32 474 läst ·
16 svar
32k läst
16 svar
Hur länge håller en varmvattenberedare ?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholms län
· 16 inlägg
Hej
Vi har en varmvattenberedare Nibe Compact 295liter (eldriven) med tillverkningsår 1982.
Nu ska vi renovera tvättstugan, där den står, (lägga om golvet) och då måste den ju ut under arbetet, och killen som ska göra jobbet tyckte vi ska passa på och byta den "när vi ändå baxat ut den".
Vad tycker ni?
Behöver man byta en varmvattenberedare efter 30 år?
Hur länge håller en sådan annars?
Vi har en varmvattenberedare Nibe Compact 295liter (eldriven) med tillverkningsår 1982.
Nu ska vi renovera tvättstugan, där den står, (lägga om golvet) och då måste den ju ut under arbetet, och killen som ska göra jobbet tyckte vi ska passa på och byta den "när vi ändå baxat ut den".
Vad tycker ni?
Behöver man byta en varmvattenberedare efter 30 år?
Hur länge håller en sådan annars?
Precis som dej hade jag en nibe från 1982 som fortfarande funkade bra. Men när ja nu renoverar tvättstugan så har ja köpt en begagnad nibe från 2006 för en dryg tusing. Det tyckte ja var ett bra alternativ istället för att köpa en ny för 8000-10000? En sån här pjäs håller väl runt 30 år kanske i snitt? så passa på o byt tycker ja med, men köp begagnat o spara nåra kronor kanske?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som med alla mänskliga artefakter är det en enorm spridning.
Thermia-beredaren i sommarstugan (100 L) är still going strong efter ca femtio år.
Men Focus (Metro) beredaren i nya huset rasade efter femton månader.
Bästa tipset är väl att köpa kvalitet, t.ex. Nibe eller Thermia.
Thermia-beredaren i sommarstugan (100 L) är still going strong efter ca femtio år.
Men Focus (Metro) beredaren i nya huset rasade efter femton månader.
Bästa tipset är väl att köpa kvalitet, t.ex. Nibe eller Thermia.
Ja, passa på. Den kan som sagt hålla länge till men det är lite dumt att chansa. Själva tanken håller hur länge som helst om man bara ser till att byta offeranod innan den tar slut. Men det hjälper ju inte om värmeelementet lägger av.
Vi bytte i våras VVB som var från -73, den började läcka. Kommunalt vatten och det var troligen aldrig bytt offeranod i den.
Vi bytte i våras VVB som var från -73, den började läcka. Kommunalt vatten och det var troligen aldrig bytt offeranod i den.
Precis, finns mkt att spara där köpte också en -06 nibe nyligen, 1200 kr på blocket.morion skrev:Precis som dej hade jag en nibe från 1982 som fortfarande funkade bra. Men när ja nu renoverar tvättstugan så har ja köpt en begagnad nibe från 2006 för en dryg tusing. Det tyckte ja var ett bra alternativ istället för att köpa en ny för 8000-10000? En sån här pjäs håller väl runt 30 år kanske i snitt? så passa på o byt tycker ja med, men köp begagnat o spara nåra kronor kanske?
Lokale rörkröken tar 13 000 för samma nibe ny inkl installation.
Vår gamla VV-beredare installerades 1972 när huset byggdes och byttes ut två månader innan mina föräldrar sålde huset 2005. Vid kontroll såg den fortfarande ny ut förutom damm och spindelväv, denna modell hade breda värmemattor utanpå tanken, vet inte om den modellen fortfarande finns. Den gamla VV-beredaren stod 3 år i garaget dit föräldrarna flyttat, sedan sålde jag den via blocket för en femhundring och jag tror att den värmer vatten än idag....
Du får samma värmeeffekt från en ny som en gammal. Det är effekten på elementen som är avgörande för hur den värmer.
Kan ej se att det finns möjligheter till att spara ström när det gäller en så enkel produkt som en varmvattensberedare.
Kan ej se att det finns möjligheter till att spara ström när det gäller en så enkel produkt som en varmvattensberedare.
Effekten anger hur snabbt den värmer vattnet. I praktiken spelar det ingen roll för elförbrukningen. Värmer den fortare slår den av oftare.fia_mstd skrev:
Menar du istället effektivitet så kan man känna på utsidan om det läcker ut värme.
Gör det inte det eller den nya läcker lika mycket som den gamla så vinner du inget på att byta varmvattenberedare.
Är värmeelement på tex 1000w så värmer det EXAKT lika mycket oavsett om det är tillverkat år2017 eller 1884.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En annan tanke är att se över storleken.
Nu för tiden badar vi ju inte så ofta, inte ens de av er som fortfarande har badkar.
Så då kan det vara idé att gå ner i storlek på varmvattenberedaren.
I vårt första hus (utan badkar) hade vi en 100 liters Thermia.
Det räckte gott för dusch och annat till en familj med två tonåringar.
Och i nya huset, byggt 2010, har vi en 100-liters Nibe.
Fördelen med en liten beredare är ju
a) mindre värmeförlust till omgivningen och
b) om man skulle köra slut på varmvattnet (vilket vi aldrig har gjort hittills) så går det snabbare att komma upp till 50 - 60 °C pga den lilla volymen.
Nu för tiden badar vi ju inte så ofta, inte ens de av er som fortfarande har badkar.
Så då kan det vara idé att gå ner i storlek på varmvattenberedaren.
I vårt första hus (utan badkar) hade vi en 100 liters Thermia.
Det räckte gott för dusch och annat till en familj med två tonåringar.
Och i nya huset, byggt 2010, har vi en 100-liters Nibe.
Fördelen med en liten beredare är ju
a) mindre värmeförlust till omgivningen och
b) om man skulle köra slut på varmvattnet (vilket vi aldrig har gjort hittills) så går det snabbare att komma upp till 50 - 60 °C pga den lilla volymen.
Min Nibe sprack efter 12 år. Den är bara på 55 l men effektiv för liten (en)familj - när fler ska duscha får man vänta 10-15 min och det är Ok.
Vet inte än om det blir någon ersättning från F-bolaget när det gäller själva varmvattenberedaren. Däremot blev det en del vattenskador och eftersom beredaren sitter i taket blev nyinstallationen lite krångligare.
Vet inte än om det blir någon ersättning från F-bolaget när det gäller själva varmvattenberedaren. Däremot blev det en del vattenskador och eftersom beredaren sitter i taket blev nyinstallationen lite krångligare.
Är den 35år BYT! När ni ändå ska lyfta ut den gamla och greja. Onödig kostnad att plocka dit rörmokaren igen för att byta om den börjar läcka inom några år.
Men visst köp gärna en begagnad så håller du ner kostnaden. Personligen skulle jag då leta efter en som är max 10år och av Nibe eller Thermias märke.
Skulle nog sätta in större än 55L om det är bostadshus, typ 70-100L.
Men visst köp gärna en begagnad så håller du ner kostnaden. Personligen skulle jag då leta efter en som är max 10år och av Nibe eller Thermias märke.
Skulle nog sätta in större än 55L om det är bostadshus, typ 70-100L.