sådan. Det skiter sig ju alltid sen lördag kväll eller liknande då man helst inte ringer in svindyr akuthjälp.
Ja, för mig räddade den julafton för två år sedan när det blev totalstopp i köksavloppet.Bernieberg skrev:
Uppdatering: Renova kom, och hittade ett stopp rn bit ut på gräsmattan. Det var lite obehagligt en stund, då vi inte hittade en rensbrunn utanför huset. Lyckligtvis fanns det en renslucka i röret i torpargrunden, därifrån lyckades de lösa stoppet.
Note to self: Släng aldrig mer kattsand i toaletten
Note to self: Släng aldrig mer kattsand i toaletten
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden