Vatten & Avlopp
Killinallan: Vid pumpstart ska vattnet rinna ur oxipressen. Och när pumpen slagit ifrån ska allt vatten i katalysatorn rinna ur så ny luft trycks in vid nästa pumpstart. Ställ ned ventilen lite så det inte tok sprutar så blir det nog guld!
skutten11: [citat] Fick det direkt på foto 2 :) namn och typ
Leif i Skåne: Förmodligen, det finns anslutning mot slang jag tror det är 38 och 42 mm. Monteras mellan filter och badkar, kolla med tillverkare.
Nidhögg: Nu har vi dragit om rören så de kommer upp ur golvet, nu ska det bara svetsas ihop med de rören som ligger utomhus som kommer upp genom marken. Dock kommer rören komma upp lite i vinkel då det var svårt för min röris att böja mer, så jag funderade på om man inte skulle svetsa på en 90° skarv i golvet också när man ändå ska svetsa utvändigt, så rören kommer rakt upp genom
DjKool: Kan ju tillägga om någon läser detta att vi slagit av filtret helt för att slippa problem och kvaliten på vattnet verkar fortfarande ok.
Staffans2000: ...eller vilken annan fogmassa eller annat klet som helst.
Oldfart: Ny uppdaterad länk: http://media.gothes.com/2016/01/lufta-en-hydropress.pdf
Anonymiserad 173289: Har träbjälklag som bara är 145. Vill göra så litet urtag som möjligt pga bärigheten.
eforsberg: Det gick att byta ut mot en sån här: https://www.bauhaus.se/braddavlopp-sats-easyclean.html ..om nån undrade :-)
Jonatan79: Om ni har kommunalt vatten och avlopp fråga kommunen , annnars inget speciellt förutom bygglov såklart eller bygganmälan om det är attefallshus.
Slottsfrun: Hej! Någon som vet vad det här kan vara för material som sitter runt grova gamla rör i mitt pannrum? Antar att det är något som finns där som isolering runt tidigare varttenrör. Ser brunt och trådigt ut och är lite strävt. Kan det sitta kvar eller är det något som bör saneras bort? Asbestvarning? Tack på förhand!
Per Eskilsson: @Krilleman och @Alexander Jernberg Nu har vi lagat filmen som blev trasig när den laddades upp. Se filmen här: https://www.byggahus.se/forum/threads/hydrofor-problem.288428/
Demmpa: Jag tror inte att det är rör till/från ett öppet expansionskärl, jag tycker det är samma storlek på bägge, skvallerröret brukar vara mindre än stigaren.
Fredrik_Lerum: hittade http://husagare.avloppsguiden.se/ där fanns en sammanställning så nu kan man läsa på lite.
Gårdsboende: [citat] Pengar är inget problem (säger han som gråter av snålhet när han är på muggen). Biltema ligger mkt bättre till geografiskt så tack för hjälpen!
michfris: [citat] Svaren finner du i manualen till din golvvärmeshunt, där borde det vara specificerat med de värden som den kan arbeta inom. Vad är det för tillverkare och produktnamn på shunten?
henke-henke: Ska göra mig en redig steampunk-lampa. Den här delen förbinder lampa (upp) med armar (höger vänster) och kropp/lampfot (ner). Blandat med aducerad/mässing.
fb35523: Vilket material som är bäst vet jag inte, men se till att isolera slang/rör, i synnerhet om du drar i eller genom golvspånskivan eller annat trä. I extremt fuktigt väder kan du annars få kondens även på en plastslang. Kan du få en snygg dragning i undertaket tror jag att det är det bästa. En ventil (t.ex. Ballofix) där du kopplar in slangen mot befintligt rör är en självklarhet.
skutten11: Har inget filter själv , men dom nya med elektronik i sig , tror jag det finns så det går att backspola manuellt Det blir väl lite stökigt att rulla slang på vintern med kyla och snö , därav det som jag föreslagit som permanent lösning
Krilleman: Har du bild på hur det ser ut vid anslutningen?
tomnil: [citat] Då är det ju inget att orda om utan bara att beställa när det är dags! Blev nog lurad av bilden med täckhuven på plats.
skutten11: Det går att filma rören då kommer det att synas var det det läcker in , ett sådant jobb gör slamtömningsfirmorna och om jag inte har helt fel så är det ROT på det Som lite tankeställare enligt nedan Hur långt är det som röret ligger i mark , samt hur går det in under huset , vet du om det är vatten under plattan , är det gjutjärnbrunnar i golvet , Samt framför allt sorten på
Krilleman: Köp då hellre Vatettes bricka också! Men tänk på att du måste ha 15mm anslutning mot brickan och förminskning! Enkelbricka för koppar: RSK: 8550613 Monteringsanvisning: https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550613.pdf Glöm inte stödhylsa i Prisol! [bild]
Krilleman: Kopplingen ska även vara godkänd att dra på mässing. Tex Vatette eller Conex. Har du möjlighet stänga av vattnet och skarva på ett par rörsnuttar?!
Krilleman: Kör på Vatette, ett säkert kort! Bricka dubbel 4cc 16 PEX: RSK 8550645 I denna kör du med en vinkel eller kulventil 15, planadapter i änden och du är klar! Köper man färdig slät ände är gängan ganska kort och vissa lekande muttrar har en tendens att bottna innan gummipackningen tätar ordentligt. Kromad vinkel 15: RSK 1947548 eller Ballofix vinkel 15: RSK 8546975 Planadapter 15: RSK
Krilleman: Fast blandaren på sniskan ser väl bra konstigt ut endå?! Köp en kortare pip istället och gör installationen snygg och centrerad! (y) [bild]
JonasJN: Kanon, här har man letat halvt ihjäl sig efter passande blandare och så kommer du med ett så pass enkelt svar! :rofl: Nu kan vi t.om behålla den gamla blandaren utan ingrepp!
skutten11: Beror på hur tätt du lägger slangen i spåren Brett i mellan utan plåtar kan golvet upplevas randigt av värme Brett med plåtar så fördelas värmen utåt från slangen , jämnare värme på hela golvet Tätt mellan slangarna så kan det bli en aning av känsel till randigt , det går inte att böja hur mycket som helst på dom , då kan det bli ett veck och tvärstopp Plåtarnas C/C