Problem med vatten i badrummet

371 läst  13 svar

Nästa tråd i Vatten & avlopp
  1. nzsc
    Medlem Nivå 10
    Kusinen har nyligen renoverat bostaden han köpt och drabbats redan av ett problem.
    Köket ligger på andra sidan väggen, mittemot tvättstället i hans badrum. Rörisen har kopplat avloppet från köket till badrumsstammen.

Problemet uppdagades genom att det hördes klunkande ljud från tvättstället när man låtit vattnet rinna i köket och därefter stängt kranen.

Problemet har vidareutvecklats till att det numera kommer vatten från avloppet till tvättställ. Dock sker detta enbart när man t.ex. fyllt tvättställ med vatten för att sedan öppna bottenventilen.

Bifogar lite bilder och videor för tydlighetens skull. Någon som har en eller två idéer om vad detta beror på?

2. nzsc
    Medlem Nivå 10
  3. nzsc
    Medlem Nivå 10
    Här sker ingenting när bottenventilen är uppe och vattnet rinner fritt.

4. nzsc
    Medlem Nivå 10
    Men här har vi en jäkla fontän...

5. E
    Medlem Nivå 1
    Det kan inte vara så att det är påväg att bli stopp i stammen?

Kan inte se filmerna på iphonen...

6. nzsc
    Medlem Nivå 10
    Det var första tanken som slog mig faktiskt. Men jag vet inte. Hmm... försöker lägga upp video från iPhone, men verkar inte gå hem. Nu har jag två problem att lösa :rofl:

7. E
    Medlem Nivå 1
    Typiskt. Problemen hopar sig! Tycker kluckande rör brukar vara antingen begynnande stopp eller avluftningsstrul. Spolbil för att utesluta stopp kanske är en bra början?

8. Bästa svaret

Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    De där tre öppningarna, eller rättare sagt anslutningar för slangar, som går uppåt och åt vardera hållet ska vara slutna. Brukar vara täta när man köper vattenlåset så man får ta upp ett hål när man tänker ansluta något (Tvättmaskin eller diskmaskin är de vanligaste).

Är någon av dessa öppna nu, utan något anslutet ska den pluggas.
    https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tätningspropp-f-diskmaskinsansl-ø17mm

• Laddar…
  9. nzsc
    Medlem Nivå 10
    Dessvärre kan jag inte bifoga videor från min iPhone. Verkar vara strul med den nya kodningen. Försöker sen hemifrån.

Hursomhelst, vattnet sprutar från den översta nippeln på vattenlåset (den vertikala). Den som verkar vara snedskuren. De två horisontella, höger och vänster verkar vara förslutna invändigt, alltså ingen öppning i dem.

10. E
    Medlem Nivå 1
    Det missade jag på bilden, den ska givetvis inte vara öppen om inget skall anslutas mot den.

11. nzsc
    Medlem Nivå 10
    Då så... Problem solved then :D(y)

12. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12
    Om rörisen öppnat den anslutningen i farten så tycker jag gott att han kan bjussa på ett nytt vattenlås..

13. S
    Medlem Nivå 2
    Det där är ett IKEA vattenlås, en av anslutningarna på sidan ska användas för översvämmningsskyddet (det lilla hålet under kranen) på de handfat som har en separat slang för det. Din variant har det kopplat direkt till det vanliga utloppet.
    Bild 1.jpeg

Den på toppen som vattnet sprutar ut ska användas för att ansluta tvätt- eller diskmaskin, precis som Mikael_L skriver.
    Bild 2.jpeg

• Laddar…
  14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Och sen om det håller på och kluckar i vattenlås kan det bero på att det börjar bli stopp.

Efter vi bott här några år (typ 5) och dessutom varit lite slarviga och spolat ner lite väl mycket stekfett och sån skit (vi har alltid försökt att hälla bort det på annat ställe om det varit jättemycket, men en normalfettig stekpanna sköljdes ofta ut i vasken, numera är vi ännu mer restriktiva) så började det klucka och ha sig i vattenlåsen.
    Jag köpte till sist en sådan där avloppsrensare som man kör med högtryckstvätten, och jobbade genom alla husets avloppsledningar och dessutom utanför huset, stammen mot gatan, när jag ändå höll på.

Kämpade på en flera timmar med detta.
    Världens bästa dag - NOT.

Enormt mycket skit och gucka fick vi ut, det märktes. Och nu fungerar avloppen så fint så, igen.

Taggar: avlopp, badrum, läckage

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: