Under en längre tid har jag haft problem med att avloppet i köket runnit långsamt, med kluckande/gurglande ljud (men i alla andra avlopp i huset rinner allt som det ska).
Så jag beslutade mig för att ta tag i skiten. Plockade isär allting och rengjorde alla delar, och körde ner en metall-spiral-grunka (vad den nu heter) och körde runt i rören i golvet så gott jag kunde. Ingen större skillnad.
Jag märkte dock att när jag lossade på ett lock så där kom in luft i systemet, rann allt plötsligt jättebra.

Mitt i allt mitt meckande slutade vattenlåset hålla tätt. Så nu har jag bytt ut allt fram till röret i golvet - och nu rinner det ännu sämre (antagligen för de nya rören/vattenlåset är tätare än de gamla). Tar väl runt en minut för en liter att rinna ut. Men åter igen - om jag lossar lite så där kommer in luft, rinner det på i bra fart.

Så min teori är att där bildas ett vakuum som håller kvar vätskan i vattenlåset.
Har ni någon aning om vad man skulle kunna göra för att fixa det? Någon form av ventil? Eller behöver det rensas någonstans?

• Rörkonstruktion under diskbänk med sammankopplade avloppsrör och vattenlås, omgivet av diverse rörmokarmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Avluftningen är tät.
Antingen har du ett avloppsrör raka vägen upp till taket, där fåglar kan ha byggt bo.
Eller så kan du ha en liten "svamp"/avluftningsventil någonstans på rören och dessa brukar gå sönder och då inte ge luft till systemet = vakuumeffekt likt du beskriver.

img-28976-w337-h449.jpg

Tänker att om det gått trögt även när du lossat pluggen så vore det däremot fett i stammen.

Det hade kunnat vara avluftningen. Men inte i vårt fall.
Testade att lyfta tätningen i avluftningen så det blev fullt blås, men det rann lika dåligt ändå. Det var med andra ord så mycket stopp att inte ens luften kunde ta sig igneom på ett vettigt sätt.

Efter att ha provat allt (inklusive att försöka rensa med en stor 5x2,5mm styv trafas-kabel, tryckluft m.m. när den klena metallfjäder-avloppsrensar-grunkan inte rådde på stoppet), fick jag till slut ringa efter spolbilen. Det tog dem över en halvtimmes kämpande med dubbla slangar och allt vad lastbilen mäktade med, för att med minsta möjliga marginal till slut lyckas få det att släppa.
Så nu rinner allt som det ska igen. Men det var ruskigt nära att vi ahde fått bila upp hela köksgolvet :rolleyes:

Claes Sörmland
Det jäkla fettet från köket. Har inte alla villaägare varit där snart?

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det jäkla fettet från köket. Har inte alla villaägare varit där snart?
Nej, om man häller fettet i soppåsen ( brännbart) och torkar ur stekpannor och liknande, stället för att spola ner det i avloppet, så slipper man dessa besvär ( åtminstone blir det mycket större tidsmellanrum).

Claes Sörmland
Man får nog torka av både tallrikar och bestick också.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man får nog torka av både tallrikar och bestick också.
Man kan ju äta upp maten på tallriken, och inte ta mer sås än man äter upp.

PS
Diskmaskinstillverkarna (och deras marknadsförare) brukar ju hävda att man inte behöver skölja av porslinet innan det ställs in i maskinen, för maskinen klarar av att göra rent ändå.
Men då ser de inte längre än näsan räcker, för fettet hamnar till slut i avloppet, där det stelnar.
Ni har väl läst om London:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...vloppssystem-innehaller-livsfarliga-bakterier
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/londons-fettberg-far-en-andra-chans-6872646

Slutsats:
Ät upp, torka upp såsen med en brödbit, torka av tallrikar och matlagningskärl med lite hushållspapper.

Redigerat:
Snålkör inte diskmaskinen på låga temperaturer och "eco-program" utan håll det över 60 grader, vilket också ger bättre diskresultat i de flesta fall.

• Gilla
Andreas117
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.