Vi har just flyttat in i ett hus från 1928. Vi har två toaletter, en nere och en uppe. Det har nu börjat låta konstigt när man spolar på toaletten uppe. Först låter det som vanligt men efter 2-3 sek så blir det som ett lite högre brummande ljud, det lät inte så tidigare. Samtidigt som detta ljud uppstått så har det börjat låta i golvbrunnen i duschen bredvid när man spolar vatten i handfatet. Det är liksom som ett rinnande ljud ifrån golvbrunnen. Jag tror detta har något samband men vet absolut noll om sådant här. Det har också börjat lukta avlopp i badrummet. Min sambo säger att han tror det är luft i rören. Vad tror ni som kan detta? Jag blir nojig som en tok.
 
I avloppsrören ska det vara luft om det inte är stopp, så det är nog inget fel. Förmodligen är det på väg att bli stopp någonstans, eller så är det problem med luftningen på grund av nåt stopp eller felaktig vakuumventil.
 
  • Gilla
Johan_86 och 1 till
  • Laddar…
Avloppsrören är det luft i därav vattenlås för att det inte skall lukta.
Det är inte bara så enkelt att något vattenlås är tomt?
Annars innan stopp brukar det klucka/gurgla efter spolning...
Du kan Prova att skicka i en hink vatten lite "aggresivt" i toastolen o se om det blir bättre
Brukar sköljabort mindre stopp
 
  • Gilla
Marko Luukinen
  • Laddar…
Robblund Robblund skrev:
Avloppsrören är det luft i därav vattenlås för att det inte skall lukta.
Det är inte bara så enkelt att något vattenlås är tomt?
Annars innan stopp brukar det klucka/gurgla efter spolning...
Du kan Prova att skicka i en hink vatten lite "aggresivt" i toastolen o se om det blir bättre
Brukar sköljabort mindre stopp
Hur vet man att ett vattenlås är tomt? Kanske dumma frågor nu :)
Men tusen tack, jag ska absolut prova med att hälla en hink vatten(y)
 
useless useless skrev:
I avloppsrören ska det vara luft om det inte är stopp, så det är nog inget fel. Förmodligen är det på väg att bli stopp någonstans, eller så är det problem med luftningen på grund av nåt stopp eller felaktig vakuumventil.
Svårt bara att veta hur man kollar allt detta, usch gillar inte sånt här:oops:
 
R
S Soffan76 skrev:
Hur vet man att ett vattenlås är tomt? Kanske dumma frågor nu
Att det luktar skit från det , i alla golvbrunnar ska det stå lite vatten , , börjar det bli stopp i rören så kan vatten sugas ur en brunn när det spolas på toaletten . Det kan då bli ett sörplande ljud , blir på samma sätt som att sörpla kaffe i kopp, blir det i en golvbrunn
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
S Soffan76 skrev:
Hur vet man att ett vattenlås är tomt?
Man lyfter på gallret och tittar efter. Men jag tycker det låter som stopp någonstans, antingen i själva luftningen eller mellan dessa avlopp och luftningen.
 
  • Gilla
Soffan76
  • Laddar…
S Soffan76 skrev:
Svårt bara att veta hur man kollar allt detta, usch gillar inte sånt här:oops:
Prova att spola i alla kranar dusch o handfat.
Då kan du konstatera att vattenlåsen fyllts på.
Sen direkt efter spola i toan.blir ljudet annorlunda?
Forumet är till för att lära sig;)

Sök på vattenlås dusch samt vattenlås handfat så förstår du principen.
Toans vattenlås ser du det är därför det alltid står vatten i toastolen..
 
  • Gilla
Soffan76
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.