Hej,

Enkel fråga, kan avsaknad av avluft göra så man får tröghet vattenlåset till diskhon.

Har just dragit nya rör som jag kopplat in i en gammal ledning. I det gamla köket anväde vi samma ledning, utan avluft, men med en rätt rejäl spricka i det gamla stålröret vilket borde ha läckt ut eventuellt övertryck. Har täppt igen den sprickan.

När vi plockade isär det gamla köket var det inget avloppsstopp.

Alla nuvarande rör lutar nedåt.

Tack på förhand!

• Gilla
Acido
  • Laddar…
Ja, absolut!

:) Så enkelt.

Ska hem och undersöka nu, men känner mig tveksam, då avluftning väl är till för att skapa undertryck, och jag ju vill bli av med ett potentiellt övertryck.

Du har begynnande stopp nedströms, luften måste kunna åka före "vattenproppen" som spolas ner och sedan ut i det fria.
Samtidigt måste ny luft komma in bakom "vattenproppen"

Protte

prototypen prototypen skrev:
Du har begynnande stopp nedströms, luften måste kunna åka före "vattenproppen" som spolas ner och sedan ut i det fria.
Samtidigt måste ny luft komma in bakom "vattenproppen"

Protte
OK, Så trögheten har inte med avsaknad av avluft att göra? Funderar på att åka och köpa högtryckstvätt och spolslang för att få ut eventuellt stopp.

K Kojfabriken skrev:
:) Så enkelt.

Ska hem och undersöka nu, men känner mig tveksam, då avluftning väl är till för att skapa undertryck, och jag ju vill bli av med ett potentiellt övertryck.
Rättelse, det skulle stå "då avluftning väl är till för att BLI AV MED undertryck".

Det var ett begynnande stopp. Jag tog isär ett par avloppsrör-delar nära nedgången i källargolvet och förde in en vattenslang ned i rören, sedan satte jag på full fart i kranen, och det gjorde susen. Stoppet gav vika.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.