Hej forum, vi står inför en köksrenovering där vi ska flytta köket och koppla upp oss på en annan stam, vattenledningar mm. Vi har em firma som kommer att ta in VVS personal och elektriker mm. I och med att allt ska ske av fackmän så utgår jag ifrån att vi får relevanta intyg (säkertvatten t.ex.) men är osäker på om det är något jag ska fråga efter eller om det är en självklarhet. Tänkte be om detta när arbetet är färdigt men är det något man ska be om innan arbetet påbörjas? :)

Säker vatten är inget som alla är med i. Det är en branschorganisation för vvs-branschen och inget lagkrav om man säger så. Vad jag vet så får man inga intyg av dem. Försäkringsbolag kan ställa krav att det är utfört enligt säker vatten. Det kan vara precis lika fackmannamässigt utan medlemsskap då reglerna är offentliga.

Våtrumsintyg utfärdas när det gäller våtrum av BKR och GVK. Också de är intresseorganisationer. Intyget säger inte så mycket mer än att det finns någon firma inblandad som betalar avgiften. Många fuskar med dessa och låter någon annan firma som inte utför jobbet utfärda ett intyg. Grundtanken är förstås att det ska garantera kompetensen hos utföraren, men nu när dessa intyg har blivit de facto krav (på grund av försäkringsbolag) så hittar mindre nogräknade utförare andra vägar... Även här kan det vara precis lika fackmannamässigt utan medlemsskap.

Om det är en BRF kan eventuellt föreningen ställa krav på utförandet som rör de delar som föreningen har ansvar för. Har däremot svårt att de skulle kunna ställa andra krav än fackmässighet på de delar medlemmen ansvarar för.

Hej! Tack för svar - stämmer med det jag läst på nätet. Däremot kräver föreningen relevanta intyg på att allt är fackmannamässigt utfört och jag tänker då att om VVS firman är ansluten till branchorganisationen så utfärdar de intyget. Men vad jag inte lyckats läsa mig till är vad som gäller om de inte är anslutna?

De kan ju skriva en lapp där det står att de följt säkert vattens regelverk för installationen. Mer än såkan denog inte kräva. Om ens det.

Ok tack för svar. Är det vanligt att man har besiktning i samband med köksrenovering? Vi ska flytta köket från ena sidan lägenheten till den andra. Jag troddeatt man vanligtvis hade besikting när man gjorde om t.ex. våtrum mm.

Be dom dokumentera jobbet med bilder.
Då kan de visa att det är fackmannamässigt utfört.

Det är nog realtivt vanligt att man inte kostar på sig en besiktning för den typen av arbeten. Det kan vara bra för dig att koppla in en bes. man som får kontrollera, det ger större säkerhet att föreningens krav på intyg kan följas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.