Hej!
Jag har ett Älvsbyhus Höner och är nu i färd med att inreda övervåningen och därmed badrummet.
Skulle gärna få lite tips kring dimensionering av rör för tappvatten och föreslagen väg för dragning.
Man kan antingen kan dra rör från toaletten nere och komma upp i anslutning till toalett på övervåning (ca 3 meter rör)
Eller så går jag direkt på pannan i tvättstugan (nere) och drar genom golvet och upp rören längs väggen till badrummet. (ca 12meter rör)
Vi har byggt om en del och har både dusch, badkar och tvättmaskin på övervåningen. (tvättmaskin nere också)

Det tredje alternativet är 3 meter rör från badrum nere för matning till toalett, handfat och badkar "och" 12 meter rör från pannan till tvättmaskin, dusch och handfat... då slipper jag "gå runt" badrummet, eller lägga ledning i golvet..
Kommer det räcka med 15mm rör fram, eller behöver man gå upp i dimension för matarledning och sen fördela där uppe sen?
Hur är det tryckfall eller problem och tid innan varmvatten kommer?
Tänker hur som helst att jag använder Pex rör i rör
Hur göra? :)
Stefan

Redigerat:
S
Egen brun eller kommunalt vatten

S sjöbuse skrev:
Egen brun eller kommunalt vatten
Kommunalt

S
Då är det bra tryck i rören så 15 kommer att räcka

• Gilla
stigendal
  • Laddar…
Krilleman
Tänk dock på att 16mm PEX har 30% högre flöde än 15mm PEX!

(y)

Redigerat:
  • Gilla
stigendal och 1 till
  • Laddar…
Hos oss har vi ¾" nere och det tar bara några sekunder så kommer riktigt varmt vatten.
På övervåningen har vi klena presol-rör och det tar evigheter innan riktig varmt vatten kommer, det kommer ljummet vatten med det tar 30 sek innan kopparröret är uppvärmt och inte skäl all värme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.