Har en vattenkran i trädgården. Sannolikt installerad för länge sedan. I röret till höger i bild där av/ på reglaget sitter stiger det ibland vatten. Emellanåt rinner det över. Ibland bara fullt utan att rinna över. Ibland sjunker det undan helt. Använder aldrig själva kranen och den läcker inte. Har tittat på min vattenmätare och den snurrar inte när det stiger vatten ur röret.
Ska det vara så här eller vad kan det vara för något som är tokigt?
Ska det vara så här eller vad kan det vara för något som är tokigt?
Antagligen sitter det en vattenpostventil,
https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenpostventil/
i backen där packboxen till ventilaxeln läcker.
Det är inte säkert att den är kopplad till dricksvattenledningen utan till en egen pump i någon brunn någonstans.
https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenpostventil/
i backen där packboxen till ventilaxeln läcker.
Det är inte säkert att den är kopplad till dricksvattenledningen utan till en egen pump i någon brunn någonstans.
Grävde fram vattenpostventilen. Ser och känns torrt ut runt om. Men läckaget sitter kanske på toppen och stiger därför bara upp i röret?
Demmpa skrev:
Röret som ventilaxeln går i verkar vara påtryckt på muttern, nu verkar det vara fastrostat, innan du börjar röra något så måste du hitta vattenmatningen.
Om du lyckas få bort röret så bör det gå att byta packboxgarnet.
Har du några nära grannar? Har du gemensamt bevattningsvatten med någon/några?
Har du någon vattenpump någonstans som är inkopplad (inte cirkulationspumpen på pannan)?
Prova att stäng av inkommande vatten vid vattenmätaren när vattnet stiger i röret för att se om det slut.
Om du lyckas få bort röret så bör det gå att byta packboxgarnet.
Har du några nära grannar? Har du gemensamt bevattningsvatten med någon/några?
Har du någon vattenpump någonstans som är inkopplad (inte cirkulationspumpen på pannan)?
Prova att stäng av inkommande vatten vid vattenmätaren när vattnet stiger i röret för att se om det slut.
Klicka här för att svara

