Vi bygger nytt hus och nu har min bygg-entreprenör (som anlitar VVS firman) lämnat över en offert. Jag misstänker entreprenören har saltat offerten ifrån VVS firman men jag vet inte vad som är rimligt pris.

I husbeställningen ingår all dragning av VVS samt anslutning av vatten. Dock så finns det inte kommunalt vatten än, det kommer om 2 år. Men det finns en gammal brunn på tomten så vi har installerat en ny sänkpump i den och inskaffat en hydropress själva. Vi har även kopplat in PEM slangen ifrån huset till brunnen. Allt som saknas är rördragningen i huset.

Däremot blir det lite special i huset därför att vi har dragit in det kommunala vattnet till vattenskåpet och vattenröret från brunnen kommer in utanför skåpet.

Det som behövs göras (som kostar extra) är:
  • Lyfta in och montera hydropress.
  • Dra ett rör ifrån hydropress till vattenskåpet (i väntan på kommunalt vatten)
  • Koppla in ett björnfilter emellan hydropress och vattenskåpet

Sedan har vi en liten special då jag ville ha möjlighet att ha kommunalt vatten i huset i framtiden men fortsätta använda utkasten (2st) på huset från egna brunn. Dvs inne i huset kan man köra kommunalt vatten men för att vattna trädgården via utkasten på huset så används egen brunn.

Så detta arbete behövs också göras:
  • Efter hydropressen och björnfiltret koppla in 2 st utkast
För detta arbete vill han ha 36.000 kr inkl moms men exkl. el (till hydropressen). Är det rimligt?

• VVS-installation under arbete med rördragning och vattenutkast, märkta för kommunalt och brunnsvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Var vill du ha pumpen i dag och i framtiden
Edit du hade pumpen i brunnen redan , ska du ah allt annat i det rummet då

Sänkpumpen är redan installerad i borrhålet. Vattenrören (pem slangen) är dragen och färdiginkopplad till huset. Så inget arbete utanför huset behövs göras.

I tvättstugan vill jag placera hydropressen och björnfiltret. De planerar jag inte att flytta utan kommer alltid att stå där även om man går över till kommunalt vatten. Skulle kommunalt vatten bli aktuellt så kan det kännas onödigt att ha hydropressen i huset men jag ser inga större nackdelar än att vi förlorar lite utrymme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.