Funderar på livslängden för presskopplingar.
Som jag ser det är gummipackningen en riskpunkt, gummi åldras och går sönder.

Hur länge kan man förvänta sig att presskopplingar håller i en normal vvs-installation med kall- och varmvatten?

Har möjlighet att låna pressverktyg av en kompis men funderar just på detta. Kanske bättre satsa på lödkopplingar, borde vara betydligt längre hållbarhet.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar i samma banor och tror att lödkopplingar kommer att hålla betydligt längre.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Du kan säkert räkna med att de håller lika länge som rörsystemet i övrigt, förutsatt att de monteras korrekt och inte utsätts för yttre mekanisk påverkan eller drivs utanför spec för tex temperatur. Det är väl beprövat och just o-ringens åldrande är inte något problem den används ju på ett bra sätt i detta fallet.

Är du van att löda är det givetvis också bra och billigare delar, om man jobbar åt sig själv har inte heller den lite längre tiden vid lödning så stor betydelse. Men av just livslängdsskäl kan man nog hålla dem ganska likvärdiga betydligt bättre och jämnare resultat än tex klämringskopplingar.

Appropå lödning så hör jag ryktas ibland att det inte duger med mjuklödning om man har kommunalt vatten eftersom det kan vara ett betydligt högre tryck i ledningarna då. Är det sant eller är det bara påhitt? Om att mjuklöda alltså?

Hur länge har presskopplingar funnits? Kanske inte riktigt går att säga något om livslängden än?
Hittade en gammal tråd här på Byggahus från 2005 där de betecknades som "nya".

Har inte lödat rör innan men med en bra lödtång, noggrannhet vid rengöring och ingen stress borde det gå galant tänker jag.

Tittar på presskoppling och lödning som alternativ till klämringar, då kopplingarna är så jävla dyra. En t-skarv för lödning 15-rör går på hisnande 4 kr :) Samma koppling för klämring kostar 60 kr. Tänker att både presskoppling och lödning blir så mycket billigare med en del rördragning så man spar in verktygen. Som dessutom går att sälja när allt är klart .

Redigerat:
Samma här. Jag är övertygad om att om vi efter ett halvt sekel eller sådär kommer att få se många snyfthistorier p g a åldrat gummi i presskopplingar.

Den som tvivlar på det kan visa upp en gummipryl för mig som är 50 år och som har elasticitet och spänst kvar.

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Appropå lödning så hör jag ryktas ibland att det inte duger med mjuklödning om man har kommunalt vatten eftersom det kan vara ett betydligt högre tryck i ledningarna då. Är det sant eller är det bara påhitt? Om att mjuklöda alltså?
Om det bara går ut på trycket är det rent påhitt en lödd del tål ungefär lika mycket som röret i sig dvs flera hundra bar utan problem. Den kommunen skulle jag undvika :)

Mjuklödning ger ju inte heller den uppmjukning pga glödgning som hårdlödning så det håller av det skälet kanske lite bättre tom. Men samtidigt känsligare för renhet vid jobbet och en liten möjlighet till yttre påverkan av skarven vid dåliga omständigheter men nog ska man se mjuklödning som helt ok. Var har du fått detta från?

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Jag har lödda rör i huset som håller än :) Dessa installerades 1964.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Hur länge har presskopplingar funnits? Kanske inte riktigt går att säga något om livslängden än?
Hittade en gammal tråd här på Byggahus från 2005 där de betecknades som "nya".

Har inte lödat rör innan men med en bra lödtång, noggrannhet vid rengöring och ingen stress borde det gå galant tänker jag.

Tittar på presskoppling och lödning som alternativ till klämringar, då kopplingarna är så jävla dyra. En t-skarv för lödning 15-rör går på hisnande 4 kr :) Samma koppling för klämring kostar 60 kr. Tänker att både presskoppling och lödning blir så mycket billigare med en del rördragning så man spar in verktygen. Som dessutom går att sälja när allt är klart .
Presskopplingar har funnits länge, underligt nog en svensk ide som inte tog skruv utan exploaterades av olika centraleuropeiska tillverkare och sent omsider kom tillbaks och används här. Har själv haft jobb som anknyter tillverkningsprocessen av just fabrikatet Viega och noga följt hur de dimensionerar och provar delarna både seriemässigt och av utvecklingsskäl. Därför är jag personligen inte alls bekymrad över att använda såna men om jag kör egna VVS-jobb blir det gassvets och fosforkopparlod har inget pressverktyg annars skulle de få komplettera varandra.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MagHam skrev:
Den som tvivlar på det kan visa upp en gummipryl för mig som är 50 år och som har elasticitet och spänst kvar.
Men då borde väl också gummitätningarna i avloppsrören ge upp? När jag bytte vattenkran i ena badrummet demonterade jag en ca 35 år gammal gummipresskoppling som var helt okej. Har dock lärt mig att gummi kan falla isär ganska snabbt och oväntat.

Man ska även tänka på att plast och gummi utvecklats med tiden

Att 70-tals hus har "äggskalsrör" till avlopp är inte för att plasten åldrats, det är för att den var värdelös redan då.

Jag tror personligen att presskopplingar håller flera livstider, men när de väl tar slut så kommer en bättre generation finnas.

Vad tråkigt livet vore om ALLT höll i 1 miljon år, vi skulle definitivt inte ha byggahus att diskutera i iallafall.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kul läsning!

Gummitätningar var ett problem på gamla Myresjöhus (?) på 70-talet, men det berodde på fel gummi i o-ringarna som tätade värmerören. De började läcka när man råkade röra rören efter så där 25-30 år. Tror nog att det är bättre gummi idag. Även gamla lödda delar som var för förtennade började läcka då de drabbades av "tenn-pest", pga felaktigt lod i tennet. Samma där, idag så har man både bättre tenn & lod.

GK100 skrev:
Var har du fått detta från?
Ja du, det är en bra fråga :).Någonstans på Internet...
Vill minnas att jag snubblade över detta strax efter att jag köpte min LECTRA lödtång, det kan ha varit värmepumpsforum men jag hittar inte något om det nu.

Jag hittade dock på LECTRAS hemsida att röret sprängs före lödningen, så det är ju precis det du säger också. Jag tycker också påståendet är märkligt....

Hur som helst så känns det bra att avliva den myten. :thumbup:Och att jag inte behöver oroa mig för det nu när vi får kommunalt vatten :D

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.