Hej,
Vi har en grävd brunn som förmodligen tar in ytvatten.
Var nere i brunnen i somras efter att vi haft en som slamsugit botten på den, och gick då igenom och kollade
lite allmänt.
Såg då att näst nedersta ringen liksom inte låg i "spår" med den nedersta. Den hade alltså halkat "isär".
Misstänker att det skulle kunna vara där den tar in ytvatten.
Vattenproven vi gjort säger att det finns odlingsbara mikroorganismer, vilket jag antar betyder att bakterier
kommer in i brunnen.
Nu funderar vi lite på hur vi ska kunna åtgärda detta..
Frågan är om det skulle hålla att försöka spackla igen glipan som blivit mellan nedersta brunnsringen och den över.
Men det känns kanske inte hållbart i längden.
Någon som har några idéer ?
Hade ju varit skönt att slippa gräva upp runtom hela brunnen, och jag hade hellre försökt fixa till grundproblemet
som är att den tar in ytvatten än att börja med att montera dit ett filter.
Otroligt tacksam för alla idéer tankar ni kan komma med
Vi har en grävd brunn som förmodligen tar in ytvatten.
Var nere i brunnen i somras efter att vi haft en som slamsugit botten på den, och gick då igenom och kollade
lite allmänt.
Såg då att näst nedersta ringen liksom inte låg i "spår" med den nedersta. Den hade alltså halkat "isär".
Misstänker att det skulle kunna vara där den tar in ytvatten.
Vattenproven vi gjort säger att det finns odlingsbara mikroorganismer, vilket jag antar betyder att bakterier
kommer in i brunnen.
Nu funderar vi lite på hur vi ska kunna åtgärda detta..
Frågan är om det skulle hålla att försöka spackla igen glipan som blivit mellan nedersta brunnsringen och den över.
Men det känns kanske inte hållbart i längden.
Någon som har några idéer ?
Hade ju varit skönt att slippa gräva upp runtom hela brunnen, och jag hade hellre försökt fixa till grundproblemet
som är att den tar in ytvatten än att börja med att montera dit ett filter.
Otroligt tacksam för alla idéer tankar ni kan komma med
Man brukar åtgärda ytvatteninträngning genom att gräva upp ca 2m runt om brunnen i ytan och lägga på lerjord svagt sluttande utåt. Då tätar man till så vatten inte söker sig från gräsmattan längs brunnskanten. Då ska man även höja gräsmattan runtom brunnslocket någon dm över övriga gräsmattan så vatten söker sig annanstans när det regnar. Om det står vatten på ytan kring brunnen så är mkt svårt att täta, det måste rinna undan.
Det hjälper inte att bara åtgärda en ring som är sned nedanför, om det finns vatten som rinner mot brunnen.
Om du behöver åtgärda en ring nere i brunnen ska du använda vanlig färdigbetong på säck, inget spackel eller dyl.
Tvätta med högtryckstvätt och stålborste i ringen, och applicera bruk med handen och tryck in det i ringen.
Det hjälper inte att bara åtgärda en ring som är sned nedanför, om det finns vatten som rinner mot brunnen.
Om du behöver åtgärda en ring nere i brunnen ska du använda vanlig färdigbetong på säck, inget spackel eller dyl.
Tvätta med högtryckstvätt och stålborste i ringen, och applicera bruk med handen och tryck in det i ringen.
Tack för ditt svar.
Det här med att gräva upp låter som en bra idé.
Hur djupt skulle du säga att man skulle gräva ?
En sak jag kan tillägga ( kanske inte spelar någon roll) men tycker att gräset ser lite "gulaktigt" ca 1m i diameter runtom brunnen.. vet inte varför det är så, men det är något vi reagerat på.
Skulle du tro att det blir hållbart att täta ringen med betong?
Det är inte så att man är tvungen att gräva ner så djupt så man kan rätta till den? Är väl närmare 5-6m ner..
Åter igen tack för din respons.
Det här med att gräva upp låter som en bra idé.
Hur djupt skulle du säga att man skulle gräva ?
En sak jag kan tillägga ( kanske inte spelar någon roll) men tycker att gräset ser lite "gulaktigt" ca 1m i diameter runtom brunnen.. vet inte varför det är så, men det är något vi reagerat på.
Skulle du tro att det blir hållbart att täta ringen med betong?
Det är inte så att man är tvungen att gräva ner så djupt så man kan rätta till den? Är väl närmare 5-6m ner..
Åter igen tack för din respons.
Gult vatten tyder på ytvatten. Gult gräs tyder på att marken är vattenfylld, då växer inte gräset så bra.
Vattnet kan rinna längs bunnen ned till ringen det läcker in genom, och även ned till grundvattennivån som ni pumpar från. Därav att täta vid brunnen så vatten inte kan följa ringarna nedåt.
Vattnet kan rinna längs bunnen ned till ringen det läcker in genom, och även ned till grundvattennivån som ni pumpar från. Därav att täta vid brunnen så vatten inte kan följa ringarna nedåt.
Ja precis. Gräset runtom är lite gult.
Då kanske man skulle gräva upp som du säger och lägga dit lera.
Men du skulle nöjt dig med att försöka täta brunnsringen inifrån? Så man slipper gräva ända ner till den ringen utifrån ?
Tack för dina svar
Då kanske man skulle gräva upp som du säger och lägga dit lera.
Men du skulle nöjt dig med att försöka täta brunnsringen inifrån? Så man slipper gräva ända ner till den ringen utifrån ?
Tack för dina svar
Ja, helt klart tätat inifrån. Antagligen löser lertätningen ert problem. Ringarna är som regel inte helt täta från början. Det är relativt modernt påfund att täta.
Förr la man bara sten i brunnsringen, men var noga i toppen och det fungerade bra det med
Förr la man bara sten i brunnsringen, men var noga i toppen och det fungerade bra det med
Ok det vore ju kanon om det skulle hjälpa..
Låter otroligt att lite lera skulle göra så att det blir bättre
Vattnet är gult hela tiden men varierar lite i hur gult det är med årstiden/mängd nederbörd.
Du tror det skulle hålla genom att täta inifrån då?
Någon "brunnstekniker" jag talat med menar på att det inte kommer hålla mer än något år.. men det kanske är säljsnack
Vattnet är gult hela tiden men varierar lite i hur gult det är med årstiden/mängd nederbörd.
Du tror det skulle hålla genom att täta inifrån då?
Någon "brunnstekniker" jag talat med menar på att det inte kommer hålla mer än något år.. men det kanske är säljsnack
C corre skrev:
Ok det vore ju kanon om det skulle hjälpa..
Vad tror du corre, skulle hålla genom att täta inifrån då?
Se bra till att så lite vatten som möjligt rinner in genom skarven , då löser sig betongen och kanske inte fäster som den ska .
Titta in i skarven hur mycket plats det är , är det möjligt kan du peta in lite delar av plastpåse stumt längst in ( så lite som möjligt då ) så det tätar temperärt tills betongen härdat
Titta in i skarven hur mycket plats det är , är det möjligt kan du peta in lite delar av plastpåse stumt längst in ( så lite som möjligt då ) så det tätar temperärt tills betongen härdat
Yes. Tanken var att göra det i sommar/höst när det förmodligen ändå är lite mindre vatten i brunnen.L Liteavvarje skrev:Se bra till att så lite vatten som möjligt rinner in genom skarven , då löser sig betongen och kanske inte fäster som den ska .
Har köpt Finja vattenstopp som är en tillsats man blandar i cement som ska göra att det härdar snabbt.
C corre skrev:
Nu börjar det bli dags för att gräva upp runt brunnen. Kommer en grävare nu i dagarna.
Jag blev dock intresserad av att se hur jorden såg ut runt brunnen så jag tog några spadtag och jorden närmast brunnen var väldigt rödaktig.. ca 1m i omkrets runtom brunnen ( när man gnuggar den mot fingrarna så blir det precis samma färg som är invändigt i brunnen).
När jag sedan tog ett spadtag till, så jag är på ca 25cm djup så börjar det komma fram lite lera..
Har ni någon erfarenhet ifrån jord som ser ut så? Funderar på varför det blivit så..
Tack på förhand!
Bifogar bilder på den rödaktiga jorden och det som jag tycker ser ut som lera.
Du verkar ha en hög halt järn i jorden, det ger en rödbrun färg. Det kan också missfärga vattnet om ytvatten silar igenom det och tar sig in i brunnen. Planen med lertätning av ytan låter som rätt väg att gå. Var noga med att gräva bort humuslagret som du visar på din första bild innan du tillför lera.
Claes Sörmland skrev:
Du verkar ha en hög halt järn i jorden, det ger en rödbrun färg. Det kan också missfärga vattnet om ytvatten silar igenom det och tar sig in i brunnen. Planen med lertätning av ytan låter som rätt väg att gå. Var noga med att gräva bort humuslagret som du visar på din första bild innan du tillför lera.
Precis.
Verkar Som att området där vi bor har ganska rödaktig jord.
Har grävt bort runtom brunnen nu. Se nedan.
Har även spacklat översta ringen utifrån, och inväntar ett lass med lerjord nu.