Har en regnvattenstunna som jag samlar upp vatten från mitt tak som jag har på uteplatsen.
Jag fick även med en kran som jag kunde borra och sätta dit men är inte riktigt intresserad av den då jag vill ha lite mer tryck än vad den ger mig.
Tanken är att samla upp och spara det till gräsmattan (Har en liten gräsmatta) och blommor.
Tunnan är på 210L och jag behöver egentligen inte någon som spottar ut 100L/min utan betydligt mindre för jag har ingen brådska att tömma den snabbt.
Tanken är att den ska vara billig, tar fram den när det är dags och sedan ställa undan den när man inte använder den. Såg på Clas Ohlson att de hade en för 99 kr som man satte på borrmaskinen, visseligen suger den batteriet på borrmaskinen men har en trådbunden med
Det enda jag är lite orolig över är att eftersom det kommer ner från taken så kan det bli en hel del "skit" i vattnet så man är lite rädd att det ska bäcka igen. Går kanske sätta ett filter innan tunnan men nu har man inte gjort det men 99 kr är ju inget farligt pris att prova i alla fall.
Vill bara veta om ni andra har något liknande sätt att man använder någon slags pump till de vatten man samlar upp från taket.
Jag fick även med en kran som jag kunde borra och sätta dit men är inte riktigt intresserad av den då jag vill ha lite mer tryck än vad den ger mig.
Tanken är att samla upp och spara det till gräsmattan (Har en liten gräsmatta) och blommor.
Tunnan är på 210L och jag behöver egentligen inte någon som spottar ut 100L/min utan betydligt mindre för jag har ingen brådska att tömma den snabbt.
Tanken är att den ska vara billig, tar fram den när det är dags och sedan ställa undan den när man inte använder den. Såg på Clas Ohlson att de hade en för 99 kr som man satte på borrmaskinen, visseligen suger den batteriet på borrmaskinen men har en trådbunden med
Det enda jag är lite orolig över är att eftersom det kommer ner från taken så kan det bli en hel del "skit" i vattnet så man är lite rädd att det ska bäcka igen. Går kanske sätta ett filter innan tunnan men nu har man inte gjort det men 99 kr är ju inget farligt pris att prova i alla fall.
Vill bara veta om ni andra har något liknande sätt att man använder någon slags pump till de vatten man samlar upp från taket.
Håller med, den mängden vatten räcker inte till för annat än att vattna för hand.
Kranarna man får med de billiga vattentunnorna är usla. Jag sätter kranar som funkar med snabbkopplingar på mina vattentunnor, en uppe för att på ett enkelt sätt ta vara på överskott av regnvatten och en långt ner. Den övre kranen använder jag för att fylla en vattensäck i skottkärran eller, liksom den nedre, med en längre slang vattna lägre liggande delar av trädgården, mest buskage och rosor.
Gardena har en pump anpassad för ändamålet, https://www.bauhaus.se/pump-for-tun...CAo2OnZ4YDF9e_saAtsUEALw_wcB#full-description
Alko,Einhell,Gardena mm. I Tyskland är det vanligare att ha regnvatten för bevattning, vissa har även tankar i marken i trädgården , kolla bara så pumpen ger 20m eller, 2bar då fungerar den även med spridare och sprutpistol.... Själv kör jag en Gul,dränkpump från Alko sedan några år.brukar även stå renvatten på dom..
Nu ställer jag pumpen i en hink vid ena stuprännan för få allt vatten från 1/2 huset om det kommer en liten skur endast..samt uthuset
För att fylla en 1000liter tunna som jag uppgraderade i helgen till..
Nu ställer jag pumpen i en hink vid ena stuprännan för få allt vatten från 1/2 huset om det kommer en liten skur endast..samt uthuset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att fylla en 1000liter tunna som jag uppgraderade i helgen till..
Klicka här för att svara