Krilleman
Det var innerdiametern jag var ute efter. Klantigt skrivet av mig. 32mm bör den således vara.

Nej den är inte svår att byta.

Hur ser det ut i golvet där andra änden på avloppet är anslutet?

Flyttade en packning härifrån... (se bild). Ska den delen med vattenlåset vara rörligt upp och ner på röret den sitter på? Den blev det när jag tog bort "packningen".

• Finger pekar på en vit plastdel i rörsystem med avlägsnad packning vid vattenlåset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här...

• Avloppsrör genom en orange tätning i ett hål i betonggolvet.
    Skapa konto
När jag flyttade den lilla packningen (svart gummiring) från skruvmojängen ovanför vattenlåset till inuti det röret som går ner i den smalare slangen och ner i golvet verkar det vara tätt. Hoppas att det var så det såg ut från början.

R
Sandra84 Sandra84 skrev:
Flyttade en packning härifrån... (se bild). Ska den delen med vattenlåset vara rörligt upp och ner på röret den sitter på? Den blev det när jag tog bort "packningen".
Nej den ska sitta fast i läge så den inte ramlar ner då blir det blött i skåpet , allt ska vara tätt och fast ,som Krilleman säger
inte svårt att byta ut slangen mot rör , mätt alla dim och köp delar på varuhuset

Alltså skrivelsen kunde jag skruva fast och då var hela den delen rörlig men sen när jag satte fast den i resterande del (böjen och slangen ner i golvet) så är den inte alls just rörlig och läcker inte heller.

R
Är den utan packning nu ? Att den inte rör sig neråt beror nog på att den hänger på röret som går ut från vattenlåset mot golvet
Ingen packning och stopp i avloppet ner till golvet så kommer det att läcka där

Är inte helt med längre men så här ser det ut nu...

• VVS-installation under handfat med rörgenomföring och anslutna vattenledningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Woodhead
  • Laddar…
Jag antar alltså att jag satt tillbaka packningen på fel ställe när jag satte den där jag pekade på bilden ovan.

R
Vid fingret ska det vara en konisk packning som tätar och håller röret på plats , är det tätt nu , det går att få tag på rör för att byta från vattenlåset och ner till avloppet där den oranga gummibussningen är
Bara ta med alltihop till varuhuset och visa vad du vill ha , vattenlåset behöver du inte ta med , bara rören

Fanns ingen konisk packning nånstans när jag plockade isär delarna...

Tack för bra information, får se hur jag gör eftersom det är tätt nu!

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Krilleman
Inget bra att plocka packning i den teleskopiska delen! Den ska sitta där!

Jag rekommenderar att du köper ett nytt vattenlås så det blir korrekt!

179:-
https://www.bauhaus.se/kommodvattenlas-prevex-preloc-320.html

Och vad är det för svart som sitter ovan muttern upp mot kommoden? Den bör inte vara där!

Teleskopisk del av vattenlås under handfat med felplacerad svart del markerad i rött.
Skapa konto

Tack för länken, det är ju precis samma. Jag har inte tagit bort nån tätning i teleskopdelen utan precis ovanför vattenlåset, skålen alltså. Den svarta ringen du markerar har jag inte rört utan där satt den från början. I min frustration igår glömde jag att kolla på toaletten på övervåningen, här kommer bild därifrån.

• Rörsystem under handfat med vattenlås och anslutna flexibla slangar, teleskoprör synligt.
    Skapa konto
Sandra84 Sandra84 skrev:
Tusen tack för svar! Det läcker här (se bild) antar att det saknas någonting. Men även i första böjen närmast handfatet...
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men kan tänka mig att den svarta gummiringen/packningen har glidit ner i skåran på flexröret. Få ur den försiktigt med en skruvmejsel och rulla den högre upp längst den släta delen på flexröret. Så högt som möjligt. När du sen trär på plaströret så lär ringen följa med en bit och till slut täta till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.