Glad i hågen efter att äntligen ha fått en garageplatta gjuten idag går jag in i pannrummet och upptäcker en pöl på golvet. Nu är detta inte helt ovanligt då det brukar bli kondens på inkommande rör när vi fyller vatten till hästarna. Men nu var pölen större och när jag tar handen på inkommande vatten rör så står det en fin stråle rakt ut från röret.
Det är helt enkelt ett hål rakt ut genom röret. Det är ett vanligt blått vattenledningsrör som gissningsvis är från 1970 när det drogs in kommunalt vatten.
Frågan är vad göra nu. Röret går rakt ner i betongplattan och ut. läckan är kanske 60 - 70 cm ovanför golvet där det kommer upp. Tillfälligt satte jag ett slangklammer runt röret med lite packningsmaterial emellan och det är just nu helt tätt. Är detta sådant som brukar hända och är risken nu stor att resten av röret är i dåligt skick. Om inte hur kan man på ett mer permanent sätt täta läckan? För att svetsa i röret behövs ju vattnet stängas 100 metern från huset och sista biten av röret tömmas. I röret sitter även en 16 m. lång värmeslang då vattnet en gång har frusit.
/Mats
Det är helt enkelt ett hål rakt ut genom röret. Det är ett vanligt blått vattenledningsrör som gissningsvis är från 1970 när det drogs in kommunalt vatten.
Frågan är vad göra nu. Röret går rakt ner i betongplattan och ut. läckan är kanske 60 - 70 cm ovanför golvet där det kommer upp. Tillfälligt satte jag ett slangklammer runt röret med lite packningsmaterial emellan och det är just nu helt tätt. Är detta sådant som brukar hända och är risken nu stor att resten av röret är i dåligt skick. Om inte hur kan man på ett mer permanent sätt täta läckan? För att svetsa i röret behövs ju vattnet stängas 100 metern från huset och sista biten av röret tömmas. I röret sitter även en 16 m. lång värmeslang då vattnet en gång har frusit.
/Mats
Blått rör då är det ett vanligt järn/stål rör som troligtvis rostat igenom i en por ,. Går det röret till brunnen , då är det gammalt vad vet du om konditionen i övrigt för röret .
Att svetsa går inget bra , men som akutvård har du gjort rätt och har fått rätt lång tid på att grunna hur du ska göra ,
Går att kapa en bit ner och sätta kopplingar , en klart beror på om röret är dåligt , då går det inte heller bra
Att svetsa går inget bra , men som akutvård har du gjort rätt och har fått rätt lång tid på att grunna hur du ska göra ,
Går att kapa en bit ner och sätta kopplingar , en klart beror på om röret är dåligt , då går det inte heller bra
Nja röret blev nog draget nytt någon gång på 70 talet när det kopplades in kommunalt vatten. På utsidan är röret i till synes prima skick. Inuti är det naturligtvis lit jox men inte mer än att vi för några år sedan lyckades skjuta in 16 meter värmekabel. Kapa gänga och sätta dit en skarvmuff är så klart det bästa. Vid anslutningen för värmekabeln sitter det en klämkoppling för järnrör. Har för mig att gängorna sedan tidigare var så snett och dåligt dragna att jag inte tordes återanvända dom. Då var det enklare med en klämkoppling än att skaffa gängverktyg. Annars gör jag i stort sett all VVS själv. Men här är det nog enklast att tillkalla en röris. Brukar dom stänga kranen vid kommunens ledning också? Det sämsta är väl att vi förmodligen måste dra ut värmekabeln och vem vet om vi får i den igen. Är det bara en por som rostat upp torde väl en gummipackning bakom ett klammer hålla tätt nog så länge.
Indraget på 70 talet , kan nog vara PEMslang på utsidan som skarvats in på röret , då är det bara någon eller några meter rör .
Hur skulle det gå att byta mot en PEMslang sista biten in
Det finns kopplingar som du nu tydligen har för V-kabeln och skarva upp med koppar sen att dra ur V-kabeln ?
att såga av röret kanske inte är en bra ide , men går det få dit en rörkap så skadas inte V-kabeln vis kap.
Du säger gör det mesta rörjobb själv det är OK , men nu ska det stängas i gatan och den ventilen ska du inte tänka på ,
det är kommunens gubbar som ska stänga , blir det fel på den när dom ska stänga eller öppna så får dom gräva upp
Annars får du eller en röris stå för det , kan bli dyrt
Din akutvård gör att inte behöver ha bråttom
Hur skulle det gå att byta mot en PEMslang sista biten in
Det finns kopplingar som du nu tydligen har för V-kabeln och skarva upp med koppar sen att dra ur V-kabeln ?
att såga av röret kanske inte är en bra ide , men går det få dit en rörkap så skadas inte V-kabeln vis kap.
Du säger gör det mesta rörjobb själv det är OK , men nu ska det stängas i gatan och den ventilen ska du inte tänka på ,
det är kommunens gubbar som ska stänga , blir det fel på den när dom ska stänga eller öppna så får dom gräva upp
Annars får du eller en röris stå för det , kan bli dyrt
Din akutvård gör att inte behöver ha bråttom
Även om inte värmekabeln skadas så måste den ju på något vis dras igenom nya rör och kopplingar. Möjligen kan det gå att klippa bort stickproppen och dra kabeln andra vägen men jag är tveksam. Där värmekabeln går över till kabeln till vägguttaget är den ganska tjock i skarven. Det är en typ av skruvförslutning liknande dom man man använder då man drar in en elkabel till ett skåp eller apparatdosa som sitter i röret.
Tja om det är pem eller inte kan jag inte svara på. Men golvet måste bilas upp och man kommer då att korsa avloppsröret så helt enkelt är det nog inte. Jag får hoppas att det är en enstaka por som gått upp och att det räcker att skarva ihop ovan golv.
Nej jag tänker inte stänga någon kran på egen hand men tänkte att rörisen kanske hade någon överenskommelse att dom fick stänga. Vore ju enklare både för kommun och för rörisen. Men det är väl kanske så på en del hålla att man måste stänga vattnet så att fler än en själv blir drabbad. Här är det dock en kran enbart för vårt hus som sitter i en hästhage. Sist drog kommunen av den då jag skulle i med värmekabeln. Dom fick komma hit med en grävmaskin och under tiden ställde dom hit en 1000 literstank. Går åt mycket vatten med flera hästar på gården.
/Mats
Tja om det är pem eller inte kan jag inte svara på. Men golvet måste bilas upp och man kommer då att korsa avloppsröret så helt enkelt är det nog inte. Jag får hoppas att det är en enstaka por som gått upp och att det räcker att skarva ihop ovan golv.
Nej jag tänker inte stänga någon kran på egen hand men tänkte att rörisen kanske hade någon överenskommelse att dom fick stänga. Vore ju enklare både för kommun och för rörisen. Men det är väl kanske så på en del hålla att man måste stänga vattnet så att fler än en själv blir drabbad. Här är det dock en kran enbart för vårt hus som sitter i en hästhage. Sist drog kommunen av den då jag skulle i med värmekabeln. Dom fick komma hit med en grävmaskin och under tiden ställde dom hit en 1000 literstank. Går åt mycket vatten med flera hästar på gården.
/Mats
Får hoppas på att det är en por och inte hela röret , så det går att skarva på en bit , det med V-kabeln kan vara lite svårt då det i klämdelen sitter en bricka och det hålet är nog för litet för att få bort klämdelen , att kapa gummikabel hjälper inte då det är skarven där som ska gå igenom , om du får bort brickan kan du klippa kabeln och få dit en ny stickpropp
Du får prova om brickan går över skarven , skulle det vara lite trögt så skruva på brickan , gummi bussningen går att få över
Det är en krympslang på skarven och skulle den bli lite trasig så gör det inte så mycket , den sitter inte i vattnet , lite EL-tape runt går bra
Du får prova om brickan går över skarven , skulle det vara lite trögt så skruva på brickan , gummi bussningen går att få över
Det är en krympslang på skarven och skulle den bli lite trasig så gör det inte så mycket , den sitter inte i vattnet , lite EL-tape runt går bra
Tack för råd och tips. Försöker förtränga detta just nu då det kom ett lass virke idag som ska spikas ihop till ett garage. Hälst vill jag upp med taket innan snön kommer. Det känns inte helt omöjligt. Takstolarna ligger färdiga och väntar och en regelvägg är redan ihopspikad. Gick snabbare än jag trodde.
När det gäller krympslangen så finns ju nya sådana att sätta dit. Jag har nog någon som passar.
Mats
När det gäller krympslangen så finns ju nya sådana att sätta dit. Jag har nog någon som passar.
Mats
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Håller med. Därför anser jag att två klammer gör mer skada än nytta då man troligtvis tänker att man sätter klammerna så att hålet hamnar mitt mellan klammerna, vilket bara gör lagningen sämre.
Lagningen här ovanför är klockren, du behöver inte ha det tätt runt hela röret, det räcker med ett par mm gummi som du sätter mitt för hålet, sen en klammer som pressar gummit o tätar hålet.
Lagningen här ovanför är klockren, du behöver inte ha det tätt runt hela röret, det räcker med ett par mm gummi som du sätter mitt för hålet, sen en klammer som pressar gummit o tätar hålet.
Klicka här för att svara