Det verkar finnas olika bud. Gråa avloppsrör är ok för ingjutning, fine. Men kan man förlägga dem i makadam under plattan? De flesta trådar jag läser verkar ju argumentera för att det är OK.

Hur ligger det till?

Vad jag har fått lära mig ska det vara htp-rör första biten då PVC-rör åldras fortare pga värmen från varmvattnet.

Ok. En skillnad mellan PP och PVC verkar ju vara att PVC är tåligare mot mot syra och tål lim. PP klarar temperaturer. Men jag oroar mig mest om hållfasthet och form förändrings resistans. PP 110 är ju helt klart ostyvare, så kan det bli problem med rören när man paddar bädden?

J jonasandero skrev:
Ok. En skillnad mellan PP och PVC verkar ju vara att PVC är tåligare mot mot syra och tål lim. PP klarar temperaturer. Men jag oroar mig mest om hållfasthet och form förändrings resistans. PP 110 är ju helt klart ostyvare, så kan det bli problem med rören när man paddar bädden?
Det är inga problem, se bara till att du packar ordentligt runt rören när du lägger dem. Det finns bruna pp-rör med för förläggning i mark. PVC är starkare men spricker vid överbelastning. PP är segare och beter sig på ett annat sätt vid överbelastning.

• Gilla
jonasandero
  • Laddar…
S
Som NoOne2k säger packa bra med sand runt så dom inte ligger och gnager mot makadam , dom rör sig lite med temperaturerna

• Gilla
jonasandero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.