Byggahus.se
Ska byta ut större delarna av mitt tappvattensystem och tänker följa Säkert vatten så långt det går. Har dock lite problem att förstå hur provtryckningen ska gå till efteråt. Vet att jag behöver en pump, men är osäker på hur jag kopplar in den, och vart. Behöver jag montera någon separat anslutning för den? Ska hela systemet monteras och sedan provtryckas?

Hur blir det med förbrukarna, ska dessa pluggas vid anslutning, exempelvis handfat, toalett osv?
Hur blir det med varmvattenberedaren i värmepumpen? Behöver jag ha avstägningsventiler på ingående och utgående där? Detsamma gäller tvättmaskinen..

Helt ny på detta men vill gärna göra det själv så är tacksam för grundlig hjälp innan jag ger upp.

Rörmokaren har en provtryckningsapparat som de kopplar in på lämpligt ställe, i mitt fall på tvättmaskinens anslutning. Sedan pumpas vatten in i systemet som ska hålla trycket över tid. Tror inte du kan provtrycka själv om du ska följa säker vatten, eller så anliteade jag rörisen för att det var billigare än att skaffa pumpen. Kommer inte ihåg.

Kan vara så att vattnet stängdes innan hydropressen för att en bara var klassad till 6 bar.

https://www.esska.se/cgi-bin/esska_...0,,,q=provtryckning&promotedItem=257011500000

999905_1298388622_std.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.