Vi står i startgroparna för att bygga ett hus och blev precis uppringda av en konstruktör från husleverantören som ville diskutera vår V/A anslutning. Innan jag går in på hans förslag kan jag förklara nuvarande situation.
Vi köpte för 2 år sedan en fastighet med borrad brunn och ett väldigt förfallet fritidshus. Huset har vi rivit och det nya huset levereras i augusti. Kommunalt vatten finns inte men kommunen håller på att dra ut ledningar just nu. Huvudledningen förväntas blir klar 2019-2020 och därefter så ska de gräva fram till tomtgränser. (Kommunalt avlopp finns sedan tidigare)
Vårt hus kommer att bli klart innan det kommunala vattnet kommer och därför behöver vi använda den egna brunnen. Vi utgår ifrån att vattnet är drickbart även om vi inte har tagit något vattenprov (p.g.a. pumpen inte längre finns och vi saknar ström). Planen är att spola ren brunnen och installera en sänkpump.
Vi är dock väldigt intresserade av det kommunala vattnet. Främst eftersom vi slipper underhålla filter osv. Däremot så vill vi inte kasta ut pengar på pumpar m.m. nu för att sedan sluta använda det egna vattnet helt. Den egna brunnen skulle kunna användas som bevattning i trädgården (vi har en 3050kvm stor tomt) samt kanske även vara kul att ha lite källvatten i huset?
Vårt förslag var att ansluta den egna brunnen till huset så att vi kan börja bo där. När kommunalt vatten ska det vara enkelt att koppla om. DÄREMOT så vill vi behålla vatten från den egna brunnen på utkasten av huset samt även i tvättstugan. Jag ritade upp ett förslag och skickade till husleverantören (se bifogad bild).
Är det här en knasig ide?
Dvs att när kommunalt vatten kommer behåller vi hydroforen i huset som tidigare och fortsätter köra vattenutkastarna utomhus på egen brunn?
Konstruktören hos husleverantören menade att det blir mycket vattenrör som ska dras, både utanpåliggande (väggar i tvättstuga) och i plattan. Och att det kan bli lite rörigt
Hans förslag var att vi valde ett system för hela huset. Och att vi flyttar ut hydroforen till garaget istället när kommunalt vatten kommer. Så att hus + utkastare på hus kör kommunalt medan utkastaren på garaget är egen brunn.
Ett problem jag ser med detta är att vi inte kommer att bygga något garage då budgeten inte räcker. Vi kanske bygger ett om 5 år eller 10 år men det går inte att svara på nu. Ett annat problem är att garaget kommer att hamna längre bort från brunnen och vår trädgård är huvudsakligen nära brunnen så det blir långa vattenslangar att dra från garaget.
(På bilden har jag ritat upp vattenmätare och filter. Det var bara ideer. Bortse ifrån dem)
Mvh,
Daniel
Vi köpte för 2 år sedan en fastighet med borrad brunn och ett väldigt förfallet fritidshus. Huset har vi rivit och det nya huset levereras i augusti. Kommunalt vatten finns inte men kommunen håller på att dra ut ledningar just nu. Huvudledningen förväntas blir klar 2019-2020 och därefter så ska de gräva fram till tomtgränser. (Kommunalt avlopp finns sedan tidigare)
Vårt hus kommer att bli klart innan det kommunala vattnet kommer och därför behöver vi använda den egna brunnen. Vi utgår ifrån att vattnet är drickbart även om vi inte har tagit något vattenprov (p.g.a. pumpen inte längre finns och vi saknar ström). Planen är att spola ren brunnen och installera en sänkpump.
Vi är dock väldigt intresserade av det kommunala vattnet. Främst eftersom vi slipper underhålla filter osv. Däremot så vill vi inte kasta ut pengar på pumpar m.m. nu för att sedan sluta använda det egna vattnet helt. Den egna brunnen skulle kunna användas som bevattning i trädgården (vi har en 3050kvm stor tomt) samt kanske även vara kul att ha lite källvatten i huset?
Vårt förslag var att ansluta den egna brunnen till huset så att vi kan börja bo där. När kommunalt vatten ska det vara enkelt att koppla om. DÄREMOT så vill vi behålla vatten från den egna brunnen på utkasten av huset samt även i tvättstugan. Jag ritade upp ett förslag och skickade till husleverantören (se bifogad bild).
Är det här en knasig ide?
Dvs att när kommunalt vatten kommer behåller vi hydroforen i huset som tidigare och fortsätter köra vattenutkastarna utomhus på egen brunn?
Konstruktören hos husleverantören menade att det blir mycket vattenrör som ska dras, både utanpåliggande (väggar i tvättstuga) och i plattan. Och att det kan bli lite rörigt
Ett problem jag ser med detta är att vi inte kommer att bygga något garage då budgeten inte räcker. Vi kanske bygger ett om 5 år eller 10 år men det går inte att svara på nu. Ett annat problem är att garaget kommer att hamna längre bort från brunnen och vår trädgård är huvudsakligen nära brunnen så det blir långa vattenslangar att dra från garaget.
(På bilden har jag ritat upp vattenmätare och filter. Det var bara ideer. Bortse ifrån dem)
Mvh,
Daniel
Det låter rimmligt, bortsett från kranen i tvättstugan. Ska vattnet ut via det kommunala avloppet så ska det mätas för debitering. Så kör enbart kranar ute, men bygg så att du rimligt enkelt kan koppla även dessa på kommunalt vatten.
Tack Daniel! Jag bifogar en bild på vart vattenutkastarna ska vara. Jag tänkte att de måste dra en ledning extra till köket samt en ledning inom tvättstugan. Men det borde väl inte behöva vara så krångligt som konstruktören fick det att låta? Så mycket kopplingar och rör blir det väl inte? Han menade att de här rören måste ligga utanpåliggande och tar därför upp plats i tvättstugan (så att möjligheten finns att koppla om dom)
Jag pratade med konstruktören nu igen om att bara sätta vattenutkastarna separat och det verkade okej
Kanske var det jag som tolkade hans ord lite för hårt först. Men nu känns det bättre. Sedan har jag bett dom göra det enkelt så att man kan koppla om utan större ingrepp.
Standard för att blanda eget vatten samt kommunalt är att det ska vara helt separerade system så ej kors-kontamination kan ske under några som helst förutsättningar.
Jag själv är med i planen att få kommunalt vatten med 50 andra fastigheter ca 2024. Då har jag iaf tänkt behålla minst en vattenutkastare på "mitt vatten" oavsett vad någon annan säger åt mig att jag "får".
Det största problemet är väl att rörmokare kostar så mycket nu för tiden...
OBS - Ironi (för den som inte förstod)
Jag själv är med i planen att få kommunalt vatten med 50 andra fastigheter ca 2024. Då har jag iaf tänkt behålla minst en vattenutkastare på "mitt vatten" oavsett vad någon annan säger åt mig att jag "får".
Det största problemet är väl att rörmokare kostar så mycket nu för tiden...
OBS - Ironi (för den som inte förstod)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det beror väl på hur mycket vatten man använder, och till vad.
Tittar man på VA-verkens taxor, så ser man lätt att det inte är vattnet som kostar, utan det är avloppet.
Jag skulle gissa, mellan tummen och pekfingret, att vattnet kostar 1/3 och avloppet 2/3.
Så om man behöver mycket vatten till husdjur, odlingar och sådant, där vattnet inte tar vägen ner i det kommunala avloppet, så spar man en hel del pengar om man tar sådant vatten från en egen brunn.
Man skall naturligtvis inte ta vatten från egen brunn och sedan spola ut det i det kommunala avloppet.
Det vore ju snudd på bedrägeri. Vatten/avloppsmängden mäts ju på inkommande vattenledning.
Tittar man på VA-verkens taxor, så ser man lätt att det inte är vattnet som kostar, utan det är avloppet.
Jag skulle gissa, mellan tummen och pekfingret, att vattnet kostar 1/3 och avloppet 2/3.
Så om man behöver mycket vatten till husdjur, odlingar och sådant, där vattnet inte tar vägen ner i det kommunala avloppet, så spar man en hel del pengar om man tar sådant vatten från en egen brunn.
Man skall naturligtvis inte ta vatten från egen brunn och sedan spola ut det i det kommunala avloppet.
Det vore ju snudd på bedrägeri. Vatten/avloppsmängden mäts ju på inkommande vattenledning.
Bedrägeri att ta eget vatten ur egen brunn för att vattna gräsmattan?
Fast kostnad betalar man alltid om man är ansluten till VA-nätet.
Bedrägeri kan du läsa mer om här:
https://skatteverket.se/privat/skat...vdrag.4.515a6be615c637b9aa410f71.html#!/start
Fast kostnad betalar man alltid om man är ansluten till VA-nätet.
Bedrägeri kan du läsa mer om här:
https://skatteverket.se/privat/skat...vdrag.4.515a6be615c637b9aa410f71.html#!/start
Nej, att spola i toan med det. Det är okej att vattna grönsaker och hästar med det tex.
Vi har kommunalt VA men även en gammal grävd brunn på tomten. Jag har satt en pumpautomat i brunnen som förser två vattenutkastare till trädgårdsbevattning, fyllning av barnpool etc. Sparar mig ganska många kubik kommunalt varje år.
Pumpen sitter dock inte frostfritt så jag tar in den varje vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen sitter dock inte frostfritt så jag tar in den varje vinter.
Tror inte det får vara kopplat så att "det är enkelt att koppla om". Dvs någon kran eller så.C chokonanana skrev:
När du får vatten på annat sätt. Så får de helt enkelt koppla bort anslutningen till husets ledningar från ditt egna vatten.
Jodå, men det får inte vara kopplar så att man riskerar att mata ut eget vatten på nätet. Vilket i praktiken betyder att man behöver ha en slang som man flyttar. Men det är ett enkelt sätt att koppla om. Det är möjligt att det kan accepteras att använda en backventil.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, jag skrevKrilleman skrev:
Men vad har avdrag för resor till och från arbetet med vatten och avlopp att göra?KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara