3 348 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Golvbrunn med sidoinlopp
Hej
Jag projekterar ett långsmalt, ca5m, badrum med dusch i en av kortsidorna och tänker mig en extra golvbrunn framför tvättmaskinen på motsatt kortsida för att ha lagom fall.
För att slippa uttorkning av vattenlåset så tänkte jag ansluta tvättmaskinen till golvbrunnen men hittar endast 32mm extra inlopp och då blir det från tvättmaskinen:
Spilltratt, 40mm
Avlopp i vägg/golv, 50mm
Reducering 50/32 mm
Brunn, 32mm
Vilket känns fel.
Alternativt 32mm i golv/vägg och en reducering 40/32 utanför vägg.
Hur hade ni gjort?
K
Jag projekterar ett långsmalt, ca5m, badrum med dusch i en av kortsidorna och tänker mig en extra golvbrunn framför tvättmaskinen på motsatt kortsida för att ha lagom fall.
För att slippa uttorkning av vattenlåset så tänkte jag ansluta tvättmaskinen till golvbrunnen men hittar endast 32mm extra inlopp och då blir det från tvättmaskinen:
Spilltratt, 40mm
Avlopp i vägg/golv, 50mm
Reducering 50/32 mm
Brunn, 32mm
Vilket känns fel.
Alternativt 32mm i golv/vägg och en reducering 40/32 utanför vägg.
Hur hade ni gjort?
K
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Tvättmaskinen körs väl tillräckligt ofta att hålla ett eget vattenlåse med vatten.
Protte
Protte
Ja det är inget problem, utmaningen är längden på badrummet och därmed fallhöjden om man bara har en brunn.
En extra brunn vid tvättmaskinen löser det men behöver regelbunden påfyllning av tex tvättmaskin
En extra brunn vid tvättmaskinen löser det men behöver regelbunden påfyllning av tex tvättmaskin
Nej, kör inte i tvättmaskinens avlopp i en extra anslutning till brunnen!!!!
Tvättmaskinen ska ha ett eget vattenlås från egen avloppsanslutning i golv eller ännu bättre ur vägg.
I extrabrunnen monterar du ett luktskyddat vattenlås istället för originalet som kan torka ur.
Tvättmaskinen ska ha ett eget vattenlås från egen avloppsanslutning i golv eller ännu bättre ur vägg.
I extrabrunnen monterar du ett luktskyddat vattenlås istället för originalet som kan torka ur.
Hej
Jag tänker mig ”både och” dvs en spilltratt med vattenlås på väggen som ansluts till ett 32mm rör in i golvbrunnen
K
Jag tänker mig ”både och” dvs en spilltratt med vattenlås på väggen som ansluts till ett 32mm rör in i golvbrunnen
K
Nja, har du golvet upp-bilat så kör på en separat uppgång för endast tvättmaskin i golv/vägg. Du kommer inte att ångra dig för det lilla extraarbetet det medför.
Röret på golvet samlar bara massa smuts och blir lätt ofräscht fort!
Röret på golvet samlar bara massa smuts och blir lätt ofräscht fort!
Det är träbjälklag, golvbrunnen har extra inlopp under golvet.
Purus, Våke
Purus, Våke
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Men hur är det byggt? Golvbrunn i duschen och tvättmaskin i andra änden.
Båda vattenlåsen kommer ju att fyllas, iaf om man duschar och tvättar minst en gång i månaden....
Protte
Båda vattenlåsen kommer ju att fyllas, iaf om man duschar och tvättar minst en gång i månaden....
Protte
Ja Exakt, det är det som är meningen. Alternativet hade varit en brunn i duschen och ett fall på 5+cm.
Utagerat känns det som, jag sätter in brunn 2 i helgen och bifogar en bild.
K
Utagerat känns det som, jag sätter in brunn 2 i helgen och bifogar en bild.
K
Klicka här för att svara