Hej!

Ny på forumet men har givetvis hittat mkt tips och ideer under den pågående renoveringen av vårt hus från början av 1900- talet. Under sommaren byttes takstolarna ut och ovanvåningen håller nu på att göras iordning invändigt efter detta.

Nu till varför jag blivit medlem idag och frågan är inte alltför komplicerad, dock önskar jag tips på en bra/smidig lösning.

Huset har idag direktverkande el (eldar mest i vedspisen dock som står för den huvudsakliga uppvärmningen under vintern). Dock vill jag förbereda med ett tvårörssystem på ovanvåningen för att i framtiden när tid, pengar ork och lust gör att jag vill byta ut värmesystemet. Dock har jag tänkt att "förvara" röranslutningarna dolt bakom gips och osb tills det är dags att koppla på radiatorer i framtiden.

Frågan är om någon har ideer på hur att "förvara detta på bästa sätt? Kommer dra 15 mm pex (rör i rör) till tre ställen där radiatorer kommer bli aktuella. Ska jag använda fixturer ( likt sådana till blandaren i duschen), bara lägga en "rundsling vid varje element för att "bryta upp väggen" när rören skall användas, montera magneter på slangarna för att hitta i framtiden osv... Mottager gärna tips på en bra smidig lösning som gör att det blir någorlunda smidigt i framtiden att koppla på sig utan att riva sönder väggen. (Vill helst ha detta helt dolt, ingen inspektionslucka etc om så är möjligt samt inga dolda rörkopplingar inne i väggen).

En lösning skulle kunna vara att: Dra RiR från en fördelningsplats till varje elementplacering. Borra hål i gipsskivan där röret ska mynna. Fixera ytterrören därvid. Tapetsera över hålet för att dölja. När det ska anslutas så är det bara att trycka ut inre röret från fördelningsplatsen genom tapeten och ansluta t elementet. Till sist ansluta andra änden till fördelaren.
Det blir ingen 2 rörslösning med flera raddar längs 2 rör, men det går inte fixa dolt utan skarvar.

Tror förresten att dold skarv är ok på värmesystem, inte på tappvatten enligt "säker vatten"

L largab skrev:
En lösning skulle kunna vara att: Dra RiR från en fördelningsplats till varje elementplacering. Borra hål i gipsskivan där röret ska mynna. Fixera ytterrören därvid. Tapetsera över hålet för att dölja. När det ska anslutas så är det bara att trycka ut inre röret från fördelningsplatsen genom tapeten och ansluta t elementet. Till sist ansluta andra änden till fördelaren.
Det blir ingen 2 rörslösning med flera raddar längs 2 rör, men det går inte fixa dolt utan skarvar.
Tack för tips
L largab skrev:
Tackar för tipset! Låter ju som en god ide. Det jag dock bekymrar mig lite över är att min erfarenhet av RIR är att det varit väldigt trögt att trycka ut innerröret från ytterhöljet ju fler böjar och krokar det blir. Kanske jag som haft många böjar (ändock så är det ju böjen ut till blandaren som är värst i badrummet som ju är i 90 graders vinkel men dock genom fixtur). Det känns som att det vore en omöjlighet att vid behov byta ut / trycka det inre röret... Kanske går om man väl hamnar i situationen att man måste:)

Men ser vi till mitt problem på ovanvåningen så kräver denna lösning att varje element utgår från en fördelningsplats om man skall kunna trycka ur innerröret i framtiden. Jag hade hoppats kunna göra fyra hål för rören vid varje element och sätta T-kopplingar på utsidan väggen i framtiden för att på så vis kunna nyttja avstick till varje element från bara två rör inne i väggen (tur resp retur- ledningarna). Tar till mig tipset:)

leby leby skrev:
Jag har satt uponors väggdosor även till radiatorerna, om du tapetserar över dem så syns det inte att de ligger bakom. Väldigt lätt den dagen du vill koppla på radiatorer.
[länk]

fast jag har använt Q&E kopplingar men annars samma
Dessa väggdosor, är det någon form av "snabbkoppling" likt hydraulikkopplingar eller hur ansluter man det utanpåliggande röret i framtiden.

Tack för tips

Jag använder Q&E för att koppla slangen till dosan (ett verktyg som expanderar slangen som sen krymper på). Ut mot radiatorn så är det vanlig 1/2 rör koppling.
Det finns utan Q&E med vanlig klämring som nog är bättre om du bara skall ha några få. Expensionsverktyget är lite dyrt men jag har använt det till ett helt hus så det har betalat sig för min del.

hittade lite bilder
Expansionsverktyg för Q&E-system med slang och kopplingar monterade på en trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av Q&E-koppling med expansionsverktyg på en vit PEX-slang för rörsystem i ett byggprojekt.
Skapa konto
Installation av Q&E kopplingar för rörledning i en väggenomföring i ett byggprojekt.
Skapa konto
Installation av vit Q&E slang kopplad till dosa på trästomme vid isolering.
Skapa konto
Installationsvy av vit rörsystem mellan träbalkar med Q&E kopplingar och expanderad slang för byggprojekt.
Skapa konto
Flexibla rör kopplade med Q&E-teknik genom träbjälklag vid ett byggprojekt.
Skapa konto

Redigerat:
Hittade en bild på hur det ser ut när det är klart

Vit elementradiator installerad mot en vägg med mönstrad tapet, komplett med termostat och rörkopplingar.
Skapa konto

leby leby skrev:
Hittade en bild på hur det ser ut när det är klart

[bild]
Ser snyggt och prydligt ut med denna lösning, tackar för bilderna!!

Idag drog jag vattenrören. Jag bestämde mig för typ en " fixtur" där jag i framtiden kan komma in och koppla på mig på rören ( om det blir vattenburet frampå:)). Denna lucka är väl även att anse som en inspektionslucka då man kommer kunna komma åt att se den t- koppling som blir monterat på vardera rören för att dra ut rören ur väggen.

Hoppas inte rören ligger i "spänn" för mkt så att när jag kapar rören innanför luckan att det vandrar ut från "luckan". Kanske lika bra att sätta på t- kopplingar innan jag bygger för men tänkte det var bra att slangen låg okapad tills jag avser använda den.?

Två hemmagjorda träfixturer på ett spånskivegolv med en borrskruvdragare, avsedda för montering av vattenrör.
Skapa konto

Nyinstallerade vattenrör i rött med framtida anslutningsmöjligheter genom inspektionsluckor i en isolerad väggkonstruktion.
Skapa konto

Placerade "luckorna" lågt ner så att om det blir läckage så hoppas jag att ytterröret vill skvallra om detta då dessa luckor är lägsta punkterna i slingan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.