C
Nibe varmvattenberedare började spruta ut vatten från rören undertill. Det går inte att se exakt var då allt är inkapslat. Vattnet var kallt när det sprutade på som värst och misstänker att det är kallvattenröret som gått sönder någonstans bakom frigoliten/fogskummet. Kanske där röret är anslutet till själva behållaren men förutom läckaget tror jag den funkar. Någon som hört något liknande?
Har blivit tvungen att stänga av vattnet till hela huset och gissar på att det bara är att köpa nytt.

Vid den blåa ringen sprutade det vatten men inte från någon synlig koppling.

• Vattenläckage vid röranslutningar på en Nibe varmvattenberedare, där isoleringen är synligt fuktig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Den svarta ratten till vänster är för att stänga av till VVB , stäng den öppna huyvudkranarna så kan du få vatten i huset
Sen är det bara att skrota isoleringen vid rören om det kommer där , inte säkert kan vara hål på annat ställe med .
Rensa även några centimeter runt hålet mot metallen , det finns en packning där , men är tveksam till att den läcker

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
R rävlyan skrev:
Den svarta ratten till vänster är för att stänga av till VVB , stäng den öppna huyvudkranarna så kan du få vatten i huset
Sen är det bara att skrota isoleringen vid rören om det kommer där , inte säkert kan vara hål på annat ställe med .
Rensa även några centimeter runt hålet mot metallen , det finns en packning där , men är tveksam till att den läcker
Tack, jag gjorde det tidigare men den ventilen är tyvärr inte helt tät och det rinner lite väl mycket från läckan. Bra idé att rensa lite isolering runt rören och kika. Vad menar du med rensa även runt hålet mot metallen?

R
Lagen om all jävlighet startar efter 15:00 fredagar och dag före helgdag :(:(
Prova med att dra den med en polygrip om du har en . inte för hårt då släpper vredet , det är plast .
Det med rensa kring hålet är för att se om packningen läcker , en järnplatta som pressar packning mellan EL-ptronen och kärlet
När du rensar upp var inte snål , ledsen men tror att det kommer att komma vatten mellan isoleringen och kärlet , då har det blivit läck högre upp på tanken

C
R rävlyan skrev:
Lagen om all jävlighet startar efter 15:00 fredagar och dag före helgdag :(:(
Prova med att dra den med en polygrip om du har en . inte för hårt då släpper vredet , det är plast .
Det med rensa kring hålet är för att se om packningen läcker , en järnplatta som pressar packning mellan EL-ptronen och kärlet
När du rensar upp var inte snål , ledsen men tror att det kommer att komma vatten mellan isoleringen och kärlet , då har det blivit läck högre upp på tanken
Ok, då är jag med. Jag ska slita upp ordentligt men befarar även jag att läckan finns högre upp. Tack för svar, återkommer när jag vet mer.

C
Öppnade upp runt kallvattenröret och lät det rinna lite vatten. Såg att det kom vatten mellan isolering och kärl bakifrån så det läcker någonstans högre upp. Vet inte vad som finns där bakom och varför det blivit hål men en sak jag längre undrat över är att det skallrat då man använt varmvatten. Känslan av "luftbubblor" eller metallskaller hörs tydligt från beredaren och alla vattenrör i huset. Kanske har det skallrat och vibrerat ett hål efter de 7 år jag haft den.

R
Det med skaller kan vara nästan vad som helst en backventil , ,termostventilen e.t.c ,
Men troligtvis så har en por i en svets rostat igenom , inget ovanligt på VVB ,eftersom det kommer mellan tank och isoleringen , det finns ingenting annat ovanför som kan läcka och den är nog körd :mad:, blir nog till att byta den , samma sort och alla rör passar direkt
Du har inte någon annan kran att stänga så du får vatten i huset , om du lossar hela paketet under VVB och tar den med dig till stora varuhuset ,provar vad som passar till dom undre gängorna på rören så finns det blindproppar att sätta dit för att få tillbaka vattnet i huset

Edit läs en gång till lade till i texten

• Vattenledning med kopparrör och mässingsfittings som visar misstänkt läckage och skada.
    Skapa konto
R
En sån här men utan mutter

• Provtryckningspropp i metall för rörsystem, visas utan mutter.
    Skapa konto
C
R rävlyan skrev:
En sån här men utan mutter
Testade precis med polygrip som du tipsade om och nu är det tätt :-) Tack!
Så skönt att kunna spola, tvätta händerna och dricka vatten.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Krilleman
Det är LK som tillverkat ventilkombinationen under beredaren. Således ska det vara provtryckningsproppar från Conex för att det ska bli korrekt!

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Nu gick det bra att stänga av fast det var trögt , samt att TS skulle ta med sig armaturen som jag sa för att få rätt gängor om han skulle proppa

Krilleman
Jo, fast nu är de ju inte bara trådskaparen som läser. Så ett förtydligande var på sin plats!

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.