Hej,
Håller på att plocka ihop prylar för att lösa fördelning till radiatorer på övervåningen, verkar jag ha missat något elementärt?
Matningen till skåpet kommer bli 22 mm prisol eller plusprisol som kopplas på en befintlig Vatette 22-koppling i källartaket. Först tänkte jag på 25mm LK PAL men kan bli på håret med deras 5-meters-längder och är inte så sugen på att köpa en hel 25m-rulle.
2x LK fördelare uni avst. 3-rör (rsk 1875894)
1x LK fördelarskåp uni 350 (rsk 1881315)
1x LK ram/lucka infälld 350 (rsk 1881308)
2x LK Kulventil 507 B G20 (rsk 4814420)
2x Vatette rak koppling G20inv x 22 cu (rsk 1941038)
4x stödhylsa 22mm CU
6x LK kopplingsset 16mm (rsk 4814373) (Alla 3 stick är 16mm LK Pex.
1x LK Ändpropp 3/4" (rsk 1870686)
1x LK Avluftare UNI G20 (rsk 4814402)
6x LK Skåpsgenomföring tomrör 25 (rsk 1874483) (För sticken)
2x LK Skåpsgenomföring UNI 12-34m (rsk 1874484) (För matningen)
6x LK Tätningsplugg svart 40 (rsk 1882213) (För oanvända hål i botten)
6x LK Tomrörsparaply 16/25 (rsk 1888489)
Min tanke är att gå in från sidan med matningen till fördelarna. Vad jag har förstått det som så tätar kulventilen mot fördelaren med befintlig o-ring?
Mellan kulventilen och Vatette-kopplingen behöver det linas, eller finns det någon smidigare övergång från kulventilen till 22mm koppar? Jag kunde inte tyda uttryckligen om Conex-delar passade direkt i kulventilen och var tillåtet.
Eller klarar man sig med en matning med 20mm Pex/PAL? Fördelaren skall mata 2st Thermopanel V4 TP21 (600x1000) samt 1st handdukstork 370x1400. 25mm PAL innebar att en del kopplingar behöver bytas i källaren då jag inte kan gå rakt på befintlig 22mm-vinkelkoppling.
Tack på förhand!
/ Tomas
Håller på att plocka ihop prylar för att lösa fördelning till radiatorer på övervåningen, verkar jag ha missat något elementärt?
Matningen till skåpet kommer bli 22 mm prisol eller plusprisol som kopplas på en befintlig Vatette 22-koppling i källartaket. Först tänkte jag på 25mm LK PAL men kan bli på håret med deras 5-meters-längder och är inte så sugen på att köpa en hel 25m-rulle.
2x LK fördelare uni avst. 3-rör (rsk 1875894)
1x LK fördelarskåp uni 350 (rsk 1881315)
1x LK ram/lucka infälld 350 (rsk 1881308)
2x LK Kulventil 507 B G20 (rsk 4814420)
2x Vatette rak koppling G20inv x 22 cu (rsk 1941038)
4x stödhylsa 22mm CU
6x LK kopplingsset 16mm (rsk 4814373) (Alla 3 stick är 16mm LK Pex.
1x LK Ändpropp 3/4" (rsk 1870686)
1x LK Avluftare UNI G20 (rsk 4814402)
6x LK Skåpsgenomföring tomrör 25 (rsk 1874483) (För sticken)
2x LK Skåpsgenomföring UNI 12-34m (rsk 1874484) (För matningen)
6x LK Tätningsplugg svart 40 (rsk 1882213) (För oanvända hål i botten)
6x LK Tomrörsparaply 16/25 (rsk 1888489)
Min tanke är att gå in från sidan med matningen till fördelarna. Vad jag har förstått det som så tätar kulventilen mot fördelaren med befintlig o-ring?
Mellan kulventilen och Vatette-kopplingen behöver det linas, eller finns det någon smidigare övergång från kulventilen till 22mm koppar? Jag kunde inte tyda uttryckligen om Conex-delar passade direkt i kulventilen och var tillåtet.
Eller klarar man sig med en matning med 20mm Pex/PAL? Fördelaren skall mata 2st Thermopanel V4 TP21 (600x1000) samt 1st handdukstork 370x1400. 25mm PAL innebar att en del kopplingar behöver bytas i källaren då jag inte kan gå rakt på befintlig 22mm-vinkelkoppling.
Tack på förhand!
/ Tomas
Redigerat:
Absolut passar kulventilerna direkt på fördelarna.
Mer info här:
http://www.lksystems.se/globalasset...slutningsmojligheter-med-lk-fordelare-uni.pdf
Personligen skulle jag ha köpt vanliga fördelare och satt 4814376 med planadapter istället. Jag gillar inte riktigt ventiler av den typen som sitter på fördelaren med skruvratt. Kulventiler blir bättre! (Men det är kanske rörmokar-erotik - Läs överkurs)
Ska du proppa ena fördelaren men avlufta andra så kan du med fördel sätta dubbla avluftare och slopa proppen!
Har du bara två mindre radiatorer 600x1000 och en handdukstork så räcker det gott med PAL/PEX 20! Använd 1875890 (2c i länken ovan) för att ansluta slang AX20. (20mm PEX eller PAL). Ska passa direkt i ventilen då det ska vara samma ände som på fördelaren.

Mer info här:
http://www.lksystems.se/globalasset...slutningsmojligheter-med-lk-fordelare-uni.pdf
Personligen skulle jag ha köpt vanliga fördelare och satt 4814376 med planadapter istället. Jag gillar inte riktigt ventiler av den typen som sitter på fördelaren med skruvratt. Kulventiler blir bättre! (Men det är kanske rörmokar-erotik - Läs överkurs)
Ska du proppa ena fördelaren men avlufta andra så kan du med fördel sätta dubbla avluftare och slopa proppen!
Har du bara två mindre radiatorer 600x1000 och en handdukstork så räcker det gott med PAL/PEX 20! Använd 1875890 (2c i länken ovan) för att ansluta slang AX20. (20mm PEX eller PAL). Ska passa direkt i ventilen då det ska vara samma ände som på fördelaren.
Skönt att höra att jag inte var helt ute och cyklade. Däremot när jag lade ihop alla prylarna på Rinkaby kändes det lite magstarkt inklusive 22mm-matning från källarenKrilleman skrev:
Absolut passar kulventilerna direkt på fördelarna.
Mer info här:
[länk]
Personligen skulle jag ha köpt vanliga fördelare och satt 4814376 med planadapter istället. Jag gillar inte riktigt ventiler av den typen som sitter på fördelaren med skruvratt. Kulventiler blir bättre! (Men det är kanske rörmokar-erotik - Läs överkurs)
Ska du proppa ena fördelaren men avlufta andra så kan du med fördel sätta dubbla avluftare och slopa proppen!
Har du bara två mindre radiatorer 600x1000 och en handdukstork så räcker det gott med PAL/PEX 20! Använd 1875890 (2c i länken ovan) för att ansluta slang AX20. (20mm PEX eller PAL). Ska passa direkt i ventilen då det ska vara samma ände som på fördelaren.
![]()
Så jag börjar överväga ett egenbyggt skåp med tätskikt i botten samt då även skippa avstängningsmöjligheten per stick då jag inte har så stort system i övrigt och samtliga radiatorer sitter i nyrenoverade rum. Har då även kikat lite på vatettes fördelare och fullflödesventil.
Får kika på möjligheten med 20mm PEX istället, fanns ju på lösmeter.
Sidospår, är det möjligt på något vis att använda Vatette luftningsplugg 15 på 22-änden på Vatettes fördelare? Eller bör jag välja en storlek större fördelare om jag vill få dit en avluftning?Krilleman skrev:
Kostnadsmässigt blir det nog bättre, men det beror nog mycket på om jag skippar skåpet och kan köra 20mm Pex istället för 22mm prisol. Dubbelmutter och fullflödesventil blir ju en kompakt lösning också.
Den här är bra att ha till hands om du inte hittat den än...
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/2016_VatetteKatalog.pdf


http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/2016_VatetteKatalog.pdf
Kommentar ang matningen. 20 räcker gott och väl. Du kan tom gå ner till 17x2.0 pex om det hjälper dig. Men där går gränsen anser jag. Men du verkar köra LK så 20 blir kanon. Inte mycket till mottryck då.
Lönlöst att montera Vatettes luftningsplugg i ett av uttagen på fördelaren endast?Krilleman skrev:
Redan favoritlektyren, har kommit in i träsket med deras ypperliga badrumsfördelare!Krilleman skrev:
Skönt att höra, lutar åt att beställa LK-20 på löpmeter då det rör sig om ca 2x6m ungefär. Målet var väl mest att slippa gå upp till 28-delar på befintlig koppar-matning. I dagsläget går det ett 22-rör upp till övervåningen men för att slippa icke-inspekteringsbar skarv i golvet lutar det åt att dra om från källaren.TotalControl skrev:
Du gjorde ett korrekt antagande, var jag som inte trodde det spelade 100%roll om avluftningen satt i ovankant eller underkant av fördelaren när den ändå ej var högsta punkten i systemet. Förstår nu att det inte var så smartKrilleman skrev:
Går nog på ditt förslag om vinkel riktad uppåt på den översta fördelaren och letar upp någon lämplig avluftningsventil!