3 201 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hur pålitliga är Uponors Q&E-kopplingar?
Vad är forumets åsikt om att överge kopparledningar, mässingskopplingsdetaljer och klämringskopplingar till förmån för PEX, plastkopplingsdetaljer och Q&E-anslutningar, dvs:
- Hur pålitliga är Uponors Q&E-kopplingar?
- Hur åldersbeständiga kan man förvänta sig att plastkopplingar är?
- Hur underhålls-/ROT-vänliga är de?
- Vad har ni för erfarenhet?
- Hur pålitliga är Uponors Q&E-kopplingar?
- Hur åldersbeständiga kan man förvänta sig att plastkopplingar är?
- Hur underhålls-/ROT-vänliga är de?
- Vad har ni för erfarenhet?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 239 inlägg
Q&E är ju främst för entreprenad där man t.ex. skall byta ett par tusen kopplingar på en gång. Q&E-verktygen börjar på 3-4000:-. Motsvarande klämringskoppling från Uponor kan användas med skiftnyckel.
Frågan var inte vilken kundsegment och vilka typer av projekt produkten riktar sig till. Frågorna handlade istället om systemets tekniska egenskaper. Jag har fri tillgång till de verktyg behövs så det är inte en relevant frågeställning och det är därför jag inte frågade om tips eller kostnader för att köpa/hyra detta.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 239 inlägg
OK. Du skrev ”...överge...klämringskopplingar” och sedan ”...till förmån för...Q&E-anslutningsar” och det var detta jag svarade på. Har du verktyg för Q&E kan du naturligtvis använda dem.
Jag tycker att det är simpelt och lätt att få till bra. Man slipper ju mycket bök som annars tar lite tid att få det bra om man inte dagligen håller på med det. Att sätta upp en golvvärme central är ju lekande lätt.
Balofixer och liknande finns ju inte med qoe så där så du snällt börja gänga och hitta en lämplig qoe koppling som passar.
Balofixer och liknande finns ju inte med qoe så där så du snällt börja gänga och hitta en lämplig qoe koppling som passar.
Även om det är en rolig film, som visar hur starka nya rör och kopplingar är, så säger det inget om åldersbeständigheten. Men jag hittade bra data i den här presentation från Uponor: https://www.teknologisk.dk/_/media/...r%F6r_i_trycksatta_inomhus_installationer.pdf
Klicka här för att svara