20 300 läst ·
10 svar
20k läst
10 svar
Avloppslukt badrum och "blåser" från avloppet.
Hej,
Jag har äntligen lyckats diagnosticera vart avloppslukten i vårt badrum kommer ifrån. Det är där handfat är anslutet till stammen.
Se bild.
Det har tidigare inte luktat i badrummet så antar att packningen släppt. Det har luktat mer nu när det blåst på sistone. Har nu nu två frågor.
1. Denna packning antar jag måste bytas då jag inte får den att sluta tätt. Det kan jag säkerligen ordna själv och problemet är "löst".
2. Det blåser en del från avloppet där packningen inte sluter tätt. Eftersom jag är nyinflyttad i detta hus och inte vet vart avloppsluftare sitter, undrar jag om det är en god idé att låta en rörmokare se över hur allt hänger ihop. Är det normalt att det blåser upp från avlopp, trodde avloppsluftare skulle motverka det?
Stort tack för hjälpen!
Jag har äntligen lyckats diagnosticera vart avloppslukten i vårt badrum kommer ifrån. Det är där handfat är anslutet till stammen.
Se bild.
Det har tidigare inte luktat i badrummet så antar att packningen släppt. Det har luktat mer nu när det blåst på sistone. Har nu nu två frågor.
1. Denna packning antar jag måste bytas då jag inte får den att sluta tätt. Det kan jag säkerligen ordna själv och problemet är "löst".
2. Det blåser en del från avloppet där packningen inte sluter tätt. Eftersom jag är nyinflyttad i detta hus och inte vet vart avloppsluftare sitter, undrar jag om det är en god idé att låta en rörmokare se över hur allt hänger ihop. Är det normalt att det blåser upp från avlopp, trodde avloppsluftare skulle motverka det?
Stort tack för hjälpen!
Rävlyans svar är ju inte särskilt bra.
Om det är riktigt blåsigt ute KAN det blåsa in, men normalt sett ska det ju absolut inte göra det och det ska absolut inte lukta vanligtvis. Men orsakerna till problemen du har kan vara flera, så att ta dit någon som tittar och visar dig hur det funkar är inte fel, när du är nyinflyttad.
Det kan ju tex vara ett stopp före avluftningen eller ett fågelbo i avluftningen.
Om det är riktigt blåsigt ute KAN det blåsa in, men normalt sett ska det ju absolut inte göra det och det ska absolut inte lukta vanligtvis. Men orsakerna till problemen du har kan vara flera, så att ta dit någon som tittar och visar dig hur det funkar är inte fel, när du är nyinflyttad.
Det kan ju tex vara ett stopp före avluftningen eller ett fågelbo i avluftningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Det är rätt svårt att se på bilden, vad är vad. Det svarta ser ju ut att vara en gummimuff, men der väldigt konstig ut.
Normalt så skall det ju komma ut ett avloppsrör som skärs i höjd med kaklet. Tätskiktet skall vara uppdraget med en manschett på röret. Här set det inet ut att vara ett rör som kommer ut ur väggen. Och man ser inget tätskikt på "röret".
Beroende på vad det är som kommer ut ur väggen, så kan dte vara rejält glapp mellan vattenlåsets rör och "röret" ut ur väggen.
Du borde kanske granska det där med tätskikt också.
Normalt så skall det ju komma ut ett avloppsrör som skärs i höjd med kaklet. Tätskiktet skall vara uppdraget med en manschett på röret. Här set det inet ut att vara ett rör som kommer ut ur väggen. Och man ser inget tätskikt på "röret".
Beroende på vad det är som kommer ut ur väggen, så kan dte vara rejält glapp mellan vattenlåsets rör och "röret" ut ur väggen.
Du borde kanske granska det där med tätskikt också.
Men du vet inte om det blåser, du bara bestämmer att det är för att det blåser, trots att det specifikt står "det luktar MER när det blåser".R rävlyan skrev:
Och jo, om avloppsventilationen mynnar utomhus på taket är det rätt vanligt med fåglar i den. Även om du inte har hört talas om det.
Frågan är ju från vilket håll det blåser, uppifrån avluftningen eller nedifrån avloppet. I de lägenheter har bott i har det varit övertryck i avloppssystemet så att det blåser ordentligt. Nu när jag bor i hus och stammen är kortare så blåser det inte alls.
Stort tack för alla svar. Jag kommer ta in en rörmokare som får titta på detta känns det som. Det stämmer att det är dåligt gjort med rörgenomföringen. Inte tätat ordentligt. Kan be om hjälp med det och samtidigt be denne se över avloppsluftare med mera. Kan nog vara värt ett par timmars kostnad ändå.
Gummibussningen är enkel att köpa rätt sort. Om du kikar noga så står det nog med största säkerhet 43/40 någonstans på ovankanten på det svarta.
Du behöver då en bussning som heter 45/40!

För visst är det kromade avloppsröret 40mm utvändigt och ditt gråa avlopp i väggen 50mm utvändigt?!
Kontrollera att så är fallet!
Du behöver då en bussning som heter 45/40!
För visst är det kromade avloppsröret 40mm utvändigt och ditt gråa avlopp i väggen 50mm utvändigt?!
Kontrollera att så är fallet!
Klicka här för att svara