6 195 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Konfigurera hydropress
Om det är en djupbrunnspump installerad, så fungerar frekvensomriktning bäst. Då behövs bara en liten 5L
hydropress, en tryckgivare och en enkel omriktare för 1.500:- Då går det att exakt finjustera till vad borrhålet
kan ge. Annars återstår spolning och ev. tryckning, mycket beroende på hur det ser ut.
hydropress, en tryckgivare och en enkel omriktare för 1.500:- Då går det att exakt finjustera till vad borrhålet
kan ge. Annars återstår spolning och ev. tryckning, mycket beroende på hur det ser ut.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är en rörspetsbrunn så TS måste ha en vanlig sugande pump.
Det enklaste är att bara strypa flödet efter pumpen men innan tryckvakten.
Pumpen tar ingen skada av det.
Vid normala hushålls uttag räcker en 100 liters hydropress eller 300 liters hydrofor om man inte har badkar för då får man dubbla volymen.
Att lagra vatten i separata tankar är bara att göra det onödigt jobbigt.
Det enklaste är att bara strypa flödet efter pumpen men innan tryckvakten.
Pumpen tar ingen skada av det.
Vid normala hushålls uttag räcker en 100 liters hydropress eller 300 liters hydrofor om man inte har badkar för då får man dubbla volymen.
Att lagra vatten i separata tankar är bara att göra det onödigt jobbigt.
Är det inte 50 minuter? 50 x 10 = 500. Inte 50 timmar, väl?HasseTeknik skrev:
Är det inte frågan om en tankevurpa här ? Oavsett vilken "reservvolym" man har, så kan man ju inte pumpa mer än 10l/min (= mycket liten pump) utan att det "går torrt". Annars måste väl reservvolymen vara < 10 l ?
Resonemang:
Antag att man (på okänt sätt) lagrat 1000 l i ett tryckkärl.
Antag vidare att pumpen slår till när man tagit ut 500 l ( 500 l finns alltså kvar i systemet).
När pumpen startar ska den då fylla i 500 l innan den slår ifrån. 500 l med en kapacitet på 10l/min ger 50 timmars gångtid och pumpen får INTE pumpa fortare, för då går brunnen torr.
Tänker jag fel ?
Klicka här för att svara