T
Hejsan,

Hur brukar man lösa problem med frysrisk vintertid då man har vattenposter på utsidan?

Jag håller på och bygger en fritidsbostad vid havet och planerar att ha en liten diskbänk/arbetsbänk på baksidan av huset för t.ex. då fisk skall rensas. Jag har redan förbrett med avlopp. Min tanke är att ha en blandare + vanligt kallvattenuttag för trädgårdsslang på utsidan. Jag vill ha separat avstängningskran på insidan, så min tanke var att dra två skyddsrör (varmt + kallt) under det gjutna betonggolvet och som kommer upp ca 30 cm intill väggen på insidan. Innan man drar rören genom väggen så sätter man en kran på vardera rören ungefär enligt följande modell:

Vattenledningsrör med avstängningskran monterad på insidan för att förhindra frysning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men min rörmokare var bekymmrad för att det skall frysa på vintern (?). Jag förstår inte riktigt vad han menar; om man kan stänga av vattnet på insidan finns det väl inget som kan frysa på utsidan. Det blir förvisso några meter med rör på utsidan och beaktat att åtm. blandaren hamnar på ca 1m höjd, så finns det väl risk att det lämnar lite vatten i rören på utsidan. Är detta ett problem? Kunde man tänka sig att göra en "bakventil" på rördragningen på utsidan som man kan öppna en gång innan vintern då man stängt av vattnet på insidan och då skulle allt vatten som är kvar på utsidan rinna bort förutsatt att man öppnar kranarna på utsidan så luft slipper in?

Tack.

Hur varmt har du där inne där ventilen sitter på vintern?
Jag har värme i mitt garage men det är inte jättebra isolerat. Är det -20 ett par dagar så kan det bli 4-5 grader i garaget men nära väggen där vattenutkastaren sitter så kan det nog bli runt nollan. Jag har värmekabel som ligger runt rören vid ytterväggen som jag kopplar i om det blir extremkallt (hade inte i den i vintras).

T
Joacimz Joacimz skrev:
Hur varmt har du där inne där ventilen sitter på vintern?
Jag har värme i mitt garage men det är inte jättebra isolerat. Är det -20 ett par dagar så kan det bli 4-5 grader i garaget men nära väggen där vattenutkastaren sitter så kan det nog bli runt nollan. Jag har värmekabel som ligger runt rören vid ytterväggen som jag kopplar i om det blir extremkallt (hade inte i den i vintras).
Det är ju inomhus så alltid minst 19-20 grader, så det är nog inget problem.

T
R rävlyan skrev:
Ett T-stycke där röret kommer ut med en ventil i underkant som öppnas för vintern och ventil på insidan ,
då ska röret genom väggen luta lite neråt finns frostsäkra utkast som dom här
www.google.se/search?q=frostsäker+utkastare&oq=frostsäkert++utk&aqs=chrome.1.69i57j0.15362j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ok, tack. Låter som något som borde fungera! "Frostsäker utkastare" har jag aldrig hört talas om tidigare, skall kolla upp det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.