fick svar på vattenanalys nyss och de var inget possitivt.... otjänligt, radon 2759bq/l gränsen ska vara 1000 står det. funkar ett radonfilter för detta? han på vattenlabraroriet ville att jag skulle göra ett nytt prov till hösten och menade att eftersom min brunn är nyborrad så skulle jag inte lämnat in provet så snabbt för det kan vara helt annat resultat när brunnen blivit genomspolad ordentligt (det kunde även bli radonfritt så lät de på han) dom skulle bjuda på ett nytt prov iom att jag lämnat flr tidigt (enligt dom) nån med erfarenhet av detta? är det bara att köpa radonfilter på dirren? ( vi kommer inte använda vattnet från brunnen förrän nästa sommar) ja tycker resultatet var konstigt då ingen granne eller annan i området har radon i vattnet...

Vad tråkigt!
Radonet kommer från berget och har väldigt lite med vattnet att göra.
Det är berget som innehåller Radon.
Det är sant det dom säger att man ska avvakta ett par månader innan man testar vattnet.
Har du dock radon är det inget som försvinner då det är en gas.
Just nu ligger ditt vatten och trycket tillbaka gasen, när sen din pump lev. Vatten så lev. Även radonet in i huset.

Det som gäller är en Radonett A1 UV ca 27500 bistra kronor. Tar upp till 3000bq.
Kolla med ett lokalt vattenreningsföretag så hjälper dom dig.
Men avvakta och ta ett nytt prov när du använt vattnet ett tag om du ändå får analysen gratis.

Det ska alltid vara oberoende labb. Som eurofins el. Alcontrol.
Radonprovet tas i en separat ampull.

Totalt 4 prover:
Kem fysikaliskt
Microbiologisk
Tung metaller minst Uran, arsenik.
Radon

• Gilla
Igen
  • Laddar…
okej då verkar de som att jag inte lär bli kvitt det iaf :( surt o köpa filter för samma som brunnen kostade men de är väl bara att gilla läget :) tack för infon iaf den var bra :)

Tack! :)

Nyfiken på hur det har gått med brunnen, har radonet minskat, köpte du filter?

torparkalle skrev:
Nyfiken på hur det har gått med brunnen, har radonet minskat, köpte du filter?
Ja ska ta nytt prov i slutet på sommaren, så får jag köpa ett filter efter det reaultatet, kan återkomma med resultatet :)

Hoppas det går bra och att radonet har minskat. Vi har radon från en ny borrad brunn och hoppas på att det ska minska, men troligen gör det inte det.

Har du även tagit prov på metallanalys?

Jag hade 3000 och dålig lukt i borrad brunn och har haft Radonett i ca 7år och är väldigt nöjd. Luftningen gör underverk med vattnet. En nackdel är att trycket varierar ganska mycket då jag släpper det nedåt 2 bar och övre blir uppåt 5. Men det kan man ju välja själv, jag ville att det skulle gå mera sällan då den går längre när man har mycket radon.
Nu oroar jag mig för uran som man inte mätte på den tiden. Det blir ju helt andra pengar om man ska ta bort uran i vattnet.

Redigerat:
Mät inomhus radonett, finns snabbmätningar man kan göra för en 3-400:-.
Skulle nog inte hoppas på att radonet försvinner av sig själv eftersom det är själva berget som avger radongasen.

Med vänlig hälsning, Morgan

Ja man blir nog inte av med det så lätt, men man hoppas. Kommer ta ett nytt prov om ett tag för att se.
Just nu pumpar vi ut vattnet i skogen, vi gorde det i två veckor inan vi tog radonprovet, dom andra proverna har vi inte fått svar på än, får säker höga halter av uran:(

Funderar på om man ska lufta bort eller köra med kol filter.

Har kollat lite på olika varianter, men det är ganska dyra prylar.

Om man du har 3000Bq/l vad får du efter rening?

Du ska absolut inte ha kol, radonet fastnat i kolet och det är inge trevligt och byta kolet efter några år.
Dessutom blir det strålning från kolet så du får inte ha den inomhus.
Radonett är väldigt bra, dom har kolfilter och UV-ljus för att luften som slås in i vattnet inte ska tillföra mikrober eller bakterier.

Modellen A1 uv tar upp till 3000bq och fungerar hur bra som helst på dina värden. Svavelvätet neutraliseras också.
Radonett vill dock inte ha för höga värden av järn och max 10 i hårdhetsgrad.

M
När borrhålet är nyborrat så finns det massvis av krossade bergpartiklar, både i brunnen i sig, men även i sprickor i berget. Det medför att ytan som avger radon blir avsevärt större och därmed blir ditt vatten väldigt radonhaltigt. Det är en av anledningarna att vänta 4-6 månader innan prover ska tas. Se till att tömma brunnen många gånger för att få en ordentlig genomspolning.

Kör pumpen hela tiden, vattnet är inte inkopplat till huset än. Stänger av ibland så brunnen får fyllas upp, och sedan kör jag igen. Blir intressant att se om radonet går ner när vi tar nytt prov.

Men man bör väl ha ett värde under 100Bq/l om det ska vara säker för bebisar?

Och att värdet skulle bli så lågt verkar otroligt, så det blir säker ett filter och då verkar Radonett vara ett bra val, men dyrt.

Låt vattnet spola två timmar och sedan vänta två timmar, då åker vattenpelaren upp och ner och sköljer bort det som kallas borrkax. Ses ofta på ett vattenprov iform av turbiditet gränsvärdet är 3 fnu.

Micke64 skrev:
När borrhålet är nyborrat så finns det massvis av krossade bergpartiklar, både i brunnen i sig, men även i sprickor i berget. Det medför att ytan som avger radon blir avsevärt större och därmed blir ditt vatten väldigt radonhaltigt. Det är en av anledningarna att vänta 4-6 månader innan prover ska tas. Se till att tömma brunnen många gånger för att få en ordentlig genomspolning.
De var ungefär det han på vattenlabratoriet sa till mig så ska låta den stå och spola hela sommaren innan jag tar nytt prov. Dom menade att det kan minska så mkt att det kommer under gränsen för tjänligt vatten. Man får hoppas på det :)
Jag hade spolat ur brunnen kanske 5h konstant spolning när kag tog provet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.