4 240 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Krångel med backventil
Jag har en rörspetsbrunn med en pump som pumpar upp vatten till en tank. Där röret i marken kommer upp så sitter det först en backventil och sen går det slang vidare till en jetpump.
Mitt problem är att minst varannan gång när jag vattnat och tömt tankarna så får inte pumpen upp något vatten. Det beror på att backventilen inte sluter helt tätt. När jag fyller på vatten i slangen så att pumpen ska kunna börja suga så ser jag att vattennivån sakta sjunker.
Skruvar jag då av backventilen så kan jag blåsa igenom den. En snabb avspolning senare så fungerar den igen. Då kan jag inte blåsa igenom den och vattennivån sjunker inte i röret ovanför backventilen. Det här är lite jobbigt eftersom tanken är bevattningen ska sköta sig själv. Backventilen är helt ny.
Har ni några tips? Kan jag stoppa dit något annat istället för backventilen? Eller kanske byta pump till en som kan suga luft och därigenom få tag på vattnet? Alla idéer och förslag mottages tacksamt!
Johan
Mitt problem är att minst varannan gång när jag vattnat och tömt tankarna så får inte pumpen upp något vatten. Det beror på att backventilen inte sluter helt tätt. När jag fyller på vatten i slangen så att pumpen ska kunna börja suga så ser jag att vattennivån sakta sjunker.
Skruvar jag då av backventilen så kan jag blåsa igenom den. En snabb avspolning senare så fungerar den igen. Då kan jag inte blåsa igenom den och vattennivån sjunker inte i röret ovanför backventilen. Det här är lite jobbigt eftersom tanken är bevattningen ska sköta sig själv. Backventilen är helt ny.
Har ni några tips? Kan jag stoppa dit något annat istället för backventilen? Eller kanske byta pump till en som kan suga luft och därigenom få tag på vattnet? Alla idéer och förslag mottages tacksamt!
Johan
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det låter som att det kommer med smuts som gör att inte käglan i backventilen tätar. Finns det något filter i änden på sugslangen?
Vet inte om det finns olika varianter men en backventil som har lite mjukare material i den tätande kontakten skulle vara mer förlåtande mot smuts.
Vet inte om det finns olika varianter men en backventil som har lite mjukare material i den tätande kontakten skulle vara mer förlåtande mot smuts.
Det är en klassisk rörspets som är nerslagen. Så hela spetsen är lite som ett filter. Men det är inget annat filter på röret som går ner i marken.
Jag fyller på mellan backventilen och pumpen. Backventilen sitter precis där röret kommer upp ur marken.
Tack för tipset om björnfilter. Får bygga om lite om jag ska få in ett sådant.
Tack för tipset om björnfilter. Får bygga om lite om jag ska få in ett sådant.
Ja då backar vattnet och trycket sjunker även i tryckkärlet med någon luft som kommer in på pumpens trycksida . Flytta backen till efter pumpen och sätt ett filter före pumpen så är du nog av med problemet
filter finns till skapligt pris , räcker med det enkla , på billiga varuhuset anslutning 25 standard , ta ett mellanfilter
filter finns till skapligt pris , räcker med det enkla , på billiga varuhuset anslutning 25 standard , ta ett mellanfilter
Ska testa det! Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara