Hej!
Mellan att vara höggravid, ha ett sjukt barn och inte haft vatten i en vecka och VVS:sare som inte har tid att komma ut börjar jag bli desperat
så skulle i evigt tacksam för lite råd!!
Försöker få igång en ejektorpump (Unimec 6DJ) men har inga instruktioner och allt jag kan om VVS har jag fått köra mig de senaste dagarna.
Har hydrofor, borrad brunn, och efter ejektorn sitter en pumpslang med bottenventil. Det är gott om vatten i brunnen.
Så kort beskrivet så slutade pumpen att pumpa vatten. Fortsatte att vara igång och försöka pumpa men inget vatten kom. Pumpen snurrar när jag tar bort skyddet och tittar på den.
Har en hydrofor som behöll trycket (hade en bra ”luftkudde” i den så inte överfull) men nu är trycket självklart väldigt lågt då hydroforen är nästintill tom.
VVS-killar kom och tittade. Första dagen kom en som erkände att han inte kunde systemet då det är gammalt och kom därför tillbaka dagen efter med sig en kollega som skulle kunna systemet men som tyvärr inte verkade ha helt koll själv.
De drog upp slangarna ut brunnen och säger att ejektorn är trasig och skulle komma tillbaka. Problemet är nu att de inte har tid att komma tillbaka och jag börjar bli desperat då jag bor ute på landet utan nära grannar så är lite svårt att ”få tag” på vatten
Ringde runt och har själv lyckas få tag på en ejektor som vi monterat, även bytt ut ittenventilen för säkerhets skull. Kollat slangarna så gott vi kan.
Monterat ihop allt igen men det verkar jättesvårt att få igång pumpen igen. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad alla ventiler är till för. :/
Från brunnen har vi ett fall ned på någon meter ned i källaren. (ser det ut som men svårt att veta exakt då slangar är nedgrävda)
Hydrofor och pump står inne i källaren.
Men så här har vi gjort:
*fyllde på slangarna med vatten som är nere i brunnen så gott vi kunde innan vi fäste allt på plats i brunnen igen.
*stängde av ventilen till hydroforen.
*har fyllt på med vatten ned i slang från pump ned till ejektor genom att skruva upp ventilen som sitter EFTER pumpen.
*starta pumpen, stoppa pump, öppna ventil och fyllt på vatten igen osv tills att slangen verkar full
*även försökt att avlyfta (antar att det är en avluftningsventil längst ned på pumpen (blå skruv)
*sitter även en liten nippel/skruv bakom pumpen som jag inte rikigt vet hur den fungerar/gör.
Men hur vi än gör så får vi inte upp trycket i pumpen tillräckligt för Arden ska börja pumpa vatten. Gurglar när vi stoppar pumpen så antar att det fortfarande är luft i systemet som ställer till det!?
Vad gör vi för fel?
Är det någon som råkar ha gamla instruktioner på just Unimec DJ6 och hur man sätter igång deras pump?
Ska försöka lägga upp lite bilder på anläggningen
Mvh Anna!!
Mellan att vara höggravid, ha ett sjukt barn och inte haft vatten i en vecka och VVS:sare som inte har tid att komma ut börjar jag bli desperat
Försöker få igång en ejektorpump (Unimec 6DJ) men har inga instruktioner och allt jag kan om VVS har jag fått köra mig de senaste dagarna.
Har hydrofor, borrad brunn, och efter ejektorn sitter en pumpslang med bottenventil. Det är gott om vatten i brunnen.
Så kort beskrivet så slutade pumpen att pumpa vatten. Fortsatte att vara igång och försöka pumpa men inget vatten kom. Pumpen snurrar när jag tar bort skyddet och tittar på den.
Har en hydrofor som behöll trycket (hade en bra ”luftkudde” i den så inte överfull) men nu är trycket självklart väldigt lågt då hydroforen är nästintill tom.
VVS-killar kom och tittade. Första dagen kom en som erkände att han inte kunde systemet då det är gammalt och kom därför tillbaka dagen efter med sig en kollega som skulle kunna systemet men som tyvärr inte verkade ha helt koll själv.
De drog upp slangarna ut brunnen och säger att ejektorn är trasig och skulle komma tillbaka. Problemet är nu att de inte har tid att komma tillbaka och jag börjar bli desperat då jag bor ute på landet utan nära grannar så är lite svårt att ”få tag” på vatten
Ringde runt och har själv lyckas få tag på en ejektor som vi monterat, även bytt ut ittenventilen för säkerhets skull. Kollat slangarna så gott vi kan.
Monterat ihop allt igen men det verkar jättesvårt att få igång pumpen igen. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad alla ventiler är till för. :/
Från brunnen har vi ett fall ned på någon meter ned i källaren. (ser det ut som men svårt att veta exakt då slangar är nedgrävda)
Hydrofor och pump står inne i källaren.
Men så här har vi gjort:
*fyllde på slangarna med vatten som är nere i brunnen så gott vi kunde innan vi fäste allt på plats i brunnen igen.
*stängde av ventilen till hydroforen.
*har fyllt på med vatten ned i slang från pump ned till ejektor genom att skruva upp ventilen som sitter EFTER pumpen.
*starta pumpen, stoppa pump, öppna ventil och fyllt på vatten igen osv tills att slangen verkar full
*även försökt att avlyfta (antar att det är en avluftningsventil längst ned på pumpen (blå skruv)
*sitter även en liten nippel/skruv bakom pumpen som jag inte rikigt vet hur den fungerar/gör.
Men hur vi än gör så får vi inte upp trycket i pumpen tillräckligt för Arden ska börja pumpa vatten. Gurglar när vi stoppar pumpen så antar att det fortfarande är luft i systemet som ställer till det!?
Vad gör vi för fel?
Är det någon som råkar ha gamla instruktioner på just Unimec DJ6 och hur man sätter igång deras pump?
Ska försöka lägga upp lite bilder på anläggningen
Mvh Anna!!
Det verkar som sugledningen går uppåt innan den går ner i brunnen. Ejektroledningen borde då vara den klenare ledningen som går bredvid.
Har du fyllt på vatten här?! Det hade underlättat enormt om det satt en ventil som man kan fylla vatten i sugledningen!
Tänk på att du behöver mer gängtape/lin+locher om du lossar denna propp!
Har du fyllt på vatten här?! Det hade underlättat enormt om det satt en ventil som man kan fylla vatten i sugledningen!
Tänk på att du behöver mer gängtape/lin+locher om du lossar denna propp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara




