Hej,

Stopp i avloppet i badrummet och skulle rengöra. Har nu uppenbarligen gjort något fel eftersom det läcker lite vatten. Någon som kan se på en gång vad det är jag gjort fel? Det läcker lite på två ställen.
 
  • Under diskbänk syns vit avloppsrörinstallation med läckage vid kopplingar, bredvid diskmedelsflaska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Var läcker det ? vid muttrarna vattenlås , sitter en mjukgummipackning som är konisk där, har du vänt den fel , ska vara med den koniska delen mot vattenlåset , så den kläms inåt av muttern och måste sitta rätt och inte snett
 
Tusen tack för svar! Det läcker här (se bild) antar att det saknas någonting. Men även i första böjen närmast handfatet...
 
  • Vattenläckage vid felaktigt anslutna rör under handfatet, med synlig avloppsrörskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är andra stället som läcker, tror det är sista gången jag gör rent avloppet
 
  • Vattenläckage vid en vit avloppskoppling under handfatet med droppar som bildas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Att det läcker ner mot golvet är nog troligtvis för att röret uppifrån sitter på utsidan om det nedre , det ska vara inuti för att rinna på insidan , en svart ring syns på nedre röret är den på fel plats , kanske ska vara mellan dom två rören som tätning
Men konstig anslutning då hur allt vad rör/slang ska kopplas uppifrån , går till 98 % alltid in i nästa rör nedanför
Den andra läckan kolla packningen
 
Översta läckan verkar vara fixad nu. Men gällande den nedersta tyckte jag som du att det är en konstig logik och självklart att det läcker. Den svarta ringer sitter stenhårt där den sitter och jag tror inte den ska agera tätning.
 
R
Din tredje bild säger att det läckt från någon packning under hon , sen den andra , i bland är det en packning som sitter i röret
( kroken ) kolla om det ser ut så , den kan ha försvunnit eller hasat upp mot kröken på något vis .
 
Tog bort "kroken" nu och ser inget däri. I delen bredvid sitter någon slags tätning men verkar inte som att jag ska flytta på den.
 
  • Närbild på avlägsnad avloppskrok och ett röravsnitt med tätning i ett köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
??? Har du vänt kroken åt fel håll ???
 
Jag har redan provat det men så passar inte kroken i någon av ändarna då rören har precis samma diameter.
 
  • Hand håller två rör med samma diameter där det ena inte går in i det andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Då vet jag inte , men lite akutvård kanske , gör rent ordentligt på rören som går ned , läggen en sträng med silikon på det nedre
röret ca 3 cm från överkant och en sträng ca 5 cm upp från slangen upp och tryck ner röret , då blir det tätt , men svårt att få bort vid senare tidpunkt att rensa
 
Hoppas komma på en annan lösning. Tack för dina svar och ditt engagemang :)
 
Krilleman
Det ser ut som ett Prevex vattenlås av gammal modell Preloc.

Vilken diameter har änden som går in i vattenlåset? 32mm eller 40mm?

Byt utloppsröret till ett i hård plast med passande diameter.

Hand håller ett avlägsnat vattenlåsrör nära ett öppet Prevex Preloc vattenlås, möjlig fråga om rörets diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för nya idéer. Ja, det står Prevex EN-274 på den. Den är ungefär 34 mm i smalaste delen och 40 mm i tjockaste delen. Se bild.
 
  • Vit avloppsrörkoppling märkt Prevex EN-274, mäter ca 34-40 mm i diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar logiskt att utloppsröret är det som går ner i golvet. Är det svårt att byta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.