nikasp
Hej, badrumsbygge på entreprenad är på gång om 5v och jag ska för första gången själv riva badrum. Det omfattar att riva ut all inredning samt golv, tak och väggar. Radiatorn ersätts sedan av handdukstork en halvmeter och all rördragning blir dold så det här är bara temporärt.

Fråga 1:
Är det plugg eller lock (verkar även kallas huv) jag ska ha för att plugga klämringskopplingarna (eller spelar ingen roll)? Jag har kollat utvändiga gängor på gängtolk och ser R15 vid toalett/badkar och R10 till handfatsblandaren.

Till WC och badkarsblandare (R15).
Rör med klämringskopplingar märkta R15 och R20 som är en del av en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till handfat (R10 i övre):
Rördelar med klämringskoppling inför badrumsrenovering, dolt rörsystem i Älvsbyhus.
Skapa konto

Fråga 2:
Vad ska jag ha här? Ovan kopplet sitter radiator nr 3 av 4 i kretsen. Huset är Älvsbyhus byggt 1997 så det lär vara tvårörssystem.
Rörkoppling med klämringskopplingar och påföljande rör ledande in i vägg.
Skapa konto

Redigerat:
nikasp
Kanon, tack för hjälpen! Försöker gräva vidare i radiatorkopplet där senare.

Förresten:
Är det här likadana muttrar som sitter på klämringskopplingarna (hittar inget som visar baksidan)? Kan vara värt nån spänn att inte såga av innan jag vet att jag fått tätt, dåligt med ballofixer i huset... :)
Tre olika typer av VVS-kopplingsmuttrar med priser, använda för radiatorkoppling.

T tomnil skrev:
Gällande klämringskopplingarna så är det propp av märket TA-FPL du behöver samt att du återanvänder de befintliga muttrarna.

T.ex från sigro:
[länk]
[länk]

Redigerat:
nikasp nikasp skrev:
Kanon, tack för hjälpen! Försöker gräva vidare i radiatorkopplet där senare.

Förresten:
Är det här likadana muttrar som sitter på klämringskopplingarna (hittar inget som visar baksidan)? Kan vara värt nån spänn att inte såga av innan jag vet att jag fått tätt, dåligt med ballofixer i huset... :)
[bild]
Borde vara det. Kan väl däremot vara värt några tior och köpa några nya muttrar så du säkert har :)

nikasp
Började smygriva lite idag, inte spikat när bygget börjar men jag har en duschkabin i tvättstugan nu och börjar närma sig.

Förbigångsrör på plats. Stängde av frånluftsvärmepumpen, släppte på trycket och stängde ventilerna till värmesystemet. Rann kanske ut tre liter max men är man kvick och tippar radiatorn upp och ner så blir det någon deciliter bara.

• Radiatortermostat och förbigångsrör demonterade och placerade på en ljus yta under renoveringsarbete.
    Skapa konto
  • Radiator bredvid avmonterade rör och en ventil, tecken på förberedelse för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Förbigångsrör i metall med öppna anslutningar, ligger på tidning, förberedelse för VVS-installation.
    Skapa konto
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Fick du tag på propp till tappvattnet?

nikasp
Yes, nu ska jag ha det som behövs så senast 1:a maj ska rummet vara rivet.

T tomnil skrev:
Snyggt! Fick du tag på propp till tappvattnet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.