S
Stefan1972: Klämring och lock och utseende är då exakt lika som våran i plast. Finns säkert varianter.....
12 svar · 18,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Korrekt! (y)
1 svar · 2,5k läst
C
corre: Clasolsson har 20% på en valfri vara idag om man är medlem. Kanke värt att prova istället.
9 svar · 2,9k läst
D
Daniel 109: Nej, det har jag aldrig hört. Bara att man ska stänga av vattnet för att minska konsekvenserna av ett eventuellt sönderfruset rör. Det är inte för att minska risken, utan konsekvenserna.
8 svar · 1,1k läst
T
tomnil: [citat] Jag tycker nog att det som mest rör sig om 1.5 varv eller liknande :/ Hur nära en koppling brukar man kunna ha 90-graders böj på ett 15mm förkromat kopparrör? Tänker om det kan vara ett bättre alternativ än vinkelkopplingen. Ett alternativ är väl att använda en täckbricka och en vanlig vinkelkoppling, men jag vill gärna undvika synlig pex-slang.
3 svar · 1,6k läst
·
N
Norrlandsbosse: [citat] Jo, br . Tror en Mora, men måste kolla när jag, ngn gång, kommer hem.
4 svar · 672 läst
V
vectrex: Kan meddela att PEM slangen under huset är tinad med hjälp av hårtork. Den var riktigt dåligt isolerad så väldigt konstigt att det inte hänt tidigare. Tjock isolering men väldigt taffligt ditsatt. Lite förvånande så var det en skarv på PEM slangen där nere. Beror nog på att marken sjunkit. Nu har jag satt dit en värmekabel längs hela röret och sedan isolerat med rörisolering i
12 svar · 3,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du har alldeles säkert rätt. Men hink är ingen bra lösning, sett på lite sikt. Att dra ett ø10 eller ø12 mm prisolrör ner och sluta ovanför en golvbrunn är det enklaste och bästa. Då kan man också se om det hela fungerar.
20 svar · 2,6k läst
·
TeroM
TeroM: [citat] Hade fyra rätt jag med, inte mitt område med direktverkande el i huset, blir bara PEX dragning och mindre att tänka på. Men, hade jag läst frågorna noggrannare/gissat bättre hade det blivit ngn rätt till och dessutom är svärmor är större i käften än mormor!
1 svar · 473 läst
K
Knerten: Det där med avloppslösningen kanske jag få fundera ut när jag satt dit blandare, diskho och bänkskiva. Då kanske det klarnar i huvudet. Men det där med stålomspunna slangar då från blandaren, är som skrivet 50cm från bänkskiva till nedre kopplingen och slangarna som sitter på blandaren är 35cm. Går dessa slangar som sitter original att byta så jag köper 50-60cm långa slangar
4 svar · 1,9k läst
·
S
skutten11: 2 rörs är alltid bäst , lättare att få fram vatten till elementen men nu har du 1 rörs Ja det går väl att sprätta ner i golvet , elementen sitter lågt med kopplen , då blir det att tänka till hur nya rör kan kopplas på , dom måste då ner djupt för att malla upp . Svårt att på distans säga vad du behöver , det är nog bäst att en röris ser vad som behövs Har du tänkt att
4 svar · 2,5k läst
·
F
Facket: Spontant tänker jag att har det stått med kapade rör såpass länge så bör det kvarvarande vattnet rimligtvis ha dunstat bort? Bara en reflektion..
7 svar · 2,2k läst
·
S
skutten11: Den skiss jag gjorde var av lite som info var man kan leta , det finns även rens som sitter under en plåt i golvet , normalt har man någon rens inne samt att det kan finnas rensrör i trädgården Kluckar det i köket kan det var skit i vattenlåset under bänken I övrigt om det kommer upp vatten i källarbrunnen när du släpper badet , så är det motgång för vattnet ut i det röret och
9 svar · 4,0k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Jag lät rörmokare fixa det mesta VVS i badrummet men tänkte att en duschstång kan jag nog montera själv. Jag hittade då en takdusch för 549:- på ett billighetsvaruhus och tänkte att det kan ju vara trevligt. Det är gästrummets badrum så jag ville inte lägga flera tusen för en märkesvara. Eftersom det bara var några få hål som skulle silikonas köpte jag en liten tub på samma
0 svar · 1,1k läst
Anna_H
Anna_H: Det är alltid bättre att skapa en egen tråd än att öppna en 7 år gammal tråd, inte minst för att du då blir trådägare. Plus att denna tråd aldrig fick något svar....
6 svar · 5,8k läst
Demmpa
Demmpa: Alltså för 178,85 liter slog den om till 3473 kubikmeter, det är alltså ungefär så mycket som ett normalstort (160*70 cm) badkar rymmer (170-200 liter).
30 svar · 2,9k läst
·
V
Viktor Folkesson: Jag hade då planerat att lägga parkettgolv (ja, ventilerat osv.) och tänkte då göra en inspektionslucka till rensbrunnen men skippa det jobbet till de övriga brunnarna. Och då vill man ju vara säker på att om vattenlåset blir torrlagt att det inte börjar lukta, dvs gjuta över hela brunnen. Köpte förövrigt en inspektionskamera på biltema för 300 spänn och filmade avloppen,
4 svar · 2,5k läst
·
E
erkka: [citat] Precis, just med klämringskopplingar har jag hört att man ska vara lite restriktiv med. Tack för klargörandet !
12 svar · 4,8k läst
·
K
karlmb: Jag har precis samma problem. Har nog närmare 14 m som löper i kall torpargrund. Men har i samband med tillbygge dragit en 20mm Alu-PEX i bjälklaget för den tillbyggda övervåningen (ja naken-PEX!) som jag isolerat väl samt sedan bäddat in i bjälklagets isolering, sågspån resp mineralull, för matning av de avlägsna delarna i husets markplan. Sedan har jag tänkt att återanvända den
7 svar · 3,9k läst
Krilleman
Krilleman: Tappar man varmvatten/ljummet vatten i en blandare så är det ju nästan alltid beräknat att den ska med lite kallvatten. Således forsar det varma vattnet baklänges i kallvattenröret om det inte finns ett högre tryck där. Det låter som om ditt kallvatten har frusit. Vet du hur vattnet tar sig till toaletten?! Matningen in till WC:n alltså. Och varmt välkommen till forumet Jonas! (y)
1 svar · 4,2k läst
Krilleman
Krilleman: Det ser ut att endast vara fyra varv på ditt T-rör. Så det ska nog gå fint. [bild]
12 svar · 7,4k läst
·
fia_mstd
fia_mstd: Hur kom ni fram till att det var hösten 2015? Som Kan säger så "ser" ju brunnen alltid full ut. Föregående ägare borde ju kunna styrka tömning september 2017 genom att visa en betalning annars. Finns ju ofta fler än ett företag som slamsuger.
11 svar · 2,1k läst
Y
Yrrol: Eller varför inte en helt ny toalett, det ger en gladare känsla när man går in i badrummet. ;) Såsom en Ifö Sign. Eller Gustavsberg Nautic.
14 svar · 14,6k läst
·
useless
useless: Även halvhårda rör i den dimensionen kräver stödhylsa.
4 svar · 1,4k läst
O
olle45: [citat] Hej här är lite tipps som kan vara bra lösning för många med fryst vatten. Ja jo att vänta på våren är ju en lösning, men kan ta tid! Vet du var vattenledningen går / är förlagd kan det föekla upptining men, om den dessutom ligger djupt kan det ta tid om tjälen gått på djupet Tips att föhindra frysning i framtiden. el värme kabel räcker att köras igång när det fryst
21 svar · 11,7k läst
D
Daniel 109: Jag har inte erfarenhet. Men jag har läst in mig lite, efter som jag räknar med att bli ålagd att göra om infiltrationen den dagen komunen gör inspektion. Den lösning jag fastnat mest för är klargester biodisc. Den ska funka utan infiltration, men då med flockningsmedel. De har modeller för flerahushåll också.
1 svar · 1,4k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] I mitt fall behövdes det inte bytas något, utan bara plugga där vreden suttit och sedan en ny kulventil ( ej med på bild) på inkommande ledning. [bild]
14 svar · 11,4k läst
·
Immobil
Immobil: Både lim och tätningsmedel. Info från Casco: För limning av plastiserad PVC i våta områden. Transparent, snabbtorkande elastisk fog- och tätningsmassa för t ex vattenfast försegling i våtutrymmen av PVC-väggbeklädnad vid dess avslutning mot golvmatta samt runt rörgenomföringar, i hörn och längs kanter. Lösningsmedelsbaserad.
10 svar · 8,7k läst
·
S
skutten11: Eller blandningsventilen som är dålig. Känn på röret ut från beredaren när du spolar så ser du om det kommer varmt eller ljummet vatten från den. Är det varmt där men ljummet i kranen så är felet utanför själva beredaren.
4 svar · 2,0k läst
·
H
Hoffmeister: [citat] Ok! Tack för tips!
6 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.