K
Jag köpte en billig utkastare på bauhaus från Gustavsberg. Men redan innan jag monterat den undrar jag om den fungerar.

Hur jag än försöker skruva in kranen går den ju inte ända ner och blockerar utloppet!

Är det verkligen rätt? Titta in i hålet på bilden, skruven är i sitt bottenläge och det svarta är något från det smala kopparrör man ska stoppa i och som jag antar har med självdräneringen att göra..

• Närbild på monteringsproblem med en Gustavsbergs utkastare, skruven är inte helt inskruvad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Själva ventilen sitter i v-nippeln som du monterar inomhus, att det är öppet i själva kranen är för att dränera vattnet som annars hade blivit stående i röret.
Så det ser rätt ut!

K
Okej, det låter ju rimligt. Så, det jag gjorde fel var att montera det inre röret på fel håll..

Får titta på det mer imorgon! Men tusen tack för hjälpen!

Jo, det stämmer, monterade själv en sådan förra året. Hela poängen är att ventilen ska sitta på insidan (den varma sidan) så att den blir fryssäker när vintern kommer. Det man får tänka på är att läsa monteringsanvisningen, så att man kapar rätt. Det är både stången och röret som måste kapas så att längderna matchar väggtjockleken om jag inte minns fel.

K
Tack. Instruktionen var tryckt på baksidan av kartongen men denna var ju ännu tydligare. Jag fick aldrig tillfälle att montera den igår och ikväll ska vi bort.

Får se om jag hinner imorgon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.