Byggahus.se
Hej!

Har idag en rörspetsbrunn som ger ca 10 L / min. Jag är medveten om att det inte är jättemycket vatten, men jag har ändå tänkt pröva för att se om vi "överlever" med den. För att göra situationen så bra som möjligt, kommer jag att installera en hydropress modell större, typ 2-300 liter.

Hur är det egentligen det fungerar med en hydropress - kan jag ställa in så att vattenpumpen "kickar" igång när vattnet i hydropressen har sjunkit under en viss nivå, typ 150 liter?

Tackar för svar.

Krilleman
Det blir svårare att få det att fungera som du tänkt dig med en viss volym vatten som start/stopp.

Det normala är ju en tryckströmbrytare.

krilleman_215 skrev:
Det blir svårare att få det att fungera som du tänkt dig med en viss volym vatten som start/stopp.

Det normala är ju en tryckströmbrytare.
Tryck strömbrytaren är väl den som startar och stänger av pumpen. Men pumpen sätts väl igång när vattnet börjar ta slut i hydropressen? Och det är väl inte så att pumpen sätts igång så fort man öppnar kökskranen som gör att det försvinner 1 liter från hydropressen? Utan detta sker väl när det fattas ännu mer vatten, och min fråga är ju om man kan ställa in när pumpen ska sättas igång, men det går kanske inte?

Rätta mig gärna om jag har fel i något jag skrev ovan!

Redigerat:
Krilleman
Olika tryckströmbrytare har olika funktion för start/stopp. Tex TBE3 har separat inställning för starttryck och stopptryck. Efter lite klurande & skruvande kan du nog uppnå det du efterfrågar.

Men den går efter trycket, inte efter antal liter som du beskriver i ditt första inlägg.

RSK: 3828505

172150-44-tbe3.jpg

För en hydrofor vet jag hur man räknar ut ungefär hur många liter vatten man får ut mellan start och stopp, men det finns ett beroende till hur många liter luft det är i hydroforen vid stopptryck.
Vet inte om samma formel går att applicera på en hydropress. Tyvärr har jag inte formeln tillgänglig där jag är nu :(
Tryckströmbrytaren TBE-3 som Krilleman länkar till har en fast minimum skillnad mellan start och stopp och vid låga tryck kan det ställa till det om man vill finlira med start och stopp för att få ut maximalt med vatten.
Det finns en modell från Danfoss där man kan ställa maxtryck och differens.

Krilleman
Patrick E skrev:
För en hydrofor vet jag hur man räknar ut ungefär hur många liter vatten man får ut mellan start och stopp, men det finns ett beroende till hur många liter luft det är i hydroforen vid stopptryck.
Vet inte om samma formel går att applicera på en hydropress. Tyvärr har jag inte formeln tillgänglig där jag är nu :(
Tryckströmbrytaren TBE-3 som Krilleman länkar till har en fast minimum skillnad mellan start och stopp och vid låga tryck kan det ställa till det om man vill finlira med start och stopp för att få ut maximalt med vatten.
Det finns en modell från Danfoss där man kan ställa maxtryck och differens.
Jo, visst har den det, men bör man verkligen ha endast 1kg tryckskillnad mellan start/stopp för att maximera vattenuttaget?

Tillslag 1-5kg
Frånslag 2-6kg
Min diff 1kg
Max diff 5kg
invändig gänga R 1/2"
2st inf kabel M20
Tryckmedium, luft eller vatten

sto skrev:
Tryck strömbrytaren är väl den som startar och stänger av pumpen. Men pumpen sätts väl igång när vattnet börjar ta slut i hydropressen? Och det är väl inte så att pumpen sätts igång så fort man öppnar kökskranen som gör att det försvinner 1 liter från hydropressen? Utan detta sker väl när det fattas ännu mer vatten, och min fråga är ju om man kan ställa in när pumpen ska sättas igång, men det går kanske inte?

Rätta mig gärna om jag har fel i något jag skrev ovan!
Nja, hydropress har en gummiblåsa som påverkar trycket i system utifrån vilket tryck som gummiblåsan har fyllts med i ett tomt system, så det är alltid trycket som styr tillslag. Så det "fattas" aldrig vatten i ett fungerande hydropresssystem, dvs det finns ingen givare för vattenmängd.
Sedan är det avgörande vad du ska använda vattnet till och hydropressen placering, är det dricksvatten med stor hydropress och placerad i rumstemp riskerar du att få "varmt" dricksvatten.

• Gilla
BLB Besse
  • Laddar…
AndersS skrev:
Nja, hydropress har en gummiblåsa som påverkar trycket i system utifrån vilket tryck som gummiblåsan har fyllts med i ett tomt system, så det är alltid trycket som styr tillslag. Så det "fattas" aldrig vatten i ett fungerande hydropresssystem, dvs det finns ingen givare för vattenmängd.
Sedan är det avgörande vad du ska använda vattnet till och hydropressen placering, är det dricksvatten med stor hydropress och placerad i rumstemp riskerar du att få "varmt" dricksvatten.
Okej! Kan man själv konfigurera trycket på hydropressen så att pumpen aktiveras när trycket har sjunkit under en tröskelnivå?

Du får bestämma vilket lägsta tryck du vill ha sen fylla luft i den till lite lägre än det (ca:0.2 bar) och anpassa starttryck på brytaren därefter (önskat lägsta tryck) och givetvis ställa lämpligt stopptryck också en bit lägre än vad pumpen kan ge (ofta 4-6 bar).

Ja, men det innebär också att det kan bli väldigt lite tryck i ditt system så att det bara strilar lite ur t.ex. duschen och att vattentempen varierar pga det låga trycket.
Det är ju inte säkert att det löser ditt problem för när det är dags att fylla hydropressen så behöver den större vattenmängd än med lite hydropress och riskerar att bara pumpa torrt i brunnen. Så beror det även på hur mycket vatten som finns i din brunn.
Måste erkänna att det känns som en nödlösning som riskerar att bli en problemlösning.

Lägsta tryck bestämmer du själv med vilket lufttryck du laddar kärlet, sen är det bara att välja tillräckligt stort så du kan ackumulera ditt lilla tillgängliga flöde från brunnen i det utan att trycket blir för stort med den volym du vill ha tillgänglig.

Du kan leka med lite olika fall utgående från Vtillg = Vkärl * Eh där du får Eh ur 1- [(1+Pmin) / (1+Pmax)]

Pmin, Pmax önskade lägsta, högsta tryck Vkärl volymen på din tank och Vtillg vad du kan ta ut mellan de två trycken vid given tank.

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
En rörspets som ger ca 10 liter i minuten, är det för lite (om man utgår ifrån att jag inte ska vattna gräsmattan samtidigt som jag har på 2 duschar i huset ;-)? Tanken är ju att jag ska ha en hydropress modell större för att mellanlagra vattnet så att säga.

Är det inte frågan om en tankevurpa här ? Oavsett vilken "reservvolym" man har, så kan man ju inte pumpa mer än 10l/min (= mycket liten pump) utan att det "går torrt". Annars måste väl reservvolymen vara < 10 l ?
Resonemang:
Antag att man (på okänt sätt) lagrat 1000 l i ett tryckkärl.
Antag vidare att pumpen slår till när man tagit ut 500 l ( 500 l finns alltså kvar i systemet).
När pumpen startar ska den då fylla i 500 l innan den slår ifrån. 500 l med en kapacitet på 10l/min ger 50 timmars gångtid och pumpen får INTE pumpa fortare, för då går brunnen torr.

Tänker jag fel ?

HasseTeknik skrev:
Tänker jag fel ?
Nej, jag har samma invändning. I min värld så är en hyrofor/hydropress snarare en tryckutjämnare än ett mellanlager av något större mått. Det är iaf så de är tänkta och så de används. De har viss lagrande effekt, men inte mycket.

Så frågan är hur mycket vatten TS tänker göra av med per dygn. 160 liter/dygn/person (medelhushållet), ger 640 l/dgn. Vilket ger en total gångtid per dygn på ungefär en timme. (Utspritt). Så inte orimligt mycket, men de flesta hydroforer och pumpar fyller ju på betydlig snabbare än så, så det krävs nog lite noggrant tänk här för att det skall fungera i praktiken.

(Vore ju enkelt att bygga en tank med två lägesgivare för fullt/tomt som driver pumpen till tanken, och så en liten hydropress som är förreglad på den undre lägesbrytaren s.a. den inte kan suga tanken torr. Kan iofs ge lite svängningar kring under gränsläge när tankpumpen går, men det går att lösa med exv. en tillslagsfördröjning).

Göran.W
Det enklaste är väl sätta en strypning efter pumpen men innan tryck strömbrytaren så man aldrig försöker ta ut mer än vad spetsen ger.
10 liter i minuten är inte lite vatten om man bara ska ha det till hushållet för då räcker det mer än väl.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.