Hej.
Skall göra om i trädgården vid sommarstugan. Nuvarande BDT dragning kommer att försvinna och ersättas. Men då vi gör allt själva för att spara pengar så undrar jag hur jag kan göra en tillfällig lösning som håller 1 eller 2 år (gissar mer på 2 år).
Det används bara vissa helger och under semestern.
Tänkte använda 2 st blåa plastfat som en temporär slamavskiljare. Sen en liten dränkbar pump som skickar ner vattnet till infiltrationen.
Skulle det fungera?
Tänkte även lämplig PEM slang. Det kanske handlar om 25m.

Vill inte lägga några stora summor på detta.

Eller finns det något annat smidigare sätt?

Handlar om ytterst små mängder vatten.

Tacksam om någon har nått att komma med.

Claes Sörmland
Först den juridiska delen (skjut inte budbäraren): Du måste göra en avloppsanmälan för omläggningen av BDT-avloppet. Lagstiftningen är inte anpassad för tillfälliga lösningar och hemmafix så kommunen kommer att stoppa dig.

Rent praktiskt tror jag däremot att det kommer att fungera utmärkt att rena lite semestervatten med en egenbyggd slamavskiljare. Är duschvatten inblandat så blir det ju högre flöden och volymer så då kan kraven öka. Standard har varit 700 l slamavskiljare för BDT-vatten. Ett tips är att kolla Blocket - ofta finns det gamla uppgrävda slamavskiljare för småpengar där.

Jo tack jag är medveten om "byråkratin".
Har en godkänd anläggning nu. Skall bara passa på att byta rören när man ända skall gräva upp trädgården.
Tack för att du svarade. Man vill ju bara ha någon som kan bekräfta det man tänkt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.