Har en brunn som inte har använts på ett par år. Den är 15 m djup och vatten finns på 1,5 djup. Vill använda brunnen till trädgårdsbevattming och köpte en pump på Jula, har följt instruktionerna, 7 m slang ner i brunnen. Pumpen går men inget vatten flödar.
Jag har kollat felsökningsmanualen men allt verkar ok förutom att inget vatten kommer upp. Jag har ingen erfarenhet av pumpar och vet inte hur jag skall felsökningsmanualen ytterligare.

Har du fyllt slangen ner i brunnen och pumpen med vatten?
Och slangen ner i brunnen har väl en backventil.
Och det får inte vara något litet luft läckage på sugsidan.

Protte

Pumpen måste dom sagt fyllas med vatten först. Den kan inte pumpa luft. Om du har en bottenventil går det att stöta upp vattnet genom att rycka i sugslangen.

Tack för svar.
Slangen och pumpen är vattenfylld och backventil är påkopplad. Pumpen går men inget vatten kommer upp. När jag rycker i sugslangen händer en del och några liter vatten pumpas upp men skall jag hålla på så kan jag lika gärna ta en handpump. Hur kan man kolla om det läcker luft?

Vad är det för pump (modell)?
Vilken sughöjd och tryckhöjd har pumpen, enligt specen?
Står pumpen på marken, alltså ca 1,5m sughöjd?

Är det en enfas- eller trefaspump?
Om det är en trefaspump går den åt rätt håll?

Pumpen har en sughöjd på 8 m, uppfodringshöjd 40 m, jag använder en sugslang på sju meter varav två meter ligger ovanifrån marken, pumpen står på en bänk cirka 40 cm hög.
Det är enfas, 800w, köpt på Jula 699:-.

Har en liknade lösning som dig fast med gardena pump och fyller man pumpen några gånger med vatten så brukar den orka suga själv sen men det gäller att den inte suger luft på sug sidan.

Tack för tipsen, nu fungerar det ! Efter ett otal påfyllningar och ryck i spolslangen står jag med armarna i kors och ser vattnet flöda...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.