Kopparröret, som leder tappvarmvattnet från värmepannan, har en rörkrök ca 60 cm ovanför pannans översida. En liten korrossionsskada i rörkröken orsakar dropp. Jag funderar på att kapa röret ovanför och nedanför den läckande rörböjen, sedan jag först - givetvis - stängt av vattnet. och brutit strömmen till pannans genomströmningsberedare.
Är det meningsfullt att försöka täta rörböjens läcka genom mjuklödning? Kan man linda koppartråd väldigt tätt över läckan och sedan förtenna det kritiska området med hjälp av en gasollåga?
Därefter återmonterar jag den avkapade och reparerade rörsträckan och använder lödrmuffar. Eller ska hela böjen bytas ut?

L
Mjuklöda är ingen bra ide , vid hårdlödning kanske det brinner upp , röret är nog bra tunt där , rekommendationen är att byta ut det mot nytt , känn på andra rörböjar lite lätt med en polygrip , kan finnas fler som är tunna , byt alla då när du iaf är i farten

Tack Liteavvarje! Men man brukar ju numera löda kopparrör med silverlegerat lödtenn, som kryper in bra i skarvmuffarna.

Liteavvarje har rätt, det går inte att löda med gasol, hur länge du än värmer leder kopparn bort mer värme än du lyckas få dit.
Man använder en svets eller möjligen en acetylen brännare.
Visst det kan gå med gasol om den är stor men men risken är att omgivning blir för varm och tar fyr.
Det finns många olika lod t.ex. silverlod skall nästan upp till 300°
VVS Använder fosforkopparlod med 5% silver och svetsmunstycke.

Det går alldeles utmärkt att mjuklöda med gasol.

Byt ut rörböjen och mjuk eller hårdlöd ihop det hela. Gjort på 10 min (y)
Roligare, snyggare och billigare än klämkopplingar.

L
H hans lindquist skrev:
Tack Liteavvarje! Men man brukar ju numera löda kopparrör med silverlegerat lödtenn, som kryper in bra i skarvmuffarna.
Det går bra att mjuklöda med gasol , men du ska ha lödpasta med tennkulor och smörja båda sidor som ska lödas , det ät det bästa , då syns det när tennet i pastan flyter , dags att lägga på , så går det in och blir stark

Det funkar utmärkt att löda med trådlod. Men man bör ha fluss. Gasol räcker bra till mjuklödning med tenlod. Byt den biten som behöver bytas. Gör rent på alla ytor som ska lödas, scotsprite funkar bra.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla goda råd! Jag byter nog ut den anfrätta rörböjen och löder ihop det hela med gasolbrännaren.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.