J
Med tanke på hur -visst- gummi åldras så blir jag rädd av att veta att jag har sådana här kopplingar på radiatorsystemet inbyggt på några ställen.

Bra gummi har jag hört ska fungera bra i 50 år och därefter börja degraderas.
Till och med med NASAs resurser så lyckades man inte få till o-ringar av rätt kvalitet, challenger exploderade ju pga en oring...

Frågan är hur bra och vilken kvalitet som rörtillverkarna valt?

De flesta presskopplingar sitter troligen synligt, iallafall på trycksatta ledningar, även om det kan vara ett helsike om allt måste bytas så upptäcks ju iallafall ett läckage. Ett radiatorsystem har ändå ett visst tryck, men fördelen är ju att man kommer upptäcka OM det läcker, men inte var...

På ett sätt så kan man ju förstå tanken med utbytbara plaströr (typ PEX), här har man ju räknat med att det ska gå att byta. Konstruktörer som räknar med service, underhåll och utbyte tycker jag tänker mera rätt än de som konstruerar underhållsfritt och genom något accelererat prov beräknar en livslängd. Men hur mycket avloppsrör med gummikopplingar gjuts inte in i armerad betong?

• Gilla
Jesper Ronn och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du behöver inte 650 C för att mjuklöda Cu-rör.
Man behöver ingen dyr utrustning för mjuklödning, det räcker med en enkel gasolbrännare från biltema. Löd-delarna är extremt billiga men tyvär måste jag alltid beställa, de finns inte i närheten.
Köp ett gäng löd-delar och testa, det är förvånansvärt lätt. Och kul. Kolla anvisningarna på tuben. Men jag löder alltid bara i bänk, aldrig nära vägg/tak. Och ha alltid en brandsläckare inom räckhåll!
Lödda förbindelser ger en mycket mer gediget intryck än press med gummidelar.
Skickade efter en begagnad Rems Contact 2000, hela satsen. Inte så billig men räknar med att den har ett högt andrahandsvärde om jag håller den i fint skick. Utan låga, mycket liten brandrisk. Ska bli skoj att prova. Har också Rinkaby-butik nästan på vägen mellan jobb/hem så kan hämta grejer där utan större kostnader. Att ha nära till Rinkaby Rör känns grymt lyxigt :)

Fick den stora glädjen att premiärköra Rems 2000-apparaten hemma med 35cu-rör i helgen. Har haft den hos en polare där vi lödde några klenare rör till hans värmesystem, 22cu tror jag, som övning.

Det gick galant och roligt var det. Tänker på varenda spänn jag sparar på att inte köra klämringar.
Och sugen man blir på att byta ut resten av husets rör. Behövs det?.. Man kan alltid hitta anledningar!! :D:sweat::D

Kopparledningar med mätinstrument och reglerventiler fastsatta vid en vägg, nyinstallerade i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Ser ju stiligt ut! (y).

Det är den första motivlackade hydrofor jag någonsin sett! Var köper man sådana? :)

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Konsollerna borde få sig en styling. Jag föreslår gjutjärnskonsoller i Jugendstil, eller på befintliga en täckbricka med burkhållare.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag tror inte man kan tänka på gummit i dylika presskopplingar på samma sätt som gummi i allmänhet. I dylika kopplingar är de för det första komprimerade hela tiden. Det är kanske delvis tryck bakifrån på oringen som komprimerar den ytterligare bakifrån och sen är det ganska stumt och orörligt och statiskt.
Tror liksom inte att man behöver oroa sig nämnvärt över den saken.

S Stefan1972 skrev:
Jag tror inte man kan tänka på gummit i dylika presskopplingar på samma sätt som gummi i allmänhet. I dylika kopplingar är de för det första komprimerade hela tiden. Det är kanske delvis tryck bakifrån på oringen som komprimerar den ytterligare bakifrån och sen är det ganska stumt och orörligt och statiskt.
Tror liksom inte att man behöver oroa sig nämnvärt över den saken.
Jag tror att det helt och hållet beror på gummits kvalite och hur det går ihop med vattnets kemi. Tiden kommer att vis.

Fast de här O-ringarna är väl i någon variant av EPDF gummi? Det går inte att jämföra med gamla O-ringar som gjordes i naturgummi. Naturgummi åldras per definition. Tänk på gamla tiders elkablar med gummiindränkt textilisolering, som idag förvandlas till vitt pulver bara man tittar på den. PVC isoleringen kom för 60 eller 70 år sedan, sådana kablar är normalt sett fortfarande i nyskick.

Som jag förstått det så har EPDF "evig" livslängd.

Jag tror du menar EPDM gummi. Det har inget med PVC att göra. Jag vet inte av vad dessa ringar är men även inom EPDM finns olika varianter, t ex hur materialet är vulkaniserat (svavel eller peroxid). I denna tabell finns uppgifter om vad EPDM tål och vad inte: http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart.
Jag tror inte frågan är så enkel.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
jo men gummits kvalitet tror jag inte påverkar så mycket eftersom den är komprimerad och sitter i spänn. Den får liksom ingen chans att spricka på det viset och på tid och längd blir nog de där kopplingarna sammanfogade av ärg och skit ändå så gummit i det hela kanske är primärt de första fem tio åren. Sen är det tätt ändå. Om det nu inte klamras dåligt och får chans att röra sig och flexa mycket.

S Stefan1972 skrev:
jo men gummits kvalitet tror jag inte påverkar så mycket eftersom den är komprimerad och sitter i spänn. Den får liksom ingen chans att spricka på det viset och på tid och längd blir nog de där kopplingarna sammanfogade av ärg och skit ändå så gummit i det hela kanske är primärt de första fem tio åren. Sen är det tätt ändå. Om det nu inte klamras dåligt och får chans att röra sig och flexa mycket.
Men den förklaringen dömer du ut kopplingarna totalt. Hur många husägare skulle acceptera att rören håller ihop av ärg och skit? Inte jag i alla fall.

T Thomas_Blekinge skrev:
Men den förklaringen dömer du ut kopplingarna totalt. Hur många husägare skulle acceptera att rören håller ihop av ärg och skit? Inte jag i alla fall.
Men nu läser du väl lite tokigt? Jag menar bara att oringens belastning av vattentrycket gradvis minskar när röret och kopplingen gradvis kanske ärgar och det blir "tätt" av det. Då minskar ju även betydelsen av oringens beskaffenhet.

S Stefan1972 skrev:
oringens belastning av vattentrycket gradvis minskar när röret och kopplingen gradvis kanske ärgar och det blir "tätt" av det.
Innan det blir helt tätt minskar inte tryckbelasstningen om det inte finns ett flöde (=läcka) Antingen är ärgskiktet tätt (ingen belasstning på ringen) eller otätt (full belastning på ringen). Inget jag vill lita på ialla fall.
Tyvärr har VVS-killen vid installation av BV hos mig använt press också men med tanke på hur han har försöökt slå rekord i antal onödiga kopplingar hade han väl inte råd med annat. Dom har jag under uppsikt i källaren.

nej såklart inte men nu är det ju livslängd vi pratar om, inte skador efter klantiga montage eller nåt sånt. Kontentan av det jag var inne på är iallafall att efter fem tio år kanske det inte spelar nån roll att oringen kanske spricker. Det är troligen tätt ändå. Hoppar isär gör det ju inte iallafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.