Jag testar en ny idé jag har fått på placeringen av pumpen till vår fjällstuga!

Idag är det placerad i badrummet enligt skiss.. och det är ljudet från pumpen som jag vill ha bort!

Eftersom jag har en 6 meter djup brunn, tänkte jag att det kanske går att placera en Pumpautomat "Kärcher BPP 3000/42" i brunnen och ha befintliga "systemet" som backup!

Eftersom jag har isolering upptill och pumpen mer än två meter ner i brunnen så skall den ju inte frysa.
Jag vill fortfarande ha kvar det gamla som reservsystem om pumpautomaten i brunnen skulle gå sönder en kall vinternatt..

Vad tror Ni?

Redigerat:
Det är en mycket "tuff" miljö för pumpen men några års livslängd kan du kanske räkna med.

Varför vill du inte ha en dränkbar pump? Förstår inte rikitgt varför du ska montera en pumpautomat i brunnen då du har en i huset som reserv. Skaffa en dränkbarpump och använd hydroforen på reservpumpen som står i huset är mitt förslag

Se till så du har en fungerande backventil på den gamla slangen i brunnen, annars kommer du trycka vatten bakvägen.

//Jeppson

Anledningen till att jag funderar på en pumpautomat är främst priset,
dränkpump kostar 4500+ hydropress.. medans pumpautomaten kostar 1300:- ("Kärcher BPP 3000/42" är ju allt integrerat och i plast). (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9933557)
Jag tänkte också att jag skulle ha systemet som jag har idag som reserv (dvs orört) då kan jag lätt sätta i kontakten för pumpen i badrumet om pumpautomaten i brunnen skulle ge upp.

Tjacko:
Fungerar det att ha djupvattenpump i en 6meters brunn och låta vatten gå genom pumpautomaten i badrummet.
dvs använda hydrpressen badrumet utan att koppla förbi befintliga pumpen i badrummet.
Det innefattar också att om djuppvattenspumpen går sönder skall pumpautomaten i badrummet orka suga vatten genom djuppvattenspumpen.

Redigerat:
Flikar in med en liten parentes. Läste lite guider och så innan vi började med att borra efter vatten, och fick då information om att oavsett om det är grävt eller borrat så måste man ventliera det, för att inte få illaluktande vatten. Såg ingen ventilation på skissen, och tänkte höra om ni har erfarenheter av vad som behövs?

Nu har jag köpt en Flygt HXM 5-9. (http://www.rinkabyror.se artnr.1373)
--------------------
Dränkbar centrifugalpump av rostfritt stål. För rent vatten. En allroundpump för hushåll, bevattning, länspumpning m.m. Kan placeras horisontelt eller vertikalt. 220V 1-fas med 20m kabel och stickpropp. Enkel installation!

Egenskaper
» Pumptyp HXM 5-9
» Diam Ø 128mm. Utlopp 32R inv - placerat i toppen
» Effekt 900W
» Max 120L/ min
» Max lyfthöjd 62m.
--------------------

Som jag ser det är det bara att sätta den i botten på brunnen och använda den hydropress och tryckbrytare jag redan har.
dvs använda pumpen i brunn istället för den som sitter på pumpautomaten.

Tror Ni att det räcker med en 20 L hydrotank som det är på pumpautomaten?

/Ulf

te96usn skrev:
Nu har jag köpt en Flygt HXM 5-9. ([länk] artnr.1373)
--------------------
Dränkbar centrifugalpump av rostfritt stål. För rent vatten. En allroundpump för hushåll, bevattning, länspumpning m.m. Kan placeras horisontelt eller vertikalt. 220V 1-fas med 20m kabel och stickpropp. Enkel installation!

Egenskaper
» Pumptyp HXM 5-9
» Diam Ø 128mm. Utlopp 32R inv - placerat i toppen
» Effekt 900W
» Max 120L/ min
» Max lyfthöjd 62m.
--------------------

Som jag ser det är det bara att sätta den i botten på brunnen och använda den hydropress och tryckbrytare jag redan har.
dvs använda pumpen i brunn istället för den som sitter på pumpautomaten.

Tror Ni att det räcker med en 20 L hydrotank som det är på pumpautomaten?

/Ulf

Flott :-) Flygt är riktigt bra pumpar, jag har bara goda erfarenheter av dom.
Bra lösning att nyttja bef hydrofor då det inte spelar någon roll vad man har för pump för att fylla den.
Den enda nackdelen med en liten hydrofor är att det blir flera till och frånslag på pumpen. Men med en 20l klarar du lite småuttag utan pumpstart så det ska nog inte vara några problem

Ställ den inte på botten, den kommer att suga i sig en del gegamoja, häng pumpen i en vajer en bit ovanför botten så kommer det nog att fungera. får du många start och stopp så går det att öka differenstrycket eller så kopplar man in fler hydropresser.

Flygt gör nog bra bra grejor och det där kommer nog att fungera problemfritt.

Reservpumpen kan nog sitta inkopplad då dränkpumpen är en centrifulapump som vattnet kan rinna rakt igenom. Hur reservpumpen reagerar på vatten in med tryck är bara att prova, rinner det vatten genom så är det bara att köra och då behöver man bara koppla om elströmmen så väljer man vilken pump som ska göra jobbet. Reservpumpens tryckströmbrytare kan styra dränkpumpen.

Protte

Tackar för responsen, Tjaco och Protte!

Jag skall försöka koppla in det till helgen så får vi se hur det fungerar, jag återkommer med resultatet!
Hur högt upp skall jag ha pumpen tycker Ni! Räcker det med 1-2 decimeter?

/Ulf

2, beror på vad som finns i botten och hur mycket vatten det omsätts.

Protte

te96usn te96usn skrev:
Tackar för responsen, Tjaco och Protte!

Jag skall försöka koppla in det till helgen så får vi se hur det fungerar, jag återkommer med resultatet!
Hur högt upp skall jag ha pumpen tycker Ni! Räcker det med 1-2 decimeter?

/Ulf
Hur gick det? Har behov av något liknande, men för bevattning. Är mest intresserad av att höra hur mycket tryck den dränkbara orkar trycka upp i hydroforen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.