3 776 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Anslutning till plattvärmeväxlare ?
Hej, ja det är bara pannvatten som pumpen drar runt. Jag gjorde en snabbgoogling och såg på en vanlig cirkpump att max omgivningstemp var 40grader. Vet inte om tappvarmvattenpumparna tål högre omgivningstemp. Misstänker att det kan bli rätt varmt då pannvattnet blir 70grader.D Daniel 109 skrev:Nej det är inte en sådan han ska ha. Jag tror dessutom inte att de tål högre temperaturer. Vanliga cirkulationspumpar används till laddning av acctankar. De utsätts regelbundet för höga temperaturer. Tappvattenpumpar används till varmvattencirkulation, det är temperaturer under 60grader.
Jag ser inget i tråden som indikerar att det finns någon varmvattencirkulation. Jag förutsätter att det är pannvatten som ska pumpas, då är en vanlig cirkulationspump helt rätt.
Skillnaden på dem är materialtet i pumphuset. De bör ha samma temperaturspec.
Ska mäta tempen kring pumpen men jag skulle bli förvånad om den alltid ligger under 40grader, Å andra sidan har ju befintlig pump hållit i dryga 20år så det borde kanske inte vara några problem. Men tack för input!D Daniel 109 skrev:
Jag hade också en pump som stannade det var den modellen med 3 lägen på elen. det som hade hänt var att plastbitar i vredet var torra och sköra så den elektriska kopplinssläden i plasten hade brustet.
Jag tog och "stelopererade" genom att löda en fast ledning till läge 3-hastighet sen dess har pumpen gått i många år.
Så kolla i el-delen på pumpen.
Jag tog och "stelopererade" genom att löda en fast ledning till läge 3-hastighet sen dess har pumpen gått i många år.
Så kolla i el-delen på pumpen.
Ska kolla men jag tror pumpen lämnat in för gott, motorskyddet löst ut...L Leif i Skåne skrev:Jag hade också en pump som stannade det var den modellen med 3 lägen på elen. det som hade hänt var att plastbitar i vredet var torra och sköra så den elektriska kopplinssläden i plasten hade brustet.
Jag tog och "stelopererade" genom att löda en fast ledning till läge 3-hastighet sen dess har pumpen gått i många år.
Så kolla i el-delen på pumpen.
Klicka här för att svara