Hej

Har en äldre Mora-kran i köket i stugan, som börjar bli trög. Behöver smörjas, men jag blir inte klok på hur jag får bort överdelen. Finns en liten rund sak på baksidan som jag försökte pilla bort men det gick inte. Då tryckte jag på den och då gled den inåt på nåt sätt, men jag fattar ändå inte.
Se bif bilder och berätta för mig hur den kran är uppbyggd, tack

• Äldre Mora-kran i kök med synlig liten rund detalj på baksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av äldre Mora-köksskran med liten rund detalj och synliga kalkavlagringar.
    Skapa konto
Den där övre delen, där det står "Mora" skall gå att snäppa loss tror jag, med hjälp av en kniv, en skruvmejsel eller ett stämjärn.
Så att du sedan kommer åt lite muttrar och sådant.
Men OBS, det är vad jag tror.

Krilleman
Det ser ut att vara en gammal Mora Temp ESS således bör locket gå att få bort som KoW skriver. Tvinga av det med en stor skruvmejsel.

Och Mora vill fortfarande inte åtgärda felet med den knasade länken till servicehandboken av någon anledning.
http://www.moraarmatur.se/press/trycksaker/mora-servicehandbok/

Jag hittade dock en informativ video på Youtube!

Screenshot av Mora Temp ESS köksblandare med specifikationer och produktinformation på en webbsida.
Skapa konto

Schematisk illustration av Mora Temp ESS köksblandare med numrerade delar och exploded view.
Skapa konto

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Men vad är det då för liten "plupp" jag tryckt in och troligen får svårt att få tillbaka i samma läge som från början?

Krilleman
Det lilla hålet i bakkanten på blandaren är begränsningen för pipens svängområde.

Inget skruv monterad = Pipen har inget stopp i sidled och kan således vridas 360º.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.