Vad kallas en sådan här "klocka" - heter det manometer ? Hör till hydropress och vattenpump för dricksvatten från borrad brunn.

Den har slutat fungera. Hur byter man den ? Är den helt mekanisk , ingen elektricitet till denna va ?
Manometer för vattentryck på vattenpump i hydropressystem, märkt Aquamec.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste man ha orginal eller kan man köpa annat märke ? Och finns de på Biltema eller är det rörfirma som gäller ?

Tack på förhand !

"Det finns inga dumma frågor..."
 
Redigerat:
Kika bakpå, anslutningen kan vara fyrkantig 15 mm eller så.
Fast nyckel rekommenderas då det kan vara lite trångt, kan gå att ta ett redigt tag runt hela manometern med handkraft också.
Men stäng av pumpen och släpp ut trycker annars blir det blött
Fabrikat kvittar bara det är rätt gänga.
Använd lin eller gängtejp på nya manometerns gänga.

Men jag tycker den på bilden ser hel ut.

Protte
 
  • Gilla
PiaW
  • Laddar…
Krilleman
Det ser ut att vara ett Robota 6-vägs samlingsrör med väggfäste. Då är det 8-gänga på manometern, anslutning bakåt.

Ny passande manometer kostar 69:- hos Rinkaby, 115:- med frakt inräknad.
Tyvärr visar inte Rinkaby RSK så man ser vem tillverkaren är.
https://www.rinkabyror.se/artikel/manometer-0-6-kg-ansl-bak-08r/

Classe i Insjön har även dom sin egen variant för 98:-
https://www.clasohlson.com/se/Manometer--0-6-bar-Cotech/50-8987

Vad är det som är fel med din manometer?

Robota 6-vägs samlingsrör i mässing med väggfäste och gängade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över ett 6-vägs samlingsrör med mått och gänginformation, 25x25 utvändigt och 15x15 invändigt.
 
  • Gilla
PiaW
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut att vara ett Robota 6-vägs samlingsrör med väggfäste. Då är det 8-gänga på manometern, anslutning bakåt.

Ny passande manometer kostar 69:- hos Rinkaby, 115:- med frakt inräknad.
Tyvärr visar inte Rinkaby RSK så man ser vem tillverkaren är.
[länk]

Classe i Insjön har även dom sin egen variant för 98:-
[länk]

Vad är det som är fel med din manometer?

[bild]
[bild]
Hej. Tack för svar. :) Felet är att själva klockan inte rör sig längre. Den står på 3.2 hela tiden. Oavsett att pumpen sätter igång eller slår av.
 
prototypen prototypen skrev:
Kika bakpå, anslutningen kan vara fyrkantig 15 mm eller så.
Fast nyckel rekommenderas då det kan vara lite trångt, kan gå att ta ett redigt tag runt hela manometern med handkraft också.
Men stäng av pumpen och släpp ut trycker annars blir det blött
Fabrikat kvittar bara det är rätt gänga.
Använd lin eller gängtejp på nya manometerns gänga.

Men jag tycker den på bilden ser hel ut.

Protte
Hej och tack för svar. :)
Felet är att själva klockan inte rör sig längre . Den står på 3.2 hela tiden oavsett om pumpen slår på och av.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.