Byggahus.se
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av den här eller liknande produkter som helthetslösning? Verkar sjukt bra om det funkar som det sägs. Står även att de ställer ut på Hem & Villa i Göteborg och Sthlm i år, samt Stora Nolia. Så verkar som en "riktig" produkt. Skall även vara godkänd enligt svenska krav. Om jag fattar rätt, i princip bara att gräva ner och koppla på avloppsröret så är det klart. Inga kemikalier och väldigt lite underhåll.

Måste vara ett utlopp åxå

Ja det är klart, det måste man oavsett ju. Det var ju underförstått.

Hade en entreprenör ute som kollade. Priset visar sig bli över det dubbla än vad som anges. Först måste man ha trekammarbrunn innan, fosforfälla efter, kemikalier och skit till den.

Så blev istället ett minireningsverk från Puroo. Allt i ett. Ingen extra trekammarbrunn. Enkel fosforfälla efter med 500 kg polonite på säck. Kranas upp och byts om typ 7 år då jag bor här själv. 3-5 år på en hel familj. En säck kostar typ 3000 pix. Reningsverket sköter sig självt och säger till om det är något. Inga kemikalier. Och bästa testresultatet på minireningsverk i hela kommunen fick jag. Billigare, och inga krav på serviceavtal. Eller årlig slamtömning. Reningsverket säger själv till när och hur mycket som behöver tömmas.

Och ang testresultat. Jag var tvungen att skicka vattenprov då jag importerade detta från tyskland. Det var det andra som installerats i Sverige, och kommunen godkände inte testen man gjort i resten av europa. Alltså inget som behövs numera. Och det finns alltså även att köpa på svenska marknaden numera. Riktigt nöjd och kan varmt rekommendera! Samt att alla kommuner/områden inte kräver fosforfälla.

Har det funkat bra med ditt Puroo?

Ja, hur har det gått? :)
Lät bra när du skrev för ett år sedan.

emmschen emmschen skrev:
Ja det är klart, det måste man oavsett ju. Det var ju underförstått.

Hade en entreprenör ute som kollade. Priset visar sig bli över det dubbla än vad som anges. Först måste man ha trekammarbrunn innan, fosforfälla efter, kemikalier och skit till den.

Så blev istället ett minireningsverk från Puroo. Allt i ett. Ingen extra trekammarbrunn. Enkel fosforfälla efter med 500 kg polonite på säck. Kranas upp och byts om typ 7 år då jag bor här själv. 3-5 år på en hel familj. En säck kostar typ 3000 pix. Reningsverket sköter sig självt och säger till om det är något. Inga kemikalier. Och bästa testresultatet på minireningsverk i hela kommunen fick jag. Billigare, och inga krav på serviceavtal. Eller årlig slamtömning. Reningsverket säger själv till när och hur mycket som behöver tömmas.

Och ang testresultat. Jag var tvungen att skicka vattenprov då jag importerade detta från tyskland. Det var det andra som installerats i Sverige, och kommunen godkände inte testen man gjort i resten av europa. Alltså inget som behövs numera. Och det finns alltså även att köpa på svenska marknaden numera. Riktigt nöjd och kan varmt rekommendera! Samt att alla kommuner/områden inte kräver fosforfälla.
Hej emmschen
Jag undrar hur du fick godkännande för att du inte behövde service avtal. Miljöinspektören i min kommun kräver antingen att man har ett service avtal eller ha gått en kurs om systemet och kan visa upp papper på det. Jag är inne på samma sak som du att köpa ett system utomland men då kräver de ovan för att godkänna systemet.
Tack på förhand

Detta är intressant då jag kommer köpa biorock framöver, men jag kan ändra mig.

P Pbab skrev:
Hej emmschen
Jag undrar hur du fick godkännande för att du inte behövde service avtal. Miljöinspektören i min kommun kräver antingen att man har ett service avtal eller ha gått en kurs om systemet och kan visa upp papper på det. Jag är inne på samma sak som du att köpa ett system utomland men då kräver de ovan för att godkänna systemet.
Tack på förhand
Det är i princip underhållsfritt. Och har en liten databox med sensor i tanken som säger ifrån när det är dags att serva/tömma, om nåt är tokigt, igensatt filter o.s.v. Man behöver inte gå kurs. Inga kemikalier eller sånt. Har även en logg, om nån på kommunen skulle ha frågor. Installatören har fått detta ok från kommunen, och från alla andra kommuner där han installerat. Fick lämna ett vattenprov i början då mitt var det andra i hela Sverige, och de av någon anledning inte litade på de dokumenterade testresultaten från andra EU-länder.. Sedan dess har de låtit mig vara. Numera erbjuder de serviceavtal om man så önskar, men det behövs inte.

emmschen emmschen skrev:
Det är i princip underhållsfritt. Och har en liten databox med sensor i tanken som säger ifrån när det är dags att serva/tömma, om nåt är tokigt, igensatt filter o.s.v. Man behöver inte gå kurs. Inga kemikalier eller sånt. Har även en logg, om nån på kommunen skulle ha frågor. Installatören har fått detta ok från kommunen, och från alla andra kommuner där han installerat. Fick lämna ett vattenprov i början då mitt var det andra i hela Sverige, och de av någon anledning inte litade på de dokumenterade testresultaten från andra EU-länder.. Sedan dess har de låtit mig vara. Numera erbjuder de serviceavtal om man så önskar, men det behövs inte.
Heller inget krav på årlig kommunalt tömning, för de fattar inte, och följer inte anvisningarna. Så jag anlitar en lokal bonde med slamsug. Billigare. Har hittills bara behövt tömma en gång.. Börjar bli dags igen. Så typ 2-3 års intervaller..

• Gilla
Lohi
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pbab skrev:
Jag undrar hur du fick godkännande för att du inte behövde service avtal. Miljöinspektören i min kommun kräver antingen att man har ett service avtal eller ha gått en kurs om systemet och kan visa upp papper på det.
Kommunen får råd av HaV hur de ska tolka lagen. Här är deras råd om att villkora serviceavtal i avloppstillståndet:

https://www.havochvatten.se/hav/vag...-med-krav-pa-att-serviceavtal-ska-finnas.html

Notera deras förnuftiga råd:

"Endast ett villkor som enbart anger att serviceavtal ska tecknas och finnas under anläggningens hela drifttid säger inte så mycket om vilken skötsel anläggningen behöver för att fungera. Som komplement kan det därför vara bra att man i villkoren delar upp vilken kontroll och underhåll som fastighetsägaren själv ansvarar för att göra och vad som kräver kvalificerad personal med särskild sakkunskap på området. En beskrivning av denna uppdelning bör framgå av skötselinstruktionerna för anläggningen som tillverkaren ska upprätta."

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen får råd av HaV hur de ska tolka lagen. Här är deras råd om att villkora serviceavtal i avloppstillståndet:

https://www.havochvatten.se/hav/vag...-med-krav-pa-att-serviceavtal-ska-finnas.html

Notera deras förnuftiga råd:

"Endast ett villkor som enbart anger att serviceavtal ska tecknas och finnas under anläggningens hela drifttid säger inte så mycket om vilken skötsel anläggningen behöver för att fungera. Som komplement kan det därför vara bra att man i villkoren delar upp vilken kontroll och underhåll som fastighetsägaren själv ansvarar för att göra och vad som kräver kvalificerad personal med särskild sakkunskap på området. En beskrivning av denna uppdelning bör framgå av skötselinstruktionerna för anläggningen som tillverkaren ska upprätta."
Tack Claes
Då borde det räcka med ett serviceavtal där det framgår vad som kräver service dvs utbyte av slitagedelar och de fall där det krävs service av kvalificerad personal. Skulle man kunna få igenom ett sådant avtal med miljöförvaltningen?

Håller på att kolla på olika försäljare av minireningsverk i Sverige .
Det känns som de flesta har rätt snarlik prisbild, jämför man det med priserna i öst och Centraleuropa så är de ganska mycket högre i Sverige för samma lösningar. Kollar man sedan på bolagens årsredovisning så har de också väldigt bra resultat. Det känns som trots att det finns många minireningsverk på svenska marknaden idag att det inte påverkat prisbilden speciellt mycket.

Claes Sörmland
P Pbab skrev:
Tack Claes
Då borde det räcka med ett serviceavtal där det framgår vad som kräver service dvs utbyte av slitagedelar och de fall där det krävs service av kvalificerad personal. Skulle man kunna få igenom ett sådant avtal med miljöförvaltningen?
Allt handlar om att övertyga den enskilda handläggaren eller dennes arbetslag/chef (beroende på hur de jobbar). Smartast är väl att göra det enkelt för handläggaren att fatta rätt beslut. I samband med ansökan inkom skriftligen med en lista (kalla det serviceplan eller dylikt) på vilka servicemoment du själv kommer att utföra och vilka som ska utföras av mer kvalificerad personal. Lista frekvens för respektive servicemoment.

Grunda denna i information på tillverkarens uppgifter och skriv tydligt ut att infon kommer därifrån. Skriv också att du inkommer med denna serviceplan i enlighet med HaVs rekommendationer och bifoga även deras text som bilaga.

De flesta handläggare uppskattar nog sådana tydliga ansökningar, det gör livet lätt för dem. Det som kan ställa till det är om kommunen har t ex osjälvständig och inkompetent personal som agerar utifrån rutiner snarare än lagstiftning. Det verkar variera något väldigt mellan olika kommuner. Men då är det inte mycket att göra. I slutändan finns då bara möjligheten att överklaga deras beslut om man inte kan leva med det. Nackdelen är att det fördröjer ens möjlighet att få ett avloppstillstånd i hamn och domstolarna väljer ofta en hård tolkning av miljöbalken.

• Gilla
emmschen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.