Har en äldre ejektorpump som har börjat bråka lite. Har fått ändra start/stopp till 2-4bar, men jag får bara ut ca 5liter vatten innan den startar igen. Det är en 60 eller 80 liters trycktank.
Behöver den ha mer (eller mindre) luft? Hur kan man se det?
Tacksam för alla tankar!
Behöver den ha mer (eller mindre) luft? Hur kan man se det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för alla tankar!
Svarar mig själv.
Tömde lite luft då gick den ner till ca 3 liter mellan start å stopp. Så då fyllde jag på med luft och nu är det 13liter mellan start å stopp. Antar att jag kan fylla på ännu mer luft, men detta duger för nu.
Tömde lite luft då gick den ner till ca 3 liter mellan start å stopp. Så då fyllde jag på med luft och nu är det 13liter mellan start å stopp. Antar att jag kan fylla på ännu mer luft, men detta duger för nu.
För lite luft i tryckkärlet kanske , pumpen startar/stoppar ofta ( kallas i bland att den studsar ) , på kärlet sitter det nog en plastdel som tas bort , under är det en bilventil , tryck till lite lätt på den inget vatten får komma bara luft , kommer det vatten så har kärlet sagt upp sig ( blåsan i den trasig ) bara byta fylla luft gör man på samma sätt som på bilens däck
Stäng av pumpen öppna en kran så trycket går ner till noll och fyll på luft till ca 1,8 -2 bar , stäng kranen och starta pumpen klart
med förtrycket i kärlet
Stäng av pumpen öppna en kran så trycket går ner till noll och fyll på luft till ca 1,8 -2 bar , stäng kranen och starta pumpen klart
med förtrycket i kärlet
Klicka här för att svara