25 686 läst ·
7 svar
26k läst
7 svar
Märkligt ljud när man spolar på WC
Vi har just flyttat in i ett hus från 1928. Vi har två toaletter, en nere och en uppe. Det har nu börjat låta konstigt när man spolar på toaletten uppe. Först låter det som vanligt men efter 2-3 sek så blir det som ett lite högre brummande ljud, det lät inte så tidigare. Samtidigt som detta ljud uppstått så har det börjat låta i golvbrunnen i duschen bredvid när man spolar vatten i handfatet. Det är liksom som ett rinnande ljud ifrån golvbrunnen. Jag tror detta har något samband men vet absolut noll om sådant här. Det har också börjat lukta avlopp i badrummet. Min sambo säger att han tror det är luft i rören. Vad tror ni som kan detta? Jag blir nojig som en tok.
I avloppsrören ska det vara luft om det inte är stopp, så det är nog inget fel. Förmodligen är det på väg att bli stopp någonstans, eller så är det problem med luftningen på grund av nåt stopp eller felaktig vakuumventil.
Avloppsrören är det luft i därav vattenlås för att det inte skall lukta.
Det är inte bara så enkelt att något vattenlås är tomt?
Annars innan stopp brukar det klucka/gurgla efter spolning...
Du kan Prova att skicka i en hink vatten lite "aggresivt" i toastolen o se om det blir bättre
Brukar sköljabort mindre stopp
Det är inte bara så enkelt att något vattenlås är tomt?
Annars innan stopp brukar det klucka/gurgla efter spolning...
Du kan Prova att skicka i en hink vatten lite "aggresivt" i toastolen o se om det blir bättre
Brukar sköljabort mindre stopp
Hur vet man att ett vattenlås är tomt? Kanske dumma frågor nuRobblund skrev:
Avloppsrören är det luft i därav vattenlås för att det inte skall lukta.
Det är inte bara så enkelt att något vattenlås är tomt?
Annars innan stopp brukar det klucka/gurgla efter spolning...
Du kan Prova att skicka i en hink vatten lite "aggresivt" i toastolen o se om det blir bättre
Brukar sköljabort mindre stopp
Men tusen tack, jag ska absolut prova med att hälla en hink vatten
Svårt bara att veta hur man kollar allt detta, usch gillar inte sånt häruseless skrev:
Att det luktar skit från det , i alla golvbrunnar ska det stå lite vatten , , börjar det bli stopp i rören så kan vatten sugas ur en brunn när det spolas på toaletten . Det kan då bli ett sörplande ljud , blir på samma sätt som att sörpla kaffe i kopp, blir det i en golvbrunnS Soffan76 skrev:
Prova att spola i alla kranar dusch o handfat.S Soffan76 skrev:
Då kan du konstatera att vattenlåsen fyllts på.
Sen direkt efter spola i toan.blir ljudet annorlunda?
Forumet är till för att lära sig
Sök på vattenlås dusch samt vattenlås handfat så förstår du principen.
Toans vattenlås ser du det är därför det alltid står vatten i toastolen..
Klicka här för att svara